Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-10, 21:34
  #1
Medlem
Joomlas avatar
Hej,

Som rubriken lyder har jag kommit över en gammal personsökare, användes för länge sedan av jourhavande läkare på ett sjukhus. Skulle tippa på det var kring 5-6 år sedan man bytte ut sökarna, och vad jag vet har den inte varit i bruk sedan dess.

Frågan är då om den är brukbar. Den vibrerar och piper när man startar den, visar batteriladdningen och tid/veckodag. På baksidan står det ett serienummer på nio tecken, något RIC nummer "RIC XXXXXXX" (sju siffror) och "KRAA XXXXX R XA" (X=siffror). Står även en frekvens: 161,4375MHz.
Modell "Telia Minicall 50"

Bild: http://i.imgur.com/CzCK2.jpg
Citera
2011-11-10, 21:48
  #2
Medlem
gulaLejonets avatar
*pip pip* dr Hansson till sal 2!
Citera
2011-11-10, 22:25
  #3
Moderator
Allaballawallas avatar
Du behöver det telefonnummer den är kopplad till sen är det bara att ringa det och följa instruktionerna, såvida de inte har lagt ner det systemet/ den tjänsten...
Citera
2011-11-10, 22:27
  #4
Avstängd
Tror att du har den typ av Minicall som var utan abonemang, den tilldelades ett söknummer och det var dyrare att söka med den mot dessa som hade abonemang, vet faktiskt inte om Telia har slutat med detta, jag har själv en som ligger, har dock inte provat den på åratal, sökare blev ju helt under isen när SMS blev möjligt
Citera
2011-11-10, 23:16
  #5
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Du behöver det telefonnummer den är kopplad till sen är det bara att ringa det och följa instruktionerna, såvida de inte har lagt ner det systemet/ den tjänsten...
Noll koll, som sagt är det kring 5 år sedan den var i bruk. Tänkte att något nummer på baksidan kunde användas för att identifiera den med Telia... Eller något sådant?
Citat:
Ursprungligen postat av kidon
Tror att du har den typ av Minicall som var utan abonemang, den tilldelades ett söknummer och det var dyrare att söka med den mot dessa som hade abonemang, vet faktiskt inte om Telia har slutat med detta, jag har själv en som ligger, har dock inte provat den på åratal, sökare blev ju helt under isen när SMS blev möjligt
Samma läkare som använde sökaren använder idag en annan sökare... Nu vet jag inte om h*n bara är gammalmodig, men fortfarande sökare + mobiltelefon som gäller i jour. På sjukhuset har h*n en intern minicall.

Om vi säger att det är en sådan abonnemangslös sökare, går det att få reda på om den är brukbar eller inte? Kan man ringa Telia? Och främst, vad kostar det? "Kul" grej i all ära, kanske går att löda om vibratorn eller pipljudet till något annat på sin höjd, men inte kul nog om det kostar 5kr för den som ringer numret.
Citera
2011-11-11, 00:19
  #6
Moderator
Allaballawallas avatar
Skulle tippa på att du är inne på rätt spår, så kolla med Telia om de kan plocka fram numret.
Hade själv en för 12-15 år sedan och då kostade tjänsten inte så mycket att använda och den var gratis för den som hade sökaren.

Sen skapar det ju en viss "Drug Dealer Look" att springa runt med en sökare om man nu eftersträvar sånt...
Citera
2015-11-23, 06:01
  #7
Medlem
StarSoldiers avatar
Jag hade en gammal Motorola personsökare med fast nummer.....Minicall...det var inget abbonemang utan folk som sökte mig skickade ett meddelande och jag tror det debiterades 50 öre eller nåt per sökning......guuuud vad jag ångrar att jag sålde den där grejen. museiföremål typ, men den hade varit kul att ha kvar gick att skicka text via sms till den lilla dosan =)
Citera
2015-11-23, 11:44
  #8
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Hej,

Som rubriken lyder har jag kommit över en gammal personsökare, användes för länge sedan av jourhavande läkare på ett sjukhus. Skulle tippa på det var kring 5-6 år sedan man bytte ut sökarna, och vad jag vet har den inte varit i bruk sedan dess.

Frågan är då om den är brukbar. Den vibrerar och piper när man startar den, visar batteriladdningen och tid/veckodag. På baksidan står det ett serienummer på nio tecken, något RIC nummer "RIC XXXXXXX" (sju siffror) och "KRAA XXXXX R XA" (X=siffror). Står även en frekvens: 161,4375MHz.
Modell "Telia Minicall 50"

Bild: http://i.imgur.com/CzCK2.jpg

Mer om dagens Mincall-operatör här:

http://www.genericmobile.se/minicall
Citera
2015-11-23, 11:47
  #9
Avstängd
har också en motorola minical liggandes här bortglömd , ska testa om den fungerar så fort jag fått fram den ...............................
Citera
2017-05-01, 03:47
  #10
Medlem
xitunos avatar
Ursäkta det sena svaret... såg det inte förrän nu

Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Som rubriken lyder har jag kommit över en gammal personsökare, användes för länge sedan av jourhavande läkare på ett sjukhus. Skulle tippa på det var kring 5-6 år sedan man bytte ut sökarna, och vad jag vet har den inte varit i bruk sedan dess.

Frågan är då om den är brukbar.

Det är den troligen, men du behöver skaffa ett abonnemang till den.


Citat:
Ursprungligen postat av racedog
har också en motorola minical liggandes här bortglömd , ska testa om den fungerar så fort jag fått fram den

Om det är en minicall privat, så bör den fungera fortfarande. Men, det kostar i dagsläget 10 kronor per sökning.
Citera
2017-05-01, 12:06
  #11
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Ursäkta det sena svaret... såg det inte förrän nu



Det är den troligen, men du behöver skaffa ett abonnemang till den.
Jag tror jag fortfarande har kvar den, men redan när jag gjorde tråden för snart sex år sen (time flies, man) så var det på sin höjd en kul grej. Men tack ändå
Citera
2017-05-01, 13:00
  #12
Medlem
Svampspors avatar
Jag har också en liggandes någonstans. Fick den för en herrans massa år sedan av en kompis som kommit över flera tycken på något inte helt legitimt sätt. Tydligen tillhörde nästföljande eller numret före min sökares någon snubbe inom den ryska maffian. Använde den ganska sparsamt, men fungerade faktiskt fortfarande när jag testade den för ungefär ett år sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback