2011-11-10, 16:09
Medlem
Hej alla som vet något om detta ämne. Mitt x- barnens far förnekar sitt mångåriga missbruk och gick inte med på att lämna drogtester. Jag är själv en före detta så jag kan en hel del och är inte riktigt nöjd med det beslut åklagaren kom fram till i rätten.

Jag föreslog urin/blodanalys inför umgänget för att utesluta missbruk. Provet bör eller ska lämnas inför varje umgänge med barnen. Alltså enbart en gång var annan vecka. Jag önskade att han under en tid skulle lämna så regelbundna prov att man helt skulle kunna utesluta missbruk. Det vill säga som jag själv gjorde i många år, månd, onsd. fredag. (Nästan ett år gick jag själv 7 dagar i veckan). Nu kom han undan med ett blodprov som han lämnar var annan vecka.

I princip tycker inte jag det på något sätt utesluter ett missbruk, snarare en paus för att lämna "gröna" prov. Ni som kan och vet mera än jag, hjälp mig. Vad är bäst urin eller blod.Han missbrukar allt i från olika sorter tabl. citodon, subutex, valium-han är starkt beroende och visade sig ha mycket abstinens när han blev utan. Kramper, kräktes med mera. Han har tar även amfetamin ibland, som jag vet går snabbt ur kroppen.

Åklagaren tyckte det borde räcka om han lämnade prov i två månader sen skulle det ta stopp. Jag föreslog att efter två månader så kan man införa ett kontrakt, som går ut på att den som utför provet kan ringa när som helst och att man själv är skyldig ta sig dit senast den dagen. Uteblir man eller låter bli svara anses detta som positivt prov. Med ett sådant kontrakt har man ingen garanti för när de ringer, man får stilla upp på kort varsel....samtidigt som det ger han bra meriter som går med på ett sådant avtal. Innan jag blev ren för snart 11 år sedan hade jag försökt sluta i närmare 10 år. Jag lyckades ibland hålla mig helt ren i måna månader, men ramlade alltid tillbaks. Nu är jag rädd, orolig att barnen ska fara illa när de vistas med honom under ett pågående missbruk som han inte riktigt vill bevisa att han slutat med.

Några goda råd??
Citera
2011-11-10, 16:29
Medlem
Mandic!s avatar
Låter inget vidare. Jag har hört av läkare att urinprov påvisar missbruk bäst.
Citera
2011-11-10, 17:22
Medlem
jo opiater brukar ju gå ur ganska snabbt, har för mig subutex sitter omkring 4 dagar och skulle tro att det ligger där någonstans med citodon/kodein också. Valiumen därimot sitter väldigt länge i UP, kan sitta i över en månad. Fast samtidigt finns det andra bensos som sitter kortare.

Mycket sitter längre i Urin än blod.

Jobbig situation :/
Citera
2011-11-10, 19:32
Medlem
foshobros avatar
De flesta droger går ut ur blodet snabbare än urinet. Därför borde väl blodprov vara bättre att påvisa just ett missbruk? Tex röker jag cannabis någon gång i veckan/månaden skulle jag inte vilja kalla det missbruk även om ett urinprov skulle skvallra att jag har rester kvar i kroppen medans ett blodprov skulle visa negativt efter bara någon dag
(tog cannabis som exempel bara för att det sitter så länge i urinet mot vad det gör i blodet.)
Senast redigerad av foshobro 2011-11-10 kl. 19:35.
Citera
2011-11-10, 21:19
Medlem
ja.då förstår jag varför hans ombud till sist gick med på blod men inte urinprov. Jävla as! Om han tror att 4-5 blodprov var annan vecka kommer vara någon garanti för att ha inte missbrukar tar han fel.

Pratade med beroendevårdens läkare, man ska testa på urin just för att man kan spåra längre där. Vad heter de mediciner som innehåller opiater i Sverige? Mediciner som man köper på ex. gatan för att bli frisk? Han går oftast på subutex och har gjort det senaste 4-5 åren non-stop. När jag såg hur sjuk han var när han kom hit så vet jag inte ens om det var i början på hans abstinens, antar att han precis blivit sjuk och att han snabbt skulle behöva bli frisk. Fick han vänta ännu en dag så antar jag det såg tio gånger värre ut. Ja, det ska bli intressant se hur han sköter umgänge med två små barn som han nu ljugit på sig. Som mamma kan jag bara stå titta på och kan inte ett jävla smack göra,det är så ohyggligt tragiskt. Rätts- Sverige på sitt allra bästa? Nej, fy faen! Och vem ska ta hand om barnen när det sedan trasslar till sig i skolan? När man måste söka professionell hjälp för att de måste vistas med sin påtända farsa var annan helg. Kylskåpet är konstant tomt, inga pengar finns de har redan gått till hans missbruk. Åka runt i sin volvo som som inte ens få finnas på vägarna, slö som bara den. Ja, det säger inte lite om vilket samhälle vi har.

