Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-07-25, 09:42
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Är inte Wiki-uppgiften om livstids psykvård felaktig? Jag har för mig, att det stått i Nordisk Krim-krönika, att Peters dömdes till fängelse efter att han återfallit i brott, narkotika var det väl. Och detta ska ha varit i mitten av 70-talet. Jag tror, att han blev psykiskt sjuk i slutet av 70-talet.

Intressant detta med Bengt Sändh. Jag minns TV-dokumentären om barnhemmet och Bengts bror, som begick självmord kort tid efter dokumentären. Ruskigt. Det finns antagligen fler, som hamnat i kriminalitet bland dessa barnhemsbarn.

Leif började med narkotika i fängelset. Han var psykiskt sjuk långt innan handenmorden. Han blev förflyttad till psyket där han dog.
Citera
2018-02-12, 13:20
  #50
Medlem
Jag tänkte slänga ut en fråga angående ett mord begånget 20/12-1966 i Stockholm och som enligt min mening borde ha fått mycket mer (eller i alla fall någon) uppmärksamhet. Mordoffret hette Ernst Bruno Ebbe Bertil Näsman (f. 1925) och han mördades av Britt-Marie Näsman (hustrun, f. 1930) samt en för mig okänd andra gärningskvinna som även var herr Näsmans älskarinna. Jag har även hört rykten om att båda kvinnorna ska ha varit gravida vid tillfället. Britt-Marie hade sedan tidigare en son född 1951, oklart om herr Näsman var fadern dock.

Båda kvinnorna bodde under samma tak som herr Näsman och enligt vad jag har hört var han ingen trevlig man. En dag bestämde de sig således för att ta honom av daga. Sagt och gjort. Jag vet inte vilket MO som användes eller vilka straff som utdömdes, men klart är att Britt-Marie endast fick ett kortare straff då hennes halvsyster siktade henne i frihet bara några år efter dådet.

Att en hustru och en älskarinna begår ett mord på den man de delar känns lite för unikt för att inte nämnas i denna tråd. Det är varken känt eller en klassiker så därför kanske något off topic, men det BORDE vara mer känt anser jag.

Är detta något som någon i tråden har hört talas om alls?
Citera
2018-02-12, 15:00
  #51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var någonstans skedde mordet?

Citat:
Ursprungligen postat av england666
Jag tänkte slänga ut en fråga angående ett mord begånget 20/12-1966 i Stockholm och som enligt min mening borde ha fått mycket mer (eller i alla fall någon) uppmärksamhet. Mordoffret hette Ernst Bruno Ebbe Bertil Näsman (f. 1925) och han mördades av Britt-Marie Näsman (hustrun, f. 1930) samt en för mig okänd andra gärningskvinna som även var herr Näsmans älskarinna. Jag har även hört rykten om att båda kvinnorna ska ha varit gravida vid tillfället. Britt-Marie hade sedan tidigare en son född 1951, oklart om herr Näsman var fadern dock.

Båda kvinnorna bodde under samma tak som herr Näsman och enligt vad jag har hört var han ingen trevlig man. En dag bestämde de sig således för att ta honom av daga. Sagt och gjort. Jag vet inte vilket MO som användes eller vilka straff som utdömdes, men klart är att Britt-Marie endast fick ett kortare straff då hennes halvsyster siktade henne i frihet bara några år efter dådet.

Att en hustru och en älskarinna begår ett mord på den man de delar känns lite för unikt för att inte nämnas i denna tråd. Det är varken känt eller en klassiker så därför kanske något off topic, men det BORDE vara mer känt anser jag.

Är detta något som någon i tråden har hört talas om alls?

Det låter på något sätt bekant.

Var någonstans skedde detta mord? Kungsholmen, Stockholm?
Citera
2018-02-12, 17:24
  #52
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det låter på något sätt bekant.

Var någonstans skedde detta mord? Kungsholmen, Stockholm?

Enligt Sveriges dödbok så var Näsman skriven på adressen Ringvägen 157 i Stockholm då han dog. Det är ju ingen garanti för att mordet skedde just där, dock.
Citera
2018-02-12, 17:31
  #53
Medlem
Skaraborg2s avatar
BO skriven på Södermalm.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Enligt Sveriges dödbok så var Näsman skriven på adressen Ringvägen 157 i Stockholm då han dog. Det är ju ingen garanti för att mordet skedde just där, dock.

Tack för den uppgiften.

Kan det möjligen vara det här fallet?

(FB) 21-årig kvinna ströp 40-årig man med nylonstrumpa, Stockholm, 1966.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-12 kl. 17:35.
Citera
2018-02-12, 19:54
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för den uppgiften.

Kan det möjligen vara det här fallet?

(FB) 21-årig kvinna ströp 40-årig man med nylonstrumpa, Stockholm, 1966.

Det låter onekligen som om du har prickat rätt, vissa omständigheter som inte stämmer med det jag har hört, men å andra sidan är mina uppgifter rätt knapphändiga. Ett ganska fascinerande fall tycks det mig. Jag får väl fortsätta mitt fiskande efter uppgifter i denna och den andra tråden.

Tack!
Citera
2018-02-12, 20:00
  #55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inget uppmärksammat fall.

Citat:
Ursprungligen postat av england666
Det låter onekligen som om du har prickat rätt, vissa omständigheter som inte stämmer med det jag har hört, men å andra sidan är mina uppgifter rätt knapphändiga. Ett ganska fascinerande fall tycks det mig. Jag får väl fortsätta mitt fiskande efter uppgifter i denna och den andra tråden.

Tack!

Efter att ha friskat upp minnet från den andra tråden så är jag näst in till helt säker på att detta är det fall som du efterfrågar.

Visst var det ett mord, eller dråp, men det tillhör inte något av de klassiska fallen från 1960-talet. Blev inte ens speciellt uppmärksammat efter att det väl hade skett. Själv läste jag om detta fall på mikrofilm. Har ej heller tagits upp någonstans i mer modern tid mig veterligen.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-02-12 kl. 20:08.
Citera
2018-02-17, 14:04
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Träskmorden i Stockholm 1966, är väl en klassiker i kriminalhistoriska sammanhang idag. Det var väl i samband med utredningen av morden, som uttrycket "ståplats Nybroviken" myntades, har jag för mig.

Gärningsmannen dömdes för tre mord, men kom ut efter bara 8 år i fängelse. Jag tror han är död numera.

Detta var helt andra tider, med KRUM och allmän optimism; Sverige kunde bara bli bättre...att jämföra med dagens straffsatser för livstidsdömda..

Det är intressant att du nämner KRUM som organisation från 1960-talet i din sista mening. Jag har den här organisationen i svagt minne, men när jag söker på Wikipedia så finns ingen aktivitet för kriminellas organisering förrän under 1990-talet. Tacksam om du kan berätta mer om det första KRUM och den "allmänna optimism" som ska ha rått då.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback