Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-09, 13:00
  #1
Medlem
lithionits avatar
Är det nån mer än jag som känner ett visst obehag när man ska träffa en arabisk eller överhuvudtaget icke-nordisk läkare? Pga. läkarbristen så är ca 50% av alla läkare som får svensk läkarlegitamation utländska. En annan sak jag upplever är att de favoriserar utländska patienter, låter dom gå före osv.

Jag kan inte påstå att jag litar på deras kunskaper, iom. att deras utbildning och sjukhuskultur skiljer sig väldigt mycket mot den svenska. En annan jobbig del är att det väldigt lätt blir språkproblem och man blir osäker på om de ens förstår vad man menar.

Att vi inte ens kan försörja oss själva med läkare tycker jag är ett riktigt u-lands betyg. Det positiva man kan säga iallafall är att platserna på läkarprogrammen har ökat mycket.
Svenskar som utbildar sig i Danmark blir också mycket bra läkare, men jag känner mig tveksam till vissa länder en bekant som läser i Litauen berättade att de använder wikipedia på föreläsningarna :S
Citera
2011-11-09, 13:05
  #2
Medlem
Geblods avatar
Enda jag känner är ett problem är språket.. Att vissa har språkkunskaper som en nyss hitvandrad somalier.. Det gör det fruktansvärt svårt att beskriva vad man har problem med på ett sätt så de förstår också.
Citera
2011-11-09, 14:45
  #3
Medlem
slamdunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Är det nån mer än jag som känner ett visst obehag när man ska träffa en arabisk eller överhuvudtaget icke-nordisk läkare? Pga. läkarbristen så är ca 50% av alla läkare som får svensk läkarlegitamation utländska. En annan sak jag upplever är att de favoriserar utländska patienter, låter dom gå före osv.

Jag kan inte påstå att jag litar på deras kunskaper, iom. att deras utbildning och sjukhuskultur skiljer sig väldigt mycket mot den svenska. En annan jobbig del är att det väldigt lätt blir språkproblem och man blir osäker på om de ens förstår vad man menar.

Att vi inte ens kan försörja oss själva med läkare tycker jag är ett riktigt u-lands betyg. Det positiva man kan säga iallafall är att platserna på läkarprogrammen har ökat mycket.
Svenskar som utbildar sig i Danmark blir också mycket bra läkare, men jag känner mig tveksam till vissa länder en bekant som läser i Litauen berättade att de använder wikipedia på föreläsningarna :S


Dom är precis lika duktiga som svenska läkare och vissa säkert duktigare. Tycker du att det är bättre att dessa högutbildade och kompetenta människor istället går hemma på bidrag? eller ser du hellre att dom kör din taxi/buss för att du anser det bäst så.?
Citera
2011-11-09, 15:16
  #4
Medlem
DRPOEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iqiqiqiq
Hur många gånger har en svenska läkare lyckats ställa rätt diagnos efter första undersökningen? Sker sällan . Varför skulle utländska läkare favorisera svenskar...En svensk läkare kan bara rabbla medicinska termer något annat har han inte lärt sig. Resten sitter han och slår upp i sin läkarbok för han kan inte det han borde ha lärt sig i sin utbildning. En svensk läkare har inte ens någon arbetsmoral . Åk till akuten på SÖS så får du se..dom går mest runt och ser ut som läkare men dom agerar inte som sådana.

Om sverige och svenskarna är så kassa, varför åker du inte hem till dit eget skit-land?

Jag tror vi alla skulle bli mycket glad om vi blev av med sådana som dig.

ont: det finns en del dugliga utländska läkare. Rent generellt, så är svenskarna bättre. Det är också så att svenska läkare i modern tid har åstadkommit oändligt mycket mer för sjukvården i världen än exv mena-doktorer. Ett problem är språkförbistring, ett annat är en sämre utbildningsnivå.

Om man ser utifrån ett globalt humanistiskt perspektiv, skall vi naturligtvis inte ta hit en enda läkare från mindre utvecklade länder. Det bidrar bara till brain-drain.
Citera
2012-11-13, 18:42
  #5
Medlem
spoilers avatar
"54-årige Constantin Bacrubans arbetssätt ger intryck av osäkerhet och kompetensbrist anser nämnden som finner att han förfarit grovt oskickligt i flera fall. Mot den bakgrunden återkallar nämnden hans legitimation."

http://www.exponerat.info/inkompeten...#ixzz2C7qqDyUe
Citera
2012-11-13, 19:43
  #6
Medlem
Adam211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRPOE
Om sverige och svenskarna är så kassa, varför åker du inte hem till dit eget skit-land?

Jag tror vi alla skulle bli mycket glad om vi blev av med sådana som dig.

ont: det finns en del dugliga utländska läkare. Rent generellt, så är svenskarna bättre. Det är också så att svenska läkare i modern tid har åstadkommit oändligt mycket mer för sjukvården i världen än exv mena-doktorer. Ett problem är språkförbistring, ett annat är en sämre utbildningsnivå.

Om man ser utifrån ett globalt humanistiskt perspektiv, skall vi naturligtvis inte ta hit en enda läkare från mindre utvecklade länder. Det bidrar bara till brain-drain.

Säg att två st studenter läser till läkarprogrammet. Den ena är svensk och den andra utländsk. Är den svenska fortfarande bättre efter att båda har fått samma utbildning och fått läkarlegget? Jag antar att du svarar ja på frågan.
Citera
2012-11-13, 19:49
  #7
Medlem
Diagorass avatar
En gång om året gör jag ett rutinbesök hos tandläkaren. Senast jag var där fick jag träffa en så jävla het tandläkare som hade sitt ursprung i något MENA-land (av döma utav namn och utseende). Hon var trevligt och pratade nästan perfekt svenska. Hon grävde runt lite bland mina tänder och det kändes bra att sitta där i stolen. Jag skulle inte haft någonting emot att undersöka hennes tänder med mina instrument
__________________
Senast redigerad av Diagoras 2012-11-13 kl. 19:54.
Citera
2012-11-13, 19:57
  #8
Avstängd
SOTPDOTSs avatar
Jag litar KNAPPAST på en utländsk läkare. Dels för att man inte förstår ett jävla skit av vad dom pratar om.

Sedan så litar jag knappast på deras kunskaper heller. En negerdoktor kan ju ha blivit doktor i sitt negerland som ligger ljusår efter oss i utbildning. Orsaken varför dom ändå får vara doktorer här i Sverige är ju för att vårdcentraler skriker efter läkare.

Är det inte dags att höja lönen för läkare här i Sverige så att fler svenskar utbildar sig till det? Man tjänar på tok för lite som läkare här i Sverige vilket är varför så många flyr till Norge, Danmark etc.
Citera
2012-11-13, 20:14
  #9
Medlem
arboratoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
En gång om året gör jag ett rutinbesök hos tandläkaren. Senast jag var där fick jag träffa en så jävla het tandläkare som hade sitt ursprung i något MENA-land (av döma utav namn och utseende). Hon var trevligt och pratade nästan perfekt svenska. Hon grävde runt lite bland mina tänder och det kändes bra att sitta där i stolen. Jag skulle inte haft någonting emot att undersöka hennes tänder med mina instrument

Vad tror du händer med alla iranska tjejer med superutbildning och dubbla examina som har tröttnat på prästväldet där hemma i öknen? Hello Sweden!
Citera
2012-11-13, 20:35
  #10
Medlem
Diagorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arboratorus
Vad tror du händer med alla iranska tjejer med superutbildning och dubbla examina som har tröttnat på prästväldet där hemma i öknen? Hello Sweden!

Ja precis. Det är såna personer vi ska ha till Sverige. Inte såna som Annie Lööf och Erik Ullenhag syftar på när de pratar om behovet av invandrad kompetens (vilket i deras fall är synonymt med analfabetiska somalier och afghaner). Vad är problemet med utländska läkare egentligen? Så länge de kan språket och sköter sitt jobb förstår jag inte hur någon kan klaga.
Citera
2012-11-13, 20:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Är det nån mer än jag som känner ett visst obehag när man ska träffa en arabisk eller överhuvudtaget icke-nordisk läkare? Pga. läkarbristen så är ca 50% av alla läkare som får svensk läkarlegitamation utländska. En annan sak jag upplever är att de favoriserar utländska patienter, låter dom gå före osv.

Jag kan inte påstå att jag litar på deras kunskaper, iom. att deras utbildning och sjukhuskultur skiljer sig väldigt mycket mot den svenska. En annan jobbig del är att det väldigt lätt blir språkproblem och man blir osäker på om de ens förstår vad man menar.

Att vi inte ens kan försörja oss själva med läkare tycker jag är ett riktigt u-lands betyg
. Det positiva man kan säga iallafall är att platserna på läkarprogrammen har ökat mycket.
Svenskar som utbildar sig i Danmark blir också mycket bra läkare, men jag känner mig tveksam till vissa länder en bekant som läser i Litauen berättade att de använder wikipedia på föreläsningarna :S

Tacka Läkarförbundet för det.
Det är deras verk och orsaken är att man ville hålla uppe lönerna.
Trots att svenska läkare är värdelösa.
Citera
2012-11-13, 20:40
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboratorus
Vad tror du händer med alla iranska tjejer med superutbildning och dubbla examina som har tröttnat på prästväldet där hemma i öknen? Hello Sweden!


Vad som händer beror på.
Kan de hålla truten och lämna Iran går det nog bra annars slutar det med en offentlig hängning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback