Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-06, 22:47
  #313
Medlem
svempuss avatar
Bara en fråga till dom som har ms. Nån här som har fått tagit Tecfidera om ni har det hur mådde ni av den medicinen? Finns ju lite träliga biverkningar av den som man kan drabbas av.
Jag ska själv börja ta den så fort sjukhuset hör av sig igen då jag fick ett definitivt svar i fredags på att dom har hittat tecken på att jag har multipel skleros i cerebrospinalvätskeundersökningen dom gjorde på mig 27/1 fick diagnosen samtidigt.
Var satt på Tysabri först men efter som att jag tar TBE-vaccin just nu så bytte dom till en bromsmedicin som inte påverkas/påverkar det och jag slipper vänta i åtta månader innan jag kan få behandling.
Citera
2021-03-05, 14:07
  #314
Medlem
svempuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svempus
Bara en fråga till dom som har ms. Nån här som har fått tagit Tecfidera om ni har det hur mådde ni av den medicinen? Finns ju lite träliga biverkningar av den som man kan drabbas av.
Jag ska själv börja ta den så fort sjukhuset hör av sig igen då jag fick ett definitivt svar i fredags på att dom har hittat tecken på att jag har multipel skleros i cerebrospinalvätskeundersökningen dom gjorde på mig 27/1 fick diagnosen samtidigt.
Var satt på Tysabri först men efter som att jag tar TBE-vaccin just nu så bytte dom till en bromsmedicin som inte påverkas/påverkar det och jag slipper vänta i åtta månader innan jag kan få behandling.
ingen?
Har börjat ta Tecfidera nu har en tre veckor lång upptrappning innan jag kommer upp på 240mg två gånger dagligen. Än så länge mår jag bra men tar just nu bara halv dos men som det känns nu så har jag inga problem än så länge och hoppas att det fortsätter så.
Citera
2021-03-06, 07:19
  #315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svempus
ingen?
Har börjat ta Tecfidera nu har en tre veckor lång upptrappning innan jag kommer upp på 240mg två gånger dagligen. Än så länge mår jag bra men tar just nu bara halv dos men som det känns nu så har jag inga problem än så länge och hoppas att det fortsätter så.

Vad skönt att du mår bra och att du inte har upplevt några besvär med behandlingen.
Har du några besvär orsakade av din ms?
__________________
Senast redigerad av Friherrinnan 2021-03-06 kl. 07:23.
Citera
2021-03-06, 08:50
  #316
Avstängd
Sommarglads avatar
Tack för din text.

Jag hade en kompis som drabbades av MS. Jag kommer i håg det så väl, för jag kom hem från värnplikten och en vän till familjen satt och grät hos mina förädrar. Hon hade nyligen gått bort, och han behövde någon att prata med.

Dock behöver inte MS vara en dödlig sjukdom numera.

Det var dock en ganska sorglig historia.

Sångerskan Louise Hoffsten har MS. Mern jag skriver inte detta som något bra.

Lasse liten blues som hon sjunger är en favorit hos mig. Jag hoppas ni gillar den också!

Den är helt underbar!

https://www.youtube.com/watch?v=9eA113l7llg
__________________
Senast redigerad av Sommarglad 2021-03-06 kl. 09:28.
Citera
2021-03-06, 17:07
  #317
Medlem
svempuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherrinnan
Vad skönt att du mår bra och att du inte har upplevt några besvär med behandlingen.
Har du några besvär orsakade av din ms?
Det jag har är sämre syn på höger öga än så länge men inte i närheten av så dåligt som det var i mitten av december då var synen nere på typ 0,1 eller liknade nu kanske 0,4-0,5 tre månader sen dess på måndag men det går åt rätt håll i alla fall.
Övrigt har jag inte så mycket andra problem lite svagt pirr i båda underbenen nästan alltid när jag sitter vid datorn.
Även darriga tumme/ring/lillfinger i vardera hand av och till annars har jag inte så många besvär direkt just nu och det är jag glad över. Har haft andra problem som har gått tillbaka har lite sämre styrka i vänsterben annars inget annat.
Jag är riktigt glad över att jag inte har drabbats av några problem av medicin än så länge kanske kommer från mitten av nästa vecka då jag ska börja ta på morgonen med den dagen den sorgen.
Citera
2021-07-30, 17:31
  #318
Medlem
Sezlows avatar
Jag mår allt mer sk*t av min MS.
Har värk i hela bålen och kramper av och till, pillren hjälper inte längre som det var tänkt. Jag orkar att gå kortare sträckor men saknar förövrigt energi.
Citera
2021-08-01, 10:33
  #319
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sezlow
Jag mår allt mer sk*t av min MS.
Har värk i hela bålen och kramper av och till, pillren hjälper inte längre som det var tänkt. Jag orkar att gå kortare sträckor men saknar förövrigt energi.

Har du testat mot borrelia? Kolla också upp kolloidalt silver, MSM, DMSO och olika antivirala/bakteriella örter.
Citera
2024-03-30, 20:39
  #320
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slapped
Hej igen yepp lever fortfarande

Nu har jag fått gå genom en benmärgstransplantation och kommer inte ihåg sist jag mådde så bra.
Fick gå genom ett helvete men det va värt det.
De som har progressiv ms borde ta ett snack med läkaren och se om detta skulle vara aktuellt för er.
Det är exakt samma typ av transplantation som leukemi patienter, skillnaden är att du inte behöver någon som donerar (väldigt sällsynt att ms patienter behöver donation).

Det lämnas dock inga garantier och även här finns det ett minimalt dödlighet, men finns inga rapporterade i Sverige för ms patienter.

Läs gärna detta :

http://www.nhr.se/lokalforeningar/no...ms-april-2013/

Hur går det? Hoppas allt är bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback