Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-05, 14:03
  #1669
Medlem
Rippless avatar
Jag tycker inte man ska komplicera namn för mycket. Ta bibliska, kungliga eller klassiska modenamn. Har man utländskt påbrå eller utländsk fru/man kan man absolut ta ett utländskt namn.

Pojknamn
John
Rafael
Josef
Mikael
Gustav
Erik
Daniel
Carl

Flicknamn
Elisabeth
Maria
Anna
Sara
Rakel
Ebba
Elsa

Det finns ingen anledning att ge sina barn några märkvärdiga namn då ett barn tjänar på att ha ett vanligt namn i det långa loppet. Jag blev tilldelad ett ovanligt bibliskt namn med en latinsk variant som är väldigt vanligt i Sydeuropa och Sydamerika på grund av mitt sydeuropeiska ursprung. Jag har aldrig känt någon med samma namn och jag har alltid varit ensam med namnet i skolan och så vidare. Det har varit kul på ett sätt men samtidigt helt omöjligt att vara inkognito. Folk brukar ofta säga att mitt namn är snyggt men ibland hade jag hellre hetat Gustav eller dylikt, endast för att ha ett simpelt namn som alla förstår och kan uttala enkelt.

Många namn är väldigt fina på engelska men att ge sitt barn ett namn som kräver ett engelskt och tillgjort uttal som avviker från svensk fonologisk standard tycker jag är osmart. Ett exempel på sådana namn är Rakel (Rachel) och Josef (Joseph). På svenska tycker jag inte namnen är lika snygga som på engelska, även om namnen är bra även på svenska.

Tyvärr är man som bekant inte ensam med att namnge. Ber till Gud att min framtida partner inte vurmar för dåliga namn.
Citera
2018-11-05, 15:01
  #1670
Medlem
I-wank-on-cookiemonstas-biscuitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Jag tycker inte man ska komplicera namn för mycket. Ta bibliska, kungliga eller klassiska modenamn. Har man utländskt påbrå eller utländsk fru/man kan man absolut ta ett utländskt namn.

Pojknamn
John
Rafael
Josef
Mikael
Gustav
Erik
Daniel
Carl

Flicknamn
Elisabeth
Maria
Anna
Sara
Rakel
Ebba
Elsa

Det finns ingen anledning att ge sina barn några märkvärdiga namn då ett barn tjänar på att ha ett vanligt namn i det långa loppet. Jag blev tilldelad ett ovanligt bibliskt namn med en latinsk variant som är väldigt vanligt i Sydeuropa och Sydamerika på grund av mitt sydeuropeiska ursprung. Jag har aldrig känt någon med samma namn och jag har alltid varit ensam med namnet i skolan och så vidare. Det har varit kul på ett sätt men samtidigt helt omöjligt att vara inkognito. Folk brukar ofta säga att mitt namn är snyggt men ibland hade jag hellre hetat Gustav eller dylikt, endast för att ha ett simpelt namn som alla förstår och kan uttala enkelt.

Många namn är väldigt fina på engelska men att ge sitt barn ett namn som kräver ett engelskt och tillgjort uttal som avviker från svensk fonologisk standard tycker jag är osmart. Ett exempel på sådana namn är Rakel (Rachel) och Josef (Joseph). På svenska tycker jag inte namnen är lika snygga som på engelska, även om namnen är bra även på svenska.

Tyvärr är man som bekant inte ensam med att namnge. Ber till Gud att min framtida partner inte vurmar för dåliga namn.

Vad klassar du som klassiska modenamn?
Citera
2018-11-05, 18:53
  #1671
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-wank-on-cookiemonstas-biscuits
Vad klassar du som klassiska modenamn?

De namn som idag bärs av äldre men som inte direkt kan klassas som bibliska eller kungliga.
Citera
2018-11-12, 18:44
  #1672
Medlem
Lyzzas avatar
Vill ni läsa om tokiga namn så kolla här.

http://spraktidningen.se/artiklar/20...fornamn-folket
Citera
2018-11-13, 18:28
  #1673
Medlem
Jerry
Citera
2018-12-04, 23:39
  #1674
Medlem
FallOfASparrows avatar
Vad tycker ni om namnet Andy? kan både uttalas på engelska och svenska
Citera
2018-12-17, 22:35
  #1675
Avstängd
Frågor åt en kompis.
Får man döpa sitt barn till Tors i förstanamn och vrede i andranamn?
Citera
2018-12-21, 11:52
  #1676
Medlem
kan ju även döpa barnet till något neutralt som Charlie, vilket kan uttalas både på svenska och engelska samt passa både en tjej eller kille
Citera
2018-12-21, 19:53
  #1677
Medlem
Ruger89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N3ttan
kan ju även döpa barnet till något neutralt som Charlie, vilket kan uttalas både på svenska och engelska samt passa både en tjej eller kille
Ingen svensk uttalar det rätt.
Citera
2018-12-26, 14:17
  #1678
Avstängd
Bohill
Citera
2018-12-26, 19:26
  #1679
Medlem
Voelsens avatar
Magnhild. Det hette Fleksnes morsa.
Citera
2019-01-01, 20:24
  #1680
Medlem
Vad händer egentligen om man inte kan bestämma sig? Det verkar råda lite delade meningar om detta men får man då ett namn tilldelat av skatteverket?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback