Jag har upptäckt en märklig sak och behöver Flashbackkollektivet till min hjälp för att reda ut detta.
Igår skulle jag spela Eddie Meduzas gamla instumentala låt "Reaktorn läck i Barsebäck". När jag sökte efter låten på youtube hamnade jag
här. Utöver namnet på låten så står det "(El Himno a La Banda) ... Urgente Rock and Roll" i titelraden och i "filmen" är det en bild på en snubbe framför den mexikanska flaggan. Dessutom är kommentarerna snudd på uteslutande på spanska.
I marginalen ligger, som brukligt äro, en diger samning av relaterade och liknande klipp. Flera av dessa med titeln "El Himno a la banda". Min tanke var då att han snott en mexikansk melodislinga och gjort en låt av. Men om man klickar till exempel
här,
här och
här så är det hans svängiga låt, med snack på grötskånska, som dyker upp igen fast med olika bilder. Tillsammans har dessa små filmklipp genererat omkring en kvarts miljon lyssningar (detta alltså med spansk titel, och gissningsvis spansk publik).
I Eddies svenska youtubekarriär så tycks (efter väldigt simpelt undersökande) hans populäraste låtar (exempelvis
Runke Ball) ha klickats fram omkring en miljon gånger. Om vi jämför de 250 000 mexikanska med 1 000 000 svenska så ger lite enkel och falsk matematik oss ett enkelt svar: Reaktorn läck i Barsebäck är en hit i Mexico!
Frågan man ställer sig är givetvis:
Hur har detta gått till? Spekulera vilt, mina vännerrrr!
Som lite avslutande kuriosa kan nämnas att en pudelkennel från Upplands Väsby valt att spela in sin egen version av låten.