Det måste nästan hända en hemsk olycka eller något annat innan man blir tagen på allvar! Det blir till nästa gång han låter de båda åka ner på badstranden ensamma, utan tillsyn av vuxna. Vilken jävla tur att det är höst/vinter...blir knappast någon tur till stranden med det första!Var är rätten för barnen att ha en nykter ansvarsfull förälder? Den finns inte enligt min erfarenhet, i alla fall inte i Sverige. Här råder en förälders rätt på umgänge med barnen före barns rättigheter till en trygg och ansvarsfull lämpad förälder. Eller nästa gång han lämnar de i bilen på parkeringen i Rinkeby i timmar ensamma, för att själv åka upp i en skum lägenhet för att fixa sig frisk. Jag tror fan jag tar av här....det kan inte vara sant???

Citat:
Ursprungligen postat av slatslats
jo opiater brukar ju gå ur ganska snabbt, har för mig subutex sitter omkring 4 dagar och skulle tro att det ligger där någonstans med citodon/kodein också. Valiumen därimot sitter väldigt länge i UP, kan sitta i över en månad. Fast samtidigt finns det andra bensos som sitter kortare.

Mycket sitter längre i Urin än blod.

Jobbig situation :/
Citera
2011-11-10, 21:29
Medlem
Rosens Rauks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piamerete
ja.då förstår jag varför hans ombud till sist gick med på blod men inte urinprov. Jävla as! Om han tror att 4-5 blodprov var annan vecka kommer vara någon garanti för att ha inte missbrukar tar han fel.

Pratade med beroendevårdens läkare, man ska testa på urin just för att man kan spåra längre där. Vad heter de mediciner som innehåller opiater i Sverige? Mediciner som man köper på ex. gatan för att bli frisk? Han går oftast på subutex och har gjort det senaste 4-5 åren non-stop. När jag såg hur sjuk han var när han kom hit så vet jag inte ens om det var i början på hans abstinens, antar att han precis blivit sjuk och att han snabbt skulle behöva bli frisk. Fick han vänta ännu en dag så antar jag det såg tio gånger värre ut. Ja, det ska bli intressant se hur han sköter umgänge med två små barn som han nu ljugit på sig. Som mamma kan jag bara stå titta på och kan inte ett jävla smack göra,det är så ohyggligt tragiskt. Rätts- Sverige på sitt allra bästa? Nej, fy faen! Och vem ska ta hand om barnen när det sedan trasslar till sig i skolan? När man måste söka professionell hjälp för att de måste vistas med sin påtända farsa var annan helg. Kylskåpet är konstant tomt, inga pengar finns de har redan gått till hans missbruk. Åka runt i sin volvo som som inte ens få finnas på vägarna, slö som bara den. Ja, det säger inte lite om vilket samhälle vi har.

Det måste nästan hända en hemsk olycka eller något annat innan man blir tagen på allvar! Det blir till nästa gång han låter de båda åka ner på badstranden ensamma, utan tillsyn av vuxna. Vilken jävla tur att det är höst/vinter...blir knappast någon tur till stranden med det första!Var är rätten för barnen att ha en nykter ansvarsfull förälder? Den finns inte enligt min erfarenhet, i alla fall inte i Sverige. Här råder en förälders rätt på umgänge med barnen före barns rättigheter till en trygg och ansvarsfull lämpad förälder. Eller nästa gång han lämnar de i bilen på parkeringen i Rinkeby i timmar ensamma, för att själv åka upp i en skum lägenhet för att fixa sig frisk. Jag tror fan jag tar av här....det kan inte vara sant???

Några goda råd? Vad vill du diskutera? Analys av proven? Vilket prov som skulle vara att föredra? Finns det ett ämne för diskussion? Eller vill du kasta skit på dina barns pappa bara?

Då kanske du borde be en moderator att lägga denna diskussion under rätt ämne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in