Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-01, 14:07
  #10225
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Bibeln är skriven på det sättet så att människan ska vara ödmjuk.

Nja; steget från underkastelses-teologi till fördummelses-teologi är inte stort.
Citera
2017-08-01, 18:38
  #10226
Medlem
KortStubins avatar
OT-diskussioner om bl.a evolutionen och annat som inte har relevans till topic har tagits bort. Varningar utdelade.

Skärpning!

/Moderator
Citera
2017-08-01, 21:27
  #10227
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Detta här är helt enligt bibeln:

"Filippos skyndade fram, och när han hörde mannen läsa profeten Jesaja frågade han: ”Förstår du vad du läser?” – ”Hur skulle jag kunna det utan att någon vägleder mig?” svarade mannen. " (Apg 8:30-31 Bibel2000)

Inte heller Russell hade klarat det själv, utan hjälp från andra i hans bibelstudiegrupp.

Vad av det som Russell klarade av tror JV fortfarande på?
Mäta pyramider för att räkna fram tider?
Den sista tiden började 1799?
Jesus kom tillbaka osynligt 1874?
Jesus blev kung i himlen 1878?
Harmageddon kom 1914?
Alla goda for upp i himlen 1914 och tusen år av fred började då?
Russell hade hjälp och det mesta blev skit ändå eller hur.


Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Bibeln är skriven på det sättet så att människan ska vara ödmjuk.

Och även om dom första kristna hade t.o.m. heliga andens gåva, så hade dom inte tilldelats att förstå allting av Gud. Gud har avslöjat sanningar med tiden, inte allting på en gång. Det är också ett sätt att få hans tjänare att vara ödmjuka.

Ödmjuk är JVs kodord för att blint följa alla påhitt från de där 7 senila farbröderna i NY.
Kanske krävs ödmjukhet för att tillåta sig bli lurad gång på gång av ständigt förändrade läror.


Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ni speglar något helt annat än ödmjukhet, när det enda ni har att komma med är anklagelser och förnedringar, ni har inget hopp att ge till människor, bara negativitet och en mörk syn om andra och framtiden.

Mörk syn?
Nä du vännen, det är allt annat än mörkt.
Livet är helt jävla underbart nästan varje dag.
Kunde inte vara bättre förutom att jag inte kan dela glädjen med hela min JV-familj.
Men jag kan ju inte styra deras val och inte heller gräva ner mig för att de inte kan inse sanningen om Sanningen.
Det är verkligen synd att du och andra JV har en så ultradyster syn på ett underbart liv på en härlig jord, och kastar bort era liv på drömmar om en framtid som aldrig kommer.
__________________
Senast redigerad av Kalten 2017-08-01 kl. 21:37.
Citera
2017-08-02, 23:40
  #10228
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Detta här är helt enligt bibeln:

"Filippos skyndade fram, och när han hörde mannen läsa profeten Jesaja frågade han: ”Förstår du vad du läser?” – ”Hur skulle jag kunna det utan att någon vägleder mig?” svarade mannen. " (Apg 8:30-31 Bibel2000)

Inte heller Russell hade klarat det själv, utan hjälp från andra i hans bibelstudiegrupp.

Bibeln är skriven på det sättet så att människan ska vara ödmjuk.


Såååå....Gud kunde/ville inte vara tydlig? Varför det?

Vad är ödmjukt med att tro att människan (Adam och Eva) skapades för 6042 år sedan? Det är bara korkat om man ser till vad vi vet om människans historia nu. Eller ....vill Gud dra till sig obildade idioter?
Citera
2017-09-29, 21:13
  #10229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
När jv påstår att de som lämnat församlingen frivilligt är "sjuka i sinnet".

Du förvränger. Du som jag vet att man pratar om avfällingar, sådana som "försöker smitta andra med sina svekfulla läror". https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2011524

Inte alla som lämnar Jehovas vittnen är på det sättet, inte alla blir avfällingar, inte alla blir så sjuka i sinnet att dom dag ut och dag tänker på Jehovas vittnen, och försöker hitta alla möjliga sätt att smutskasta Jehovas vittnen på, och hänger på forum för att motsäga alla dom som har något positivt att säga om Jv, smitta andra med lögner, halvlögner och förvrängningar.
Citera
2017-09-29, 21:19
  #10230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du förvränger. Du som jag vet att man pratar om avfällingar, sådana som "försöker smitta andra med sina svekfulla läror". https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2011524

Inte alla som lämnar Jehovas vittnen är på det sättet, inte alla blir avfällingar, inte alla blir så sjuka i sinnet att dom dag ut och dag tänker på Jehovas vittnen, och försöker hitta alla möjliga sätt att smutskasta Jehovas vittnen på, och hänger på forum för att motsäga alla dom som har något positivt att säga om Jv, smitta andra med lögner, halvlögner och förvrängningar.

Lysande exempel på hur jv nedvärderar människor som kritiserar eller ifrågasätter jv:s läror. En sämre grupp människor alltså, enligt jv.
Citera
2017-09-29, 21:24
  #10231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du förvränger. Du som jag vet att man pratar om avfällingar, sådana som "försöker smitta andra med sina svekfulla läror". https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2011524

Inte alla som lämnar Jehovas vittnen är på det sättet, inte alla blir avfällingar, inte alla blir så sjuka i sinnet att dom dag ut och dag tänker på Jehovas vittnen, och försöker hitta alla möjliga sätt att smutskasta Jehovas vittnen på, och hänger på forum för att motsäga alla dom som har något positivt att säga om Jv, smitta andra med lögner, halvlögner och förvrängningar.

Dessutom tar sig jv friheten att påstå att de är sjuka i sinnet, att de dag ut och dag in tänker på Jv och aktivt letar sätt att smutskasta dem. Detta "vet" jv alltså trots att de inte har någon som helst kontakt med vederbörande.
Citera
2017-09-30, 01:47
  #10232
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du förvränger. Du som jag vet att man pratar om avfällingar, sådana som "försöker smitta andra med sina svekfulla läror". https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2011524

Inte alla som lämnar Jehovas vittnen är på det sättet, inte alla blir avfällingar, inte alla blir så sjuka i sinnet att dom dag ut och dag tänker på Jehovas vittnen, och försöker hitta alla möjliga sätt att smutskasta Jehovas vittnen på, och hänger på forum för att motsäga alla dom som har något positivt att säga om Jv, smitta andra med lögner, halvlögner och förvrängningar.
Så bara man lämnar JV och håller käften så går det bra?
Citera
2017-09-30, 09:57
  #10233
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Så bara man lämnar JV och håller käften så går det bra?

Nej, bara man lämnar och inte sjukligt ljuger, förvränger, trakasserar och gör allt möjligt ont mot Jehovas vittnen.

Internet är full av dessa sjuka avfällingar, men som sagt, det är bara en liten minoritet av dom som lämnar som blir så sjuka i sinnet.

Och jag har själv hemska erfarenhet av hur dessa avfällingar beter sig, dom drar sig inte för något. Dom har lyckats ta reda på vem jag är när jag skrivit anonymt på ett forum och skickat litteratur och t.o.m. ringt hem till mig och förnedrat mig.
Citera
2017-09-30, 10:03
  #10234
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du förvränger. Du som jag vet att man pratar om avfällingar, sådana som "försöker smitta andra med sina svekfulla läror". https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2011524

Inte alla som lämnar Jehovas vittnen är på det sättet, inte alla blir avfällingar, inte alla blir så sjuka i sinnet att dom dag ut och dag tänker på Jehovas vittnen, och försöker hitta alla möjliga sätt att smutskasta Jehovas vittnen på, och hänger på forum för att motsäga alla dom som har något positivt att säga om Jv, smitta andra med lögner, halvlögner och förvrängningar.
Du som jag vet att 1) De som lämnar frivilligt betraktas som avfällingar.
2) I samma andetag som någon av dem svarar på frågor om varför de lämnade blir de enligt vittnenas egen definition avfällingar.
Själv säger du att de som motsäger vittnena är sjuka i sinnet. Tack för att du bekräftade påståendet. Det är som smeso säger ett tänkesätt som är mycket likt ett rasistiskt tänkande.
Citera
2017-09-30, 10:12
  #10235
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, bara man lämnar och inte sjukligt ljuger, förvränger, trakasserar och gör allt möjligt ont mot Jehovas vittnen.

Internet är full av dessa sjuka avfällingar, men som sagt, det är bara en liten minoritet av dom som lämnar som blir så sjuka i sinnet.

Och jag har själv hemska erfarenhet av hur dessa avfällingar beter sig, dom drar sig inte för något. Dom har lyckats ta reda på vem jag är när jag skrivit anonymt på ett forum och skickat litteratur och t.o.m. ringt hem till mig och förnedrat mig.
Apropå att förvränga:
Du utelämnar en hel del av sanningen. Den som skickade litteratur till dig har aldrig varit ett vittne och kan alltså inte vara avfälling enligt den definition du följer.
Citera
2017-09-30, 10:21
  #10236
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Du förvränger. Du som jag vet att man pratar om avfällingar, sådana som "försöker smitta andra med sina svekfulla läror". https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/2011524

Inte alla som lämnar Jehovas vittnen är på det sättet, inte alla blir avfällingar, inte alla blir så sjuka i sinnet att dom dag ut och dag tänker på Jehovas vittnen, och försöker hitta alla möjliga sätt att smutskasta Jehovas vittnen på, och hänger på forum för att motsäga alla dom som har något positivt att säga om Jv, smitta andra med lögner, halvlögner och förvrängningar.

Ditt sätt att uttrycka dig om avfällingar andas hat och ilska. Det hatet känns igen från rasistiska grupper. Vart försvann "älska din nästa såsom dig själv?" Gäller det bara i din egen grupp av liktänkande?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback