Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-07, 21:00
  #1
Medlem
Eller hade jag en psykos när jag trodde det?

Jag hade fått för mig att en viss professor i Lund hade med det hela att göra. Han forskar, jag fick för mig att jag var en del i ett experiment i stil med "att gå in i någon annans hjärna?"

Är detta helt omöjligt?
Citera
2011-11-07, 21:04
  #2
Avstängd
apologis avatar
Du verkar ju lite halvlabil.

Definiera "gå in någon annans hjärna" Menar du: ta reda på hur folk tänker, känslor, minnen?
Citera
2011-11-07, 21:05
  #3
Medlem
Det låter som att du har tittat på I huvudet på John Malkovich.
Citera
2011-11-07, 21:06
  #4
Medlem
Litenklens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erica87
Eller hade jag en psykos när jag trodde det?

Jag hade fått för mig att en viss professor i Lund hade med det hela att göra. Han forskar, jag fick för mig att jag var en del i ett experiment i stil med "att gå in i någon annans hjärna?"

Är detta helt omöjligt?

??? Vad är din fråga????
Vilken professor???
Hur "gå in i någons hjärna"??
Citera
2011-11-07, 21:12
  #5
Medlem
MLP5s avatar
Det undermedvetna genom hypnos? En del utav hjärnan i alla fall.
Citera
2011-11-07, 21:14
  #6
Medlem
Gå in i någons hjärna som i att ha en kontakt med en person genom hjärnorna. Telepati fast hela tiden. Personen man "går in i" kallas offret och en annan person "våldtar" dennes hjärna genom att gå in i den. Att man hör någon annans röst hela tiden och kan ej stänga av. Denna person hör allt man tänker, ser allt man ser och känner allt man känner. Som att vara besatt.

Europa har en professor i parapsykologi. Etzel Cardeña. På Lunds universitet. Jag misstänker att han håller på med svart magi och farliga mänskliga experiment. Han har själv sagt att han tror på telepati.

Och jo, jag har fått diagnosen psykos. Men jag har svårt att släppa dessa tankar helt.

Min fråga är: Är detta HELT osannolikt? Att man mao kan besitta någon?
Citera
2011-11-07, 21:15
  #7
Medlem
Det låter vettigt, det var nog inte en psykos utan du är helt enkelt överintellektuell & telepatisk.
Citera
2011-11-07, 21:17
  #8
Medlem
växteffekts avatar
Eftersom du nämner Lund misstänker jag att du menar professorn Etzel Carena (http://sv.wikipedia.org/wiki/Etzel_Carde%C3%B1a) som alltså har en professur i parapsykologi som är finansierad av en avliden dansk. Vad du exakt menar med "att gå in i någon annans hjärna" är något oklart, alltså vet jag egentligen inte vad du menar eller om det du menar går att genomföra. Men om du menar det i en form där det skulle gå att läsa någon annans tankar så låter det högst parapsykologiskt. Parapsykologi anses inte vara "vetenskap" i etablerad bemärkelse, av somliga anses det till och med tillhöra pseudovetenskap. Det finns alltså inga bevis för parapsykologiska fenomen som uppnåtts med etablerade vetenskapliga metoder varför jag rent spontant skulle säga att du hade vad du kallar "psykos" när du trodde att det var möjligt att "gå in i någon annans hjärna".

Innan det går att svara på din fråga måste du dock definiera "gå in i någon annans hjärna". Men nej, utan att orka vänta på någon halvvriden definition; inga äkta vetenskapliga belägg finns för något sådant över huvud taget.
Citera
2011-11-07, 21:23
  #9
Medlem
växteffekts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erica87
Gå in i någons hjärna som i att ha en kontakt med en person genom hjärnorna. Telepati fast hela tiden. Personen man "går in i" kallas offret och en annan person "våldtar" dennes hjärna genom att gå in i den. Att man hör någon annans röst hela tiden och kan ej stänga av. Denna person hör allt man tänker, ser allt man ser och känner allt man känner. Som att vara besatt.

Europa har en professor i parapsykologi. Etzel Cardeña. På Lunds universitet. Jag misstänker att han håller på med svart magi och farliga mänskliga experiment. Han har själv sagt att han tror på telepati.

Och jo, jag har fått diagnosen psykos. Men jag har svårt att släppa dessa tankar helt.

Min fråga är: Är detta HELT osannolikt? Att man mao kan besitta någon?


Efter att ha läst din definition som dök upp medan jag författade mitt förra inlägg så hänvisar jag till mitt förra svar och anser det vara en helvriden definition.

Man kan med stor sannolikhet (dock inte 100% som med allt annat) säga att sådana fenomen inte existerar eftersom det inte har gått att samla någon empiri med hjälp av etablerade vetenskapliga metoder. Så vitt jag vet är man inte ens i närheten. Om det inte ens går att samla in empirin på ett vetenskapligt sätt kan man inte anse att det finns en nämnbar sannolikhet att sådana fenomen alls existerar. Tills det går att överhuvudtaget påvisa med hjälp av vetenskapliga metoder skulle jag personligen säga; ja, det är HELT osannolikt.
Citera
2011-11-07, 22:00
  #10
Medlem
Cleptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erica87
Eller hade jag en psykos när jag trodde det?

Jag hade fått för mig att en viss professor i Lund hade med det hela att göra. Han forskar, jag fick för mig att jag var en del i ett experiment i stil med "att gå in i någon annans hjärna?"

Är detta helt omöjligt?
Nej det kan man inte och jag tror att du har haft vanföreställningar.
Har du blivit undersökt?
Citera
2011-11-08, 00:08
  #11
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erica87
Gå in i någons hjärna som i att ha en kontakt med en person genom hjärnorna. Telepati fast hela tiden. Personen man "går in i" kallas offret och en annan person "våldtar" dennes hjärna genom att gå in i den. Att man hör någon annans röst hela tiden och kan ej stänga av. Denna person hör allt man tänker, ser allt man ser och känner allt man känner. Som att vara besatt.

Europa har en professor i parapsykologi. Etzel Cardeña. På Lunds universitet. Jag misstänker att han håller på med svart magi och farliga mänskliga experiment. Han har själv sagt att han tror på telepati.

Och jo, jag har fått diagnosen psykos. Men jag har svårt att släppa dessa tankar helt.

Min fråga är: Är detta HELT osannolikt? Att man mao kan besitta någon?
Nej, telepati och liknande fungerar helt enkelt inte. Det har gjorts test efter test tusentals gånger. De gånger man fått något positivt resultat har det varenda gång visat sig vara felaktigt utfört test på ett eller annat vis. T ex att försökspersonen fått ledtrådar om vad han/hon borde se.

CIA plöjde ner miljontals dollar på att försöka använda telepati för spionage men det enda det gav var fattigare skattebetalare. Om inte ens de lyckas så behöver du inte vara orolig att någon tokig professor i Lund gör det.

Allt sådant här är inbillning. Kanske svårt att ta till sig men så är det. Har du stort obehag av dina känslor så måste du tala med någon och få hjälp. Krya på dig!
Citera
2011-11-08, 07:25
  #12
Medlem
tv-soffans avatar
Mind Meld är en procedur som utförs av Vulcans vilken involverar fysisk kontakt med ett objekt som gör det möjligt att dela tankar, erfarenheter, minnen och kunskap med en annan individ. Vulcans kan utföra mind melds med de flesta varelser med undantag för Cardassier som är korrekt tränade. Om varelser av något annat släkte kan motstå mind meld med rätt träning är än så länge oklart.
Via en mind meld kan minnen tas bort eller ändras.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback