Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-28, 19:52
  #181
Moderator
Tystnads avatar
Utländska läkare med Arabisk ursprung är totalt värderlösa!!
Har haft flera och alltid samma jävla visa!, kan knappt språket, nästan helt omöjligt förstå deras utal.
Vården dom ger blir därefter : Katastrof!!

Sägger alltid till att jag vill ha Svensktalande läkare, men dock svårt om det är akutbesök och man får ta den som finns.

Ett jävla ofog är det att Landstingen anställer sådana.

Är det så jävla svårt anställa läkare kan dom väl åtminstone dela upp vårdcentralerna så Arab läkare får ta Arab patienter, medan svenska läkare får ta svenska och EU medborgare.
Citera
2017-07-28, 19:58
  #182
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Är det nån mer än jag som känner ett visst obehag när man ska träffa en arabisk eller överhuvudtaget icke-nordisk läkare? Pga. läkarbristen så är ca 50% av alla läkare som får svensk läkarlegitamation utländska. En annan sak jag upplever är att de favoriserar utländska patienter, låter dom gå före osv.

Jag kan inte påstå att jag litar på deras kunskaper, iom. att deras utbildning och sjukhuskultur skiljer sig väldigt mycket mot den svenska. En annan jobbig del är att det väldigt lätt blir språkproblem och man blir osäker på om de ens förstår vad man menar.

Att vi inte ens kan försörja oss själva med läkare tycker jag är ett riktigt u-lands betyg. Det positiva man kan säga iallafall är att platserna på läkarprogrammen har ökat mycket.
Svenskar som utbildar sig i Danmark blir också mycket bra läkare, men jag känner mig tveksam till vissa länder en bekant som läser i Litauen berättade att de använder wikipedia på föreläsningarna :S

Gå aldrig till någon ungrare, rumän, tjeck, slovak, bulgar, muslim eller annat icke svenska bottenskrap. Säg att du inte hör bra och måste ha en svensk läkare. Stötte på en ungrare som påstod att han hade gått läkarlinjen i Sverige men han var så kass att det var bortkastade pengar. Han var mer intresserad av pengarna än att vara läkare. Något annat dessa bottenskrap och avskum kommer med är att de ställer privata frågor. Jag brukar säga åt dem att jag har ingen lust att svara på frågor som inte är relevanta till det jag kommit till dem för. Då håller de käften. Man ska alltid låsa sin journal, efter varje avslutad behandling. Något som är superviktigt. Löss och kackerlackor ska inte ha insyn i ens sjukjournal och man ska inte ge dem en utväg geno att de kör samma spår som någon annan papegoja och klown innan dem. Viktigt!
Citera
2017-07-28, 19:59
  #183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Utländska läkare med Arabisk ursprung är totalt värderlösa!!
Har haft flera och alltid samma jävla visa!, kan knappt språket, nästan helt omöjligt förstå deras utal.
Vården dom ger blir därefter : Katastrof!!

Sägger alltid till att jag vill ha Svensktalande läkare, men dock svårt om det är akutbesök och man får ta den som finns.

Ett jävla ofog är det att Landstingen anställer sådana.

Är det så jävla svårt anställa läkare kan dom väl åtminstone dela upp vårdcentralerna så Arab läkare får ta Arab patienter, medan svenska läkare får ta svenska och EU medborgare.

det man ska fråga sig är vad de gör här med tanke på att de kan tjöna mer pengar på annat håll och varför de har företag vid sidan av vilket är konkurrerande verksamhet.
Citera
2017-07-29, 11:53
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Så länge de kan språket och sköter sitt jobb förstår jag inte hur någon kan klaga.
Så länge läkaren kan språket och sköter sitt jobb, har vare sig hudfärg eller annat någon betydelse. Förutom ett proffessionellt bemötande förstås. Där man är pedagogisk, vänlig, inlyssnande och empatisk. Fast där lämnar läkare överlag mycket att önska.
Citera
2018-05-15, 20:24
  #185
Medlem
spoilers avatar
"En 49-årig man från Syrien fick jobb som läkare på en vårdcentral i Örebro. Nu döms han för att ha våldtagit en 23-årig kvinnlig patient – men slipper utvisning och får minimistraff eftersom han "erhållit problem att utöva sitt yrke" efter våldtäkten."

http://www.friatider.se/l-kare-som-v...t-va-sitt-yrke

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...akt-av-patient
Citera
2018-09-06, 07:01
  #186
Medlem
Vad är detta för en fotbojad gynnare med skral yrkes- och språkkompetens? Inte en "snabbspårare"?

Citat:
En läkare som varit verksam på Öland mister sin läkarlegitimation. Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd motiverar beslutet med att läkaren är ”grovt oskicklig” och ”uppenbart olämpad att utöva yrket”.

En person dog när läkaren missade en hjärtinfarkt och läkaren hade fotboja på jobbet – utan att berätta för sin arbetsgivare.

Citat:
Landstinget i Kalmar län har också granskat över 2 800 mottagningsbesök hos läkaren. I fyra procent av fallen saknades journalanteckningar helt och i ytterligare 20 procent fanns det brister i journalföringen vilket kan påverka patientsäkerheten.

Citat:
Läkaren är utbildad utomlands, fick sin svenska läkarlegitimation 2012 och har sedan dess arbetat som hyrläkare inom primärvården.

Inspektionen för vård- och omsorg har tidigare utrett läkaren för brister i journalföring, något som läkaren då förklarade med språksvårigheter. När arbetsgivaren inte hade fler anmärkningar avskrevs det ärendet.

http://www.barometern.se/oland/lakar...ovt-oskicklig/
Citera
2018-09-17, 11:48
  #187
Medlem
spoilers avatar
Plus-artikel

Citat:
Gav kvinnlig patient ofrivillig bröstmassage: "Trodde jag kunde vara läkare på ett syriskt sätt"

http://www.friatider.se/gav-kvinnlig...t-syriskt-s-tt
Citera
2018-09-17, 11:49
  #188
Medlem
spoilers avatar
Ännu en betalartikel

Citat:
Läkarens advokat om de grova sexanklagelserna: ”Så här lärde han sig läkaryrket i hemlandet”

https://www.norran.se/nyheter/blalju...t-i-hemlandet/
Citera
2019-03-03, 23:31
  #189
Medlem
spoilers avatar
"Læger, der er uddannet uden for EU, udviser betydelig faglig usikkerhed, når de bliver testet i de danske fagprøver, som lægerne skal bestå, før de kan få en prøveansættelse på et dansk sygehus.
Nye tal fra den seneste skriftlige fagprøve i september 2018 viser, at over halvdelen af ikke EU-lægerne dumper til fagprøven, og næsten halvdelen af dem, der består, får den lavest mulige karakter.

/…/

DR har søgt aktindsigt i den seneste skriftlige fagprøve for ikke EU-læger fra september 2018. 67 læger gik op til prøven - 37 dumpede med karaktererne minus 3 eller 00. Af de 30, der bestod, fik 13 den lavest acceptable karakter 02, 11 fik 4, og 6 fik karakteren 7. Ingen af lægerne fik karaktererne 10 og 12.

/…/

De læger, der består prøverne, bliver ansat på prøve på danske sygehuse som den sidste test, inden de kan få dansk autorisation. I snit er ca. 50 læger om året ansat på prøve på danske sygehuse. Under prøveansættelsen bliver lægerne typisk evalueret tre gange, inden Styrelsen for Patientsikkerhed på den baggrund beslutter, om de kan få autorisation. Stort set alle prøveansættelser ender med, at lægerne får dansk autorisation – også selv om de får negative evalueringer."

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ud...d-fagproeverne
Citera
2019-03-19, 12:58
  #190
Medlem
spoilers avatar
"Efter flera misslyckade omskärelser kräver nu Inspektionen för vård och omsorg, IVO, att en läkare som är verksam i Linköping fråntas sin legitimation, uppger nyhetsbyrån Sirén.
IVO menar att läkaren har varit grovt oskicklig. En pojke var nära att dö på grund av en allvarlig reaktion på ett bedövningsmedel och i ett annat fall brännskadades en pojkes penis svårt."

https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=7179538
Citera
2019-03-19, 14:36
  #191
Medlem
nicketsomgorenglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler

Man pekade också på en rad andra brister i mannens yrkesutövning. Mannen skrev ut för mycket narkotikaklassade beroendeframkallande läkemedel. Hygienen på kliniken var undermålig, bland annat hällde han sprit över instrumenten och tände sen på för sterilisera dom."

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6723912

Haha

Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Læger, der er uddannet uden for EU, udviser betydelig faglig usikkerhed, når de bliver testet i de danske fagprøver, som lægerne skal bestå, før de kan få en prøveansættelse på et dansk sygehus.
Nye tal fra den seneste skriftlige fagprøve i september 2018 viser, at over halvdelen af ikke EU-lægerne dumper til fagprøven, og næsten halvdelen af dem, der består, får den lavest mulige karakter.

/…/

DR har søgt aktindsigt i den seneste skriftlige fagprøve for ikke EU-læger fra september 2018. 67 læger gik op til prøven - 37 dumpede med karaktererne minus 3 eller 00. Af de 30, der bestod, fik 13 den lavest acceptable karakter 02, 11 fik 4, og 6 fik karakteren 7. Ingen af lægerne fik karaktererne 10 og 12.

/…/

De læger, der består prøverne, bliver ansat på prøve på danske sygehuse som den sidste test, inden de kan få dansk autorisation. I snit er ca. 50 læger om året ansat på prøve på danske sygehuse. Under prøveansættelsen bliver lægerne typisk evalueret tre gange, inden Styrelsen for Patientsikkerhed på den baggrund beslutter, om de kan få autorisation. Stort set alle prøveansættelser ender med, at lægerne får dansk autorisation – også selv om de får negative evalueringer."

https://www.dr.dk/nyheder/indland/ud...d-fagproeverne


Det är bra att de är noggranna Danmark.


Har även läst flera inlägg som har innehållet bristande hygien vid manlig omskärelse. Hur svårt ska det egentligen kunna vara? Det måste ju vara en ren och skär (no pun int.) standardprocedur väl?

Man hoppas innerligt kvinnlig omskärning inte praktiseras på våra breddgrader. Blir illamående bara jag tänker på det.
Citera
2019-03-19, 14:47
  #192
Medlem
Jag vägrar konsekvent att låta mig undersökas, än mindre behandlas, av läkare som inte genomgått fullständig svensk utbildning och tagit sin läkarexamen i Sverige. Bytte vårdcentral för någon månad sedan pga att man i princip endast erbjöd läkare med utländsk bakgrund som heller inte behärskade svenska språket. Risken är ju uppenbar att man t.ex. råkar ut för rumänska "läkare" som köpt sin legitimation. Än värre är om man hamnar hos en afrikan eller någon från mellanöstern.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback