Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-08, 15:21
  #1
Medlem
rhymenoceross avatar
Sedan juli 2010 har jag tagit Lyrica. Jag blev med än gång förälskad i drogen och har brukat den regelbundet sedan dess.
Det bör för övrigt nämnas att jag har ett visst system gällande Lyrican...

Som många vet så åker toleransen mot pregabalin (Lyrica) upp som en jävla rymdraket. Men samtidigt så sjunker den som en sten i vattnet.

Jag kan t.ex. inte ta Lyrica mer än tre dagar i rad förens effekten avtar. Då brukar jag ta en paus på en till två dagar och sedan är toleransen nere igen. Jag vet inte om detta bara gäller mig, men det är ett bra system, tycker jag. Det negativa är ju då givetvis att jag får lida av social ångest och hålla mig för mig själv på jobbet under de dagar jag är Lyrica-fri.

Jag får dessutom Lyrica från två vårdcentraler, så jag tar 300mgx6 på en gång (och jag är för övrigt en stor kille - jag vet inte om det påverkar effekten på något vis, men min tjej blir helt borta av bara 300mg, och hon tar Lyrica (75mg) regelbundet).

Så här har det alltså pågått sedan sommaren 2010. Och mitt system fungerar fortfarande. Ibland tar jag t.o.m. en hel veckas paus (och då lider jag - diarrén kommer efter 3-4 dagar, illamåendet hänger med och jag får en sådan ångest att jag vill slänga mig från en bro). Men när jag sedan tar Lyrican igen så får jag ut samma effekt av 300mg som jag vanligen får av 300mgx6!

Summering:
Tolerans gentemot Lyrica går upp snabbare än någon annan drog jag någonsin har testat/kört med. Men den sjunker lika snabbt som den går upp.


Nu till det jag ville diskutera angående korstoleransen

Jag får ut Benzo av båda mina läkare som jag går till. Jag tar dem dock inte. Inte ens när jag tar mina Lyrica-pauser. Varför? För att jag tycker att Benzo är bajs och jag har tidigare (2009) tagit mig ur ett benzoberoende, och det var otroligt besvärligt.

Således har jag samlat på mig mängder med stesolid och iktorivil (hundratals av båda).

Jag jobbar som lärare (aja baja! jag som ska vara ett föredöme för den yngre generationen! Men seriöst: jag går aldrig till jobbet påverkad. Punkt. Slut.), och detta innebär att förra veckan var lov! I och för sig så hade jag en del jobb att göra, men jag spenderade mesta tiden med att lira Xbox och äta onyttig mat.

Jag tyckte även att det skulle vara roligt att under en hel vecka vara flöddrad (då det faktiskt är ganska skönt att ta höga doser benzo).


Det började med att jag slängde i mig 60mg stesolid. Ingen effekt. 120mg stesolid till - ingen effekt, förutom att jag blev lite seg.

Nästa dag påbörjade jag med en kopp kaffe och 60mg iktorivil. Ingen effekt, förutom att jag blev en aning seg och hade lite svårt med att minnas vad i helvete jag höll på med när jag satt vid datorn. Men som sagt: i stort sett ingen effekt.

Detta leder mig till slutsatsen att pregabalin (Lyrica) och benzodiazepiner har en garanterad korstolerans. Tidigare hade 100mg stesolid nästan knockat ut mig. 60mg iktorivil är en väldigt hög dos, och detta måste innebära att Lyrica gör så att man nästan blir immun mot benzodiasepiner.

Någon som har liknande erfarenheter?

OBS. till mod: släng inte in detta inlägg i Lyrica-tråden, då det är ett ämne (korstoleransen) som jag absolut tycker borde diskuteras separat.

Vänliga hälsningar (och tack för att ni läst igenom mitt långa inlägg),
Ryan
Citera
2011-11-08, 17:42
  #2
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Du säger ju att toleransen sjunker som en sten, vilket jag förövrigt håller med om, då borde väl den eventuella korstoleransen med sjunka snabbt?

Scenario två är att du tjuväter av din benzo när du är påvärkad av lyrica utan att veta om det.

Scenario tre är att din benzo har blivit värdelös, du säger att du har samlat på dig under längre tid.
Kan vara så att du förvarar dom fel och/eller dom har blivit gamla, det här tror jag mest på.

Tänk om läkarna ger ut pregabalin till folk dom tror kommer kunna bli eventuella benzotorskar för att hindra att man ska få rus

Är ju ett ganska nytt läkemedel och finns säkert flera sidor som ligger dolt under ytan.
Citera
2011-11-08, 18:33
  #3
Avstängd
Perfume-Vs avatar
Lyrica är ett helvete att lägga av med. Gått på 600 mg om dagen sedan i våras, men började trappa ner för en månad sedan. Trappar ner väldigt sakta. Är på 375 mg om dagen nu. Går jag cold turkey så blir det som en grov opiat-at med lite inslag av benso-at. Bland de jobbigaste avtändningarna man kan vara med om.

Hur som helst, jag äter benso nu under nedtrappningen. Stesolid. Tycker det fungerar hyfsat. Käkar även lite Xanor och annat då och då, och nog fungerar de som de ska. Har inte tänkt på att Lyrica skulle ge korstolerans, men kanske är så. Kanske skulle bli dubbelt så bensad än vad jag blir, om jag inte åt Lyrica.
Citera
2011-11-14, 22:17
  #4
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Är det ingen mer som håller med TS?

Är intresserad för jag använder både lyrica och benzo ganska regelbundet.
Citera
2011-11-14, 22:27
  #5
Medlem
Stormorfars avatar
Ja, lyrica är en mystisk medecin

Inte konstigt att det bli korstolerans då dom påverkar ungefär lika. Skulle dock tro att korstoleransen är hyfsat individuell då lyrica verkar olika mellan dom flesta.
Citera
2011-11-15, 09:41
  #6
Avstängd
xaadees avatar
Fan va skumt, Själv så bostar lyrican effekten av benson på mig.
Citera
2011-11-15, 19:41
  #7
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Hej, kanske passar bra att fråga i denna tråden då.

Jag tar lyrica samma som du, 3-4 dagar sen uppehåll. Fungerar utmärkt, tar inga "missbrukardoser"
utan taket ligger på 600-750mg, använder det för att det ökar min förmåga på många sätt.
perfekt "drog"

Nu är det så att jag vill mysa till det lite extra ikväll, kan jag ta några stesolid(10-20mg) utan risk för något?
Har alltså ätit 600mg lyrica idag utspritt under dagen.

Tar bara benzo några gånger per vecka i små doser för att undvika tolerans.
Citera
2011-11-22, 04:29
  #8
Medlem
rhymenoceross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
Hej, kanske passar bra att fråga i denna tråden då.

Jag tar lyrica samma som du, 3-4 dagar sen uppehåll. Fungerar utmärkt, tar inga "missbrukardoser"
utan taket ligger på 600-750mg, använder det för att det ökar min förmåga på många sätt.
perfekt "drog"

Nu är det så att jag vill mysa till det lite extra ikväll, kan jag ta några stesolid(10-20mg) utan risk för något?
Har alltså ätit 600mg lyrica idag utspritt under dagen.

Tar bara benzo några gånger per vecka i små doser för att undvika tolerans.


Lite sent att svara kanske, men du kan ta 50mg stesolid lätt utan att du går ut och rånar pressbyrån på varmkorv.

Lär ju ta rätt mycket för att dö, eller hamna i livsfara pga stesolid. 1g+ skulle jag säga. Om du såvida inte blandar med alkohol, för då krävs det mycket mindre!
Citera
2011-11-22, 04:42
  #9
Medlem
Edelweises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenoceros
Lite sent att svara kanske, men du kan ta 50mg stesolid lätt utan att du går ut och rånar pressbyrån på varmkorv.

Lär ju ta rätt mycket för att dö, eller hamna i livsfara pga stesolid. 1g+ skulle jag säga. Om du såvida inte blandar med alkohol, för då krävs det mycket mindre!

Vet du inte vad du pratar om så var tyst, ta både din käft och din fula jävla avatar och stick åt hel....
Citera
2011-11-22, 13:21
  #10
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhymenoceros
Lite sent att svara kanske, men du kan ta 50mg stesolid lätt utan att du går ut och rånar pressbyrån på varmkorv.

Lär ju ta rätt mycket för att dö, eller hamna i livsfara pga stesolid. 1g+ skulle jag säga. Om du såvida inte blandar med alkohol, för då krävs det mycket mindre!

Citat:
Ursprungligen postat av Edelweise
Vet du inte vad du pratar om så var tyst, ta både din käft och din fula jävla avatar och stick åt hel....

Tror heller inte det är någon fara, tror jag har blandat några gånger förut. vad skulle hända då? andningsdepp av lyrica och benzo ?? Nää, om man inte är helt grön och tar megadoser då.

Ingen mer som har något att säga om eventuell korstolerans? TS?
Citera
2011-11-24, 04:10
  #11
Medlem
Ninyah218s avatar
Pregablin, precis som syster substansen Gabapentin påverkar GABA "systemet" i hjärnan, precis som alla bensodiazepiner (även z-analogerna). Effekterna av Lyrica/Neurontin är väldigt individuella framför allt om man äter de under en längre tid.

Personligen så boostar båda två på både Benso samt vissa Opioider som tex Tramadol. Vilket är jävligt nice måste jag säga! Själv så har jag inte ätit varken eller dagligen, däremot så tar jag Diazepam varje dag men doserna på det varierar lite beroende på om jag tar några opiater/opioider eller andra benso också. Men varje gång jag tar Lyrica eller Gabapentin till så ökar effekten av Diazepamet ordentligt!

Det TS beskriver låter relativt märkligt eftersom Bensodiazepiner potentieras kraftigt av Pregablin...
Men det är möjligt att när GABA systemet i hjärnan är konstant stimulerat av Pregablinet så kanske det sker en mer eller mindre permanent förändring i hjärnan (åtminstone under tiden man äter det iaf), som gör att Bensodiazepiner inte får effekt som de ska i vanliga fall. Men det hela låter väldigt underligt tycker jag..

Här förklaras det exakt vad Pregablin gör för något, det står dock inget om hur det påverkar GABA på lång sikt däremot: http://en.wikipedia.org/wiki/Pregabalin#Pharmacology

Ja jag vet inte vad mer jag har att tillägga, annat än att försöka läsa runt på amerikanska forum om folk som äter/ätit Pregablin under längre tid i samband med Bensodiazepiner.
För övrigt så bör man vara ganska försiktig med att blanda sådär höga doser som TS beskriver med Pregablin, risken för andnings depression är väldigt hög. Att du inte kände dig påverkad alls utav 60mg? (30st?) Iktorivil finner jag ytterst märkligt.. antingen så har du förvarat dina Iktorivil så dom har blivit helt värdelösa, eller så blev du mer påverkad än vad du själv upplevde. Det är ett ofta förekommande problem när det kommer till GABA droger, man känner inte själv hur påverkad man egentligen är, dock så märker andra ofta att man är mycket bängare än vad man själv tror. Men det beror väll mycket på att man vill ha den softa "bängheten" i skallen, och ju längre man stimulerar GABA desto svagare verkar den där softa fludder effekten bli.. För en person som gått på höga doser av någon benso i många år så uteblir ofta den där fludder effekten helt och hållet även om personen tar 5ggr den dagliga dosen. Dock kan man bete sig bra mycket mer påverkad än vad man själv uppfattar eftersom man känner sig såpass "klar i skallen" även om talet är lite sluddrigt och balansen är lite vinglig eller liknande.. nåja. Pregablin/Gabapentin är ingenting jag rekommenderar att man använder dagligen om man inte måste, i berusnings syfte är det som redan beskrivet väldigt svårt då man måste öka på dosen något vansinnigt efter bara 1 eller 2 dagar.. i kombination med opioider och benso så blir det dock jävligt fint om man intar rätt doser av alla 3 och inte använder det varje dag då!

Nåja.. lycka till med... öööh.. diskussionen?..

/Ninyah
__________________
Senast redigerad av Ninyah218 2011-11-24 kl. 04:14.
Citera
2011-11-24, 07:17
  #12
Medlem
gugglianos avatar
Jag har heller aldrig märkt att lyrica skulle hämma effekten av benso, snarare tvärtom
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback