Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-10, 15:27
  #1
Medlem
Lazies avatar
Det hade ju vart mycket mer gemytligt och mindre anstrængande før tunga, kropp och sjæl att sæga Kanadier?
Citera
2011-11-10, 15:31
  #2
Medlem
Kongruensbojds avatar
Kanske ett lokalt och/eller skämtsamt uttryck, men jag har hört ordet "kanadick" användas också.
Citera
2011-11-10, 15:59
  #3
Medlem
Lazies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Kanske ett lokalt och/eller skämtsamt uttryck, men jag har hört ordet "kanadick" användas också.
Jo, men "kanadick" är ju slang som jag skulle tro har uppkommigt just pga att den korrekta benämningen kanadensare anses som onödigt lång och krånglig.

Det heter som känt inte somaliensare, jag har aldrig hört någon säga tyskiensare eller mött någon som påstått att brasilianiensare borde vara officiella benämningen på detta rumpfolk.
Visst, vissa säger amerikanere, ett ord som helt klart lirar samma sport men i helt olika divisioner.
Exempel: amerikanare - amerikan, kanadensare - kanadier. Ingen säger kanadier.
Dock kan jag sätta en peng på att jag hört folk mynta uttrycket australier (australiensare) men aldrig kanadier!
Jag vill ha förklaring på detta! Någon med i detta språkforum som har kontakter i Svenska Akademin? Jag ber dig att terror-ringa, mailbomba och visitera till den grad att besöksförbud legetimt kan utfärdas tills vi kan få svar på detta gäckande mysteium!
Citera
2011-11-10, 16:04
  #4
Medlem
MauroSpockos avatar
SAOB säger detta (min emfas):
KANADENSARE kan¹adän³sare² l. ¹⁰⁴⁰5 i bet. 1 m., i bet. 2 r. l. m.; best. -en, äv. -n; pl. =.
[jfr nylat. canadensis. Med avs. på bildningssättet jfr äv. ATENIENSARE, BADENSARE m. fl.]
Om Ateniensare står:
[jfr t. athenienser, efter lat. atheniensis (jfr följ.); beträffande -are jfr ATENARE]
Det verkar som det är en latinsk form.
Citera
2011-11-10, 17:26
  #5
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazie
Jo, men "kanadick" är ju slang som jag skulle tro har uppkommigt just pga att den korrekta benämningen kanadensare anses som onödigt lång och krånglig.

Det heter som känt inte somaliensare, jag har aldrig hört någon säga tyskiensare eller mött någon som påstått att brasilianiensare borde vara officiella benämningen på detta rumpfolk.
Visst, vissa säger amerikanere, ett ord som helt klart lirar samma sport men i helt olika divisioner.
Exempel: amerikanare - amerikan, kanadensare - kanadier. Ingen säger kanadier.
Dock kan jag sätta en peng på att jag hört folk mynta uttrycket australier (australiensare) men aldrig kanadier!
Jag vill ha förklaring på detta! Någon med i detta språkforum som har kontakter i Svenska Akademin? Jag ber dig att terror-ringa, mailbomba och visitera till den grad att besöksförbud legetimt kan utfärdas tills vi kan få svar på detta gäckande mysteium!

Är kanadick semi-rasistiskt? Det känns som det, kanske för kukändelsen eller så.

Det där med "australier" vill jag också tro att jag har hört. Men det kan jag tänka mig är mer något som hör barn till. Typ att det blir för bökigt att säga "australiensare" (för att inte tala om att stava det). Dock måste jag medge att australier ligger rätt bra i munnen, till skillnad från kanadier (jag tycker att det känns som att betoningen känns konstig).
Citera
2011-11-10, 18:27
  #6
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Det där med "australier" vill jag också tro att jag har hört. Men det kan jag tänka mig är mer något som hör barn till. Typ att det blir för bökigt att säga "australiensare" (för att inte tala om att stava det). Dock måste jag medge att australier ligger rätt bra i munnen, till skillnad från kanadier (jag tycker att det känns som att betoningen känns konstig).

Nej, en australier är enligt vissa, tex NE urinvånare. Språkrådet har en annan uppfattning.

http://www.spraknamnden.se/spraklada...;objekttyp=lan

http://www.ne.se/australier

http://www.ne.se/australiensare
__________________
Senast redigerad av HerrGickhan 2011-11-10 kl. 18:30.
Citera
2011-11-11, 16:28
  #7
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
SAOB säger detta (min emfas):
KANADENSARE kan¹adän³sare² l. ¹⁰⁴⁰5 i bet. 1 m., i bet. 2 r. l. m.; best. -en, äv. -n; pl. =.
[jfr nylat. canadensis. Med avs. på bildningssättet jfr äv. ATENIENSARE, BADENSARE m. fl.]
Om Ateniensare står:
[jfr t. athenienser, efter lat. atheniensis (jfr följ.); beträffande -are jfr ATENARE]
Det verkar som det är en latinsk form.
Vi har ju också uttrycken uppsaliensare och lundensare. De syftar väl på personer, som har studerat vid universiteteten i respektive städer.
För övrigt kan ju kanadensare vara en sorts kanot.
Med vänlig hälsning
Petter Eremiten
__________________
Senast redigerad av petter eremiten 2011-11-11 kl. 16:30.
Citera
2011-11-12, 00:35
  #8
Avstängd
Oilkinks avatar
Jag trodde att frågeställningen gällde varför en viss sorts kanot kallas för kanadensare!
Citera
2017-11-19, 05:28
  #9
Medlem
Lazies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oilkink
Jag trodde att frågeställningen gällde varför en viss sorts kanot kallas för kanadensare!

Ja, vilket lustigt felsammanträffanade. Men också en bra frågestællning. Kanot, kanoten, kanadesare. Logiskt sett är solen långt bort ifrån kanada här.
Citera
2017-11-19, 06:47
  #10
Avstängd
TB12Ps avatar
Det är väl ungefär som amrikanare................eller stockholmare eller oslore
Citera
2017-11-19, 10:28
  #11
Medlem
I stora delar av Kanada pratar man ju franska. I franskan säger man "Canadien". Kanske finns ett samband i detta.

Mvh.
Citera
2017-11-19, 13:47
  #12
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Snyggade till rubriken eftersom kanadensare stavas med ett litet k.

/Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback