• 1
  • 2
2011-11-10, 22:17
Medlem
Jag har upptäckt en märklig sak och behöver Flashbackkollektivet till min hjälp för att reda ut detta.

Igår skulle jag spela Eddie Meduzas gamla instumentala låt "Reaktorn läck i Barsebäck". När jag sökte efter låten på youtube hamnade jag här. Utöver namnet på låten så står det "(El Himno a La Banda) ... Urgente Rock and Roll" i titelraden och i "filmen" är det en bild på en snubbe framför den mexikanska flaggan. Dessutom är kommentarerna snudd på uteslutande på spanska.

I marginalen ligger, som brukligt äro, en diger samning av relaterade och liknande klipp. Flera av dessa med titeln "El Himno a la banda". Min tanke var då att han snott en mexikansk melodislinga och gjort en låt av. Men om man klickar till exempel här, här och här så är det hans svängiga låt, med snack på grötskånska, som dyker upp igen fast med olika bilder. Tillsammans har dessa små filmklipp genererat omkring en kvarts miljon lyssningar (detta alltså med spansk titel, och gissningsvis spansk publik).

I Eddies svenska youtubekarriär så tycks (efter väldigt simpelt undersökande) hans populäraste låtar (exempelvis Runke Ball) ha klickats fram omkring en miljon gånger. Om vi jämför de 250 000 mexikanska med 1 000 000 svenska så ger lite enkel och falsk matematik oss ett enkelt svar: Reaktorn läck i Barsebäck är en hit i Mexico!

Frågan man ställer sig är givetvis: Hur har detta gått till? Spekulera vilt, mina vännerrrr!

Som lite avslutande kuriosa kan nämnas att en pudelkennel från Upplands Väsby valt att spela in sin egen version av låten.
Senast redigerad av Dyslektiker 2011-11-10 kl. 22:19.
Citera
2011-11-10, 22:41
Medlem
Vetefanken hur det gått till egentligen,men jag har även hört "skinnet" på spanska eller om det var mexikanska.Tyvärr så kan jag inte länka då jag får skärmdump.Men Herr Meduza var ju ett geni när det gällde att hitta på melodiska slingor.Det är kanske detta som mexikanarna/spanjorerna hör.Dom har säkert inte så förutfattade meningar som vissa svennar har,som är matade med att eddie meduza är enbart snusk. /M.N
Citera
2011-11-12, 20:31
Medlem
Oj, det skulle jag vilja höra!
Att musiken är lättare att uppsakatta om man slipper försöka se bortom snuskfarbrorn är nog alldeles säkert.

Men hur hamnade den i lurarna under sombrerosarna?
Citera
2012-04-30, 23:53
Moderator
Humbugs avatar
Ursäkta en gammal bump.

Citat:
Ursprungligen postat av alfamats
Vetefanken hur det gått till egentligen,men jag har även hört "skinnet" på spanska eller om det var mexikanska.Tyvärr så kan jag inte länka då jag får skärmdump.Men Herr Meduza var ju ett geni när det gällde att hitta på melodiska slingor.Det är kanske detta som mexikanarna/spanjorerna hör.Dom har säkert inte så förutfattade meningar som vissa svennar har,som är matade med att eddie meduza är enbart snusk. /M.N

Den spanska varianten av skinnet handlar om "Kärlek", enligt vad jag läst någonstans. Lustigt...

När det gäller den spanska hiten med reaktorn, så, ja. Jag har inte den blekaste, men otroligt nog så har den spridit sig dit och blivit rejält stor.
Min teori är att det hela började med Skinnet och sedan spred sig vidare till Reaktorn Läck.
Allt ska tydligen ha börjat i staden Neza nära Mexico city, där några börjat lyssna på Skinnet, förmodligen som en kul grej, men som sedan spred sig vidare till resten av landet.

Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Oj, det skulle jag vilja höra!

Håll till godo: http://www.youtube.com/watch?v=OfeXqiaT5zw
Senast redigerad av Humbug 2012-05-01 kl. 00:01.
Citera
2017-01-14, 13:50
Medlem
Swe1227s avatar
Nu har låten över en miljon lyssningar på en video och 500 k på en annan, mest spansktalande. De må vara en bra låt men håller med om att det hela är underligt...
Citera
2017-01-14, 18:19
Avstängd
UrbanSpaceman3s avatar
Träffade en Spansk tjej under en musikfestival på sydligare breddgrader och hon var tung Eddie Meduza-fan!! Oerhört surrealistiskt. Hon hade inte en aning om vad låtarna handlade om och när jag började gå in på det så höll vår samvaro på att gå åt skogen innan den knappt börjat.
Men jag lyckades ta mig ur det och höll mig till brännvinstexterna, det gick bättre även om hon naturligtvis inte fattade ens hälften av vad Eddie är/var. Det var framförallt många gitarrsolon hon spelade för mig som hon blev helt till sig av. Härlig bekantskap.
Citera
2019-05-07, 18:22
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Tillsammans har dessa små filmklipp genererat omkring en kvarts miljon lyssningar (detta alltså med spansk titel, och gissningsvis spansk publik).

...numera är denna uppe i 1,8 miljoner visningar.
Citera
2020-01-09, 20:01
Medlem
LanthandelRecordss avatar
Efter lite utforskande så har jag dels fått veta att Mexikanare gärna lyssnar på svensk musik så att "Reaktorn Läck I Barsebäck" har hittat dit är inte så märkligt.
Sedan har den både blivit en låt på många DJ's repetoarer, samt något av en nationalsång för de utstötta i samhället.

Så förklaringen till hur den har blivit en hit i Mexico kanske börjar klarna nu.
Citera
2020-01-11, 01:57
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Det här är helt klart intressant. Hur kom den låten till Mexiko, var det med svenska turister eller var det via internet?
Citera
2020-01-11, 21:47
Medlem
LanthandelRecordss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
Det här är helt klart intressant. Hur kom den låten till Mexiko, var det med svenska turister eller var det via internet?

Mexikanare brukar lyssna på svensk musik så högst troligen så är det på så sätt de fått höra talats om Errol och sedan hittat "Reaktorn Läck I Barsebäck".
Citera
2020-01-12, 01:52
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LanthandelRecords
Mexikanare brukar lyssna på svensk musik så högst troligen så är det på så sätt de fått höra talats om Errol och sedan hittat "Reaktorn Läck I Barsebäck".
Okej, ja nu med internet så är det ju ganska lätt att sprida musik världen över. Och det är ju jättebra, då får fler höra.
Citera
2020-03-27, 17:47
Medlem
Loggar på åtta år senare och möts av fantastiska nyheter. Kul, älskar den här tråden! Älskar Reaktorn!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback