• 48 943 online
  • 1 194 355 medlemmar
  • 61 881 797 inlägg
  • 1
  • 2
2011-11-09, 18:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
I SE nr. 52/1969 den 23 december skrevs en artikel om de mest grova och uppseendeväckande kriminalfallen som hade förekommit under detta årtionde.

Nedanstående är delvis hämtat från denna artikel.

Rubrik:
"10 ÅRS VÅLD: TRÄSKET, HANDEN, KVINNOMORDEN..."

1960: Taxicahuffören Berit Sallander-Lundqvist natten mot den 29 september Stuvsta. Ouppklarat.
1961: Ulla Persson natten mot lördagen den 16 december, Sundbyberg. Ouppklarat.
1961: Maj Karlsson juni, Marsstrand. Uppklarat.
1962: Robert Alspelin - "Kakelugns-mordet" skärtorsdagen den 19 april, Stockholm.
1963: Överste Stig Wennerström.
1963: Morden på två småflickor. (Löfgren). En flicka i Vita bergen på Söder och en i söderort, Stockholm. Uppklarat.
1964: GM "Kakelugns-mordet" grips.
1965: "Kickan "Granell ("Hökarängsmordet" eller "Kloroform-mordet") den 27 juli, Stockholm. Uppklarat.
1966: Midsommarkravallerna i Furuvik, då en polisman nästan blev dödad.
1966: "Skotten i Nyköping" (Norgren och Olofsson) den 29 juli, Nyköping. Uppklarat.
1966: "Träsket-morden" några veckor under hösten 1966, Stockholm. Uppklarat.
1967: "Handen-morden" den 9 januari, Handens Centrum. Uppklarat.
1968: Berit Nilsson ("Stäket-mordet") natten mot den 30 augusti, Stockholm. Ouppklarat.
1969: Jeanette Johansson natten mot lördagen den 14 juni, Södertälje. Ouppklarat (anses polisiärt uppklarat).
1969: Margareta af Forselles den 6 juli, Göteborg. Ouppklart (anses polisiärt uppklarat).

Vilka mera kriminalfall från detta årtionde tycker ni skall vara med på denna "klassiska brott-lista"?

Något märkligt hittade SE inga mord eller annat från 1964. Detta år begicks bl.a. ett mord i Uppsala och ett dubbelmord i Göteborg.
https://www.flashback.org/t1210168
https://www.flashback.org/t1146374
Senast redigerad av Skaraborg2 2011-11-09 kl. 18:53.
Citera
2011-11-09, 18:39
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Det är naturligtvis jättesvårt att "rangordna" brott, men det 60-talsmord som gjort mig allra mest illa berörd är mordet på Inga-Lill Helenius i Uppsala 1965. Hennes baneman uppvisade en grymhet, arrogans och känslokyla som överträffar det mesta i den vägen....

https://www.flashback.org/t927888
Citera
2011-11-09, 18:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inga-Lill Helenius, Uppsala, 1965.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Det är naturligtvis jättesvårt att "rangordna" brott, men det 60-talsmord som gjort mig allra mest illa berörd är mordet på Inga-Lill Helenius i Uppsala 1965. Hennes baneman uppvisade en grymhet, arrogans och känslokyla som överträffar det mesta i den vägen....

https://www.flashback.org/t927888

Det har du alldeles rätt i. Det mord som också berör mig mest, är lustmordet på Inga-Lill Helenius. Konstigt nog blev alldrig detta omskrivet på samma sätt som vissa andra? Man kan ju undra varför?
Citera
2011-11-09, 19:04
Medlem
Överste Stig Wennerström var en berömd spion som dog 2006

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stig_Wennerström

Varför är han med på listan?

EDIT Never mind - Känt och klassiskt var det....
Citera
2011-11-09, 20:44
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det mest omskrivna fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av Tokarev
Överste Stig Wennerström var en berömd spion som dog 2006

http://sv.wikipedia.org/wiki/Stig_Wennerström

Varför är han med på listan?

EDIT Never mind - Känt och klassiskt var det....

Ja, det är nog därför som han finns med här. Mäste ha varit det mest omskrivna fallet på denna lista. Han blev ju även mycket internationellt omskriven.
Citera
2011-11-09, 23:26
Medlem
FabiusCunctators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det har du alldeles rätt i. Det mord som också berör mig mest, är lustmordet på Inga-Lill Helenius. Konstigt nog blev alldrig detta omskrivet på samma sätt som vissa andra? Man kan ju undra varför?

Jag kan bara instämma. I den samtida tidningspressen blev förvisso Helenius-mordet lika omskrivet som de andra "klassiska" 60-talsfallen, men i efterhand har det på något sätt glömts bort. Förövaren Aronsson/Högberg förtjänar att buntas ihop med Rodius, Löfgren, Lindqvist och andra mördare från detta årtionde. Frågan är om han inte är den värste av dem alla.
Citera
2011-11-10, 13:40
Medlem
Träskmorden i Stockholm 1966, är väl en klassiker i kriminalhistoriska sammanhang idag. Det var väl i samband med utredningen av morden, som uttrycket "ståplats Nybroviken" myntades, har jag för mig.

Gärningsmannen dömdes för tre mord, men kom ut efter bara 8 år i fängelse. Jag tror han är död numera.

Detta var helt andra tider, med KRUM och allmän optimism; Sverige kunde bara bli bättre...att jämföra med dagens straffsatser för livstidsdömda..
Citera
2011-11-10, 13:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
I en grupp för sig!

Citat:
Ursprungligen postat av FabiusCunctator
Jag kan bara instämma. I den samtida tidningspressen blev förvisso Helenius-mordet lika omskrivet som de andra "klassiska" 60-talsfallen, men i efterhand har det på något sätt glömts bort. Förövaren Aronsson/Högberg förtjänar att buntas ihop med Rodius, Löfgren, Lindqvist och andra mördare från detta årtionde. Frågan är om han inte är den värste av dem alla.

Det har du helt rätt i. Det skrevs då i pressen lika mycket om detta som andra liknande fall. Av någon anledning, så har det dock glömts bort av någon anledning?

Ja jag vet inte riktigt om denne lustmördare skall buntas ihop med de övriga? Håller mer med dig att han var den värste av dem alla. Han får nog lov att hamna i en grupp för sig "Mosbricksmannen".
Citera
2011-11-10, 15:04
Medlem
Det där Stäketmordet har irriterat mig under alla år. Det finns en observation av ett VW-skåp på bron, och där en man rör sig utanför bussen med ett bylte. Jag FATTAR inte hur han kom undan. Även på 60-talet var det väl bara att börja slå i bilregistret?
Citera
2011-11-10, 15:21
Medlem
Yatsys avatar
Erik Roland Bergfeldt 1967
Citera
2011-11-10, 18:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Ståplats i Nybroviken".

Citat:
Ursprungligen postat av Wahrsager
Träskmorden i Stockholm 1966, är väl en klassiker i kriminalhistoriska sammanhang idag. Det var väl i samband med utredningen av morden, som uttrycket "ståplats Nybroviken" myntades, har jag för mig.

Gärningsmannen dömdes för tre mord, men kom ut efter bara 8 år i fängelse. Jag tror han är död numera.

Detta var helt andra tider, med KRUM och allmän optimism; Sverige kunde bara bli bättre...att jämföra med dagens straffsatser för livstidsdömda..

Det är helt riktigt att i samband med utredningen av "Träskmorden" som uttrycket "ståplats i Nybroviken" myntades.

Kan tänka mig att "Träskmorden" och "Handenmorden" var några fall, som även blev omskrivna internationellt.

Ja GM är numera avliden.
Citera
2011-11-10, 22:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
GM sitter bra där han sitter.

Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Erik Roland Bergfeldt 1967

Också ett ovanligt otäckt och rått mord på denne lille pojke. Dessbättre sitter GM där han hör hemma och med största sannolikhet också kommer att få sitta livet ut.
Citera
  • 1
  • 2