Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2014-05-13, 22:49
  #13
Medlem
boxyourselfs avatar
Haha, hur har jag inte hittat den här tråden tidigare!

Duvorna på linje 18 är ingen slump. Det är en skattjakt helt enkelt. Ofta står de och pickar på plattformen och när jag ropar ut att det är avgångstid skyndar de sig och går in i tåget för att åka med till Farsta eller Hökarängen. Som längst hade jag en gång ett par duvor med ända till Gullmarsplan! (Antar att det måste varit en helg och uppdukad buffé, för god att motstå.)

De gör min dag, brukar ibland låta bli att passöppna dörrarna så de kan gå in och städa fritt. De flesta trafikanter verkar tycka om det hela också.
Citera
2014-05-15, 07:14
  #14
Medlem
[complex]s avatar
Duvor är smarta helt enkelt
Brevduvor osv...

Gillar duvor. Gillar mindre fiskmåsar och skator typ, men duvor är sköna.
Dom tjuvåker nog lite överallt i världen. Explorers.

Sen ska man tänka på att fågeln är den art som levt längst sen dinosaurierna.
Dom härstammar typ, eller, fågeln har helt enkelt levt väldigt länge och anpassat sig. Vissa fåglar är nog mer smarta än man tror.
Citera
2014-05-16, 14:04
  #15
Medlem
Jag har för mig att jag hittade något liknande påstående om att måsar liftar med transporter mellan Malmö och Köpenhamn.
Citera
2017-02-11, 12:00
  #16
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boxyourself
Haha, hur har jag inte hittat den här tråden tidigare!

Duvorna på linje 18 är ingen slump. Det är en skattjakt helt enkelt. Ofta står de och pickar på plattformen och när jag ropar ut att det är avgångstid skyndar de sig och går in i tåget för att åka med till Farsta eller Hökarängen. Som längst hade jag en gång ett par duvor med ända till Gullmarsplan! (Antar att det måste varit en helg och uppdukad buffé, för god att motstå.)

De gör min dag, brukar ibland låta bli att passöppna dörrarna så de kan gå in och städa fritt. De flesta trafikanter verkar tycka om det hela också.
Åker duvorna fortfarande tunnelbana? Åker dom i båda riktningarna nu?
Citera
2017-02-19, 15:05
  #17
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Åker duvorna fortfarande tunnelbana? Åker dom i båda riktningarna nu?

Jadå, och jag har sett dem på pendeln också. Men jag tror inte de är så värst intelligenta. Läste någonstans att en hund aldrig kan förstå sig på en hiss.
Citera
2017-03-16, 10:33
  #18
Medlem
Rickenbacker69s avatar
De åker fortfarande med på lite olika ställen, säkraste stället att se det är Farsta Strand - Farsta, där de lokala duvorna verkar ha lärt sig att tåget är ett bra ställe att hitta tappad mat.

Visst är duvor rätt smarta, men i det här fallet tror jag mest att det handlar om att de hittar något gott att äta och inte besvärar sig med att gå av när dörrarna stängs. Om de INTE hittar något, så vet de dock vad pipet innan dörrstängning betyder och hoppar snällt av när det börjar. Till skillnad från de flesta trafikanter...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback