Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-08, 13:49
  #1
Medlem
Har haft Telenor i ett år, det har funkat bra tills jag flyttade till en mindre stad för ca tre månader sedan. Sen dess har jag knappt kunnat prata i telefon på grund av den kassa täckningen hemma hos mig och i området runt mig. Notera att det inte är en liten stad utan en normalstor...

Är jag lycklig har jag 2-3/5 såna där streck i mottagning. Samtal bryts var 5-30 minut, det laggar när jag pratar och det funkar helt enkelt inte. Det är så otroligt jobbigt.

Jag har ett år kvar på mitt avtal och jag vill säga upp det men de vägrar, de säger att det enda sättet är att jag betalar en ihopklumpad summa, dvs ca 9000 kronor.
Jag betalar 699 kr i månaden för en tjänst som inte fungerar. Är det inte deras ansvar att leverera en tjänst som fungerar, när vi betalar för det?
Kan de göra såhär? Måste jag stå ut med att betala 700 kronor varje månad för att inte ens kunna prata i telefon utan att det bryts stup i kvarten?
Snälla hjälp.
Citera
2011-11-08, 13:51
  #2
Medlem
mafaldos avatar
Bedrövligt !!
Jag hade samma problem med 3. MEN.....de löste mitt abbonemang så jag kunde välja Telia istället vilket har funkat bra.
Kan de inte leverera tjänsten som du betalar för så kan de ju inte debitera dig... *förbannad*
Citera
2011-11-08, 13:52
  #3
Medlem
Det är väl klart att du inte kan säga upp ett abonnemang du är bunden till på något annat sätt än att betala hela summan på en gång?
Citera
2011-11-08, 14:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoorroo4
Det är väl klart att du inte kan säga upp ett abonnemang du är bunden till på något annat sätt än att betala hela summan på en gång?

Förstår du inte poängen? Jag betalar för en tjänst som jag inte får ut. Det känns som bedrägeri.
Citera
2011-11-08, 14:14
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snabbnudlar
Jag betalar för en tjänst som jag inte får ut. Det känns som bedrägeri.

Telenor har inte tvingat dig att flytta till en annan ort med sämre täckning. Täckningskartor får du själv kolla upp innan du skriver på abonnemangsavtalet.
Citera
2011-11-08, 14:14
  #6
Medlem
Har också haft samma problem, fast då med 3. Ringde och pratade med dem och efter lite om och men så gick de med på att lösa mitt abonnemang, men jag var tvungen att lösa ut telefonen jag fick med i dealen själv. Så det kostade mig runt 4000 för telefonen.
Om de inte kan leverera den tjänst som du betalar för så är det självklart att du ska kunna få säga upp ditt abonnemang, eller förslagsvis att de ordnar till täckningen.
Citera
2011-11-08, 14:15
  #7
Medlem
Saccards avatar
Förr i världen fanns det något som hette service som företagen ägnade sig åt för att behålla sina kunder och skaffa sig ett gott renommé. Man ansåg att en nöjd före detta kund som berättade för en vän om vilken bra service eller hjälp denne fått av företag X var mer värt än alla tidningsannonser och radioreklamer i världen. Detta är inte mer än 30-35 år sedan. Sen dess har mycket hänt. Idag skiter företagen i den enskilde kunden. Hans eller hennes åsikter eller omdömen är inte vatten värt och råkar kunden och företaget ha skilda åsikter om utfallet av en tjänst eller vara så driver företaget sin vilja igenom via någon av alla dessa inkassoföretag som poppat upp från ingenstans under de senaste femton åren. Att tjäna den där slanten som man har kontrakt på nu är viktigare än att behålla ett gott rykte, även om det innebär att kunden aldrig mer återkommer och hela dennes familj avslutar sina abonnemang. Långsiktigt tänkande och att aktivt arbeta för att bygga och behålla ett gott rykte har glömts bort eftersom det inte är "effektivt". Dessutom så kan ett företags vilja att behålla ett gott rykte missbrukas av förslagna individer och det går ju självfallet inte för sig. Därför anser företagen numera att det är bättre att till punkt pricka fullfölja den skrivna överenskommelsen och casha in den överenskomna summan även om situationen är sådan att det är rent nonsens. Flexibilitet och kundvård är bortglömda tankar.

Citat:
Ursprungligen postat av Silikat
Telenor har inte tvingat dig att flytta till en annan ort med sämre täckning. Täckningskartor får du själv kolla upp innan du skriver på abonnemangsavtalet.
Det är precis den här attityden jag talar om. Nej, Telenor har självfallet inte tvingat TS att flytta utanför telenätets täckningsområde men det är möjligt att andra i TS liv förekommande variabler har tvingat honom att bosätta sig där. Summa summarum så bor nu TS utanför täckningsområdet och kan inte använda företagets tjänst. Före trettio år sedan hade företaget i detta fall varit mer benägna att vårda sitt goda namn och därför gjort ett undantag för TS. Det i sin tur hade gjort att TS kommit ihåg detta undantag när han eller hon åter flyttar till en ny stad eller om en vän eller bekant ämnar avsluta sitt abonnemang med ett annat bolag och därför söker ett nytt.
- Prova Telenor, jag hade med dem att göra när jag flyttade ut i skogen och de var väldigt hjälpsamma då.

Men nej, så går det inte till längre. Nu gäller det att kräma ut den sista kronan ur den sucker som tecknat avtal och om vederbörande aldrig mer återkommer till bolaget är det skitsamma eftersom de lägsta underhuggarna på företagstrappan, utesäljarna på varuhusen, snart lurar på någon annan stackars stressad småbarnsmamma eller lomhörd pensionär ett 24-månadersavtal som med råge täcker upp TS återstående bidningstid. Devisen "Åt helvete med kunderna, det finns nya att skaffa" har helt ersatt gamla värderingar.
__________________
Senast redigerad av Saccard 2011-11-08 kl. 14:25.
Citera
2011-11-09, 22:01
  #8
Medlem
Har också Telenor och ska vara glad om jag kan ringa/ta emot samtal då jag oftast har 0 streck men i sällsynta fall hela 2 streck vilket ändå inte är en fröjd för varken öra eller psyke.

Jävla skräp är det.
Citera
2011-11-09, 23:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zvi
Be om slutfaktura.. det skall dem icke neka dig

Det har de inte gjort heller, men TS vill ju inte lösa sig från bindningstiden:

Citat:
Ursprungligen postat av snabbnudlar
Jag har ett år kvar på mitt avtal och jag vill säga upp det men de vägrar, de säger att det enda sättet är att jag betalar en ihopklumpad summa, dvs ca 9000 kronor.
Citera
2011-11-09, 23:39
  #10
Medlem
Zvis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det har de inte gjort heller, men TS vill ju inte lösa sig från bindningstiden:
Men jag tror inte han kommer kunna göra så, då täckningskartor finns att tillgå innan han tecknade abonnemanget.
Citera
2011-11-09, 23:45
  #11
Medlem
bluecafes avatar
Sälj abonnemanget på blocket, finns säkert nån som vill ta över om du lägger lite pengar emellan, bättre för dig än att betala allt till teleoperatören och inte få något tillbaks.
Citera
2011-11-10, 10:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zvi
Men jag tror inte han kommer kunna göra så, då täckningskartor finns att tillgå innan han tecknade abonnemanget.

Spelar det verkligen någon roll? Där jag bor ska Telenor fungera alldeles utmärkt enligt deras täckningskarta (3G & GSM) men ändå vill det inte riktigt fungera, det är inte heller telefonen då mitt Teliakort fungerar alldeles utmärkt i samma telefon...

Vad menas med slutfaktura? Att man betalar hela summan på en gång och på så vis bli fri från skiten? Det skulle iofs kostat en hel del, eller tja ingen rolig summa att betala på en gång, iaf om man har 1-2års bindningstid kvar (jag har 2) och ska jag vara ärlig så är varken jag eller TS (antar jag) sugna på att betala ett skit för något som ska fungera men som ändå inte fungera.

EDIT: Känner 4st som jag vet har Telenor och även deras mottagning är inget att hurra över...
__________________
Senast redigerad av ThrillerTrillare 2011-11-10 kl. 10:59.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback