Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-07, 16:36
  #1
Medlem
vågar stå upp mer för sig själva?

Det är det intrycket jag har fått och alltid haft. Jag läste tråden "När ska vi svenskar va tuffa igen som våran förfäder var?" ( https://www.flashback.org/t1707265 ) och började fundera lite omkring svenskar som står upp för sig.

Varför är det så att människor som tillhör subkulturer oftast vågar stå upp mer för sig själva än den vanliga svensson? Och är det verkligen så?

- Jag har en teori om att majoriteten av de som tillhör subkulturer har kanske en trasslig bakgrund m.m. vilket gör att dom har mer "hår på nacken" och har därför mer mod/vågar stå upp sig själva. Inte ta lika mycket skit som det vanliga svensken skulle göra, dom har fått nog.

Jag själv tillhör någonstans i "rockar/sleazerockar-facket" (absolut inte metal) men har en bra bakgrund / tillhör den övre medelklassen m.m. Men jag tar absolut inte skit från folk, uppfatta mig inte fel här. Jag är absolut ingen person så går runt och söker bråk om fredagskvällarna men jag är heller inte den som backar i bråk/diskussioner osv. För mig så finns det någon speciell anda i subkulturer att inte ta skit, men det är ju bara den uppfattningen jag har, och jag har bara tillhört "rockare" genom livet. Jag vet inte hur det är i andra, men tänker på punkare,skinheads m.m.

Vad har ni för uppfattning?

Nu pratar jag om majoriteten, absolut inte alla, klart det finns de "vanliga svensson" som vågar stå upp för sig själv, och dom som tillhör subkulturer som bara backar och tar emot.
Sen så har den här tråden absolut ingenting med invandring att göra, som den tråden jag länkade har.

Mvh en långhårig kisse.
__________________
Senast redigerad av Svarta.Katten 2011-11-07 kl. 16:39.
Citera
2011-11-07, 16:41
  #2
Avstängd
Rhododendrons avatar
Det är ju framförallt brist på självkänsla och individualism som gör att personer söker sig till subkulturer.. där har du nog svaret. för de står inte upp mer för sig själva!
Citera
2011-11-07, 16:49
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rhododendron
Det är ju framförallt brist på självkänsla och individualism som gör att personer söker sig till subkulturer.. där har du nog svaret. för de står inte upp mer för sig själva!

Fast det kan jag inte riktigt hålla med om, det finns självklart många olika subkulturer. Där t.ex "emontionell hardcore" är en subkultur där folk överlag med taskig självkänsla söker sig till. Men sen andra, såsom punkare,skinheads, wannabe-ganster har en stark självkänsla och vågar stå upp för sig.

(Nu hatar jag t.ex wannabe-ganster kulturen men det är OT)
Citera
2011-11-07, 17:08
  #4
Medlem
Det handlar mycket om att man inte går med på att följa strömmen.
Man öpppnar upp ögonen för annat, istället för att som vilken svennebanan som helst som går på all skit som prånglas ut i media. I många fall styr reklam och TV hur de ska leva sitt liv.

Att man inte går på den skiten anser jag vara ett utvecklande tänk.

Att ingå i en subkultur som t.ex. hårdrocken handlar om ett ställningstagande. Ett utanförskap. Att vara en rebell.
Alltså inte gå med på att tramsa runt som yra får i flock.

Rhododendron har en point i det han säger, men det är mest snoriga kids som söker efter en identitet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback