Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-06, 10:49
  #1
Medlem
Finns det något sätt att skapa möjlighet för vanligt folk att kommentera de stora tidningarnas artiklar utan att de kan påverka?

Jag tillhörde själv en av de som tyckte att det var mer intressant att läsa själva kommentarerna till artiklarna än själva artiklarna i sig, innan media ströp möjligheten. Flashback har tidigare visat att vi har blivit en maktfaktor att räkna med, så vad jag skulle vilja se är att vi gnuggar geniknölarna och

1. Kommer på ett smart sätt att bygga upp en kritisk massa användare av en universell kommentarsfunktion som inte tidningarna själva har kontroll över.

2. Ger en mindre grupp i uppdrag att implementera idén och nå ut till allmänheten.

Jag har tidigare följt FRA och IPRED-debatten på avstånd och visst var det principiellt viktiga frågor, men det här med möjligheten för den vanliga människan att göra sin röst hörd i ett anonymt forum tror jag skulle kunna förändra demokratin i grund och botten. Framför allt för att göra oss mer engagerade i vårt samhälle.

Jag tror att det är många som inte riktigt orkar bli politiker eller skriva en arg insändare till en tidning, men det krävs inte så mycket för att skriva en liten rad på nätet. Twitter och Facebook i all ära, men de har inte alls samma struktur och genomslagskraft som en anonym kommentarsfunktion har. Skulle t.ex. själv aldrig få för mig att skriva mina innersta åsikter på Facebook i första hand av rädsla för att folk skall se ner på mig. Det är detta de som propagerar mot möjligheten till anonyma kommentarer älskar, att det finns en stark självcensur så länge man inte får vara anonym.

Det har tidigare kastats ut idéer här om en "metasida" kommentera.nu, där man skulle kunna kommentera artiklar. Har själv lite svårt att se hur det skulle gå till på ett smidigt sätt eftersom jag inte vill hålla på och byta mellan två sidor när jag läser nyheter.

En annan version är att ladda hem ett program, t.ex. icomment, där man kan kommentera. Denna lösning ser jag som smidigare, men den behöver som sagt en kritisk massa för att folk skall börja använda den. Då har man problemet med vem som har kontroll över modereringen om det överhuvudtaget finns någon sådan.

Det som behövs är som sagt att funktionen är väldigt smidig och att skapa medvetenhet om att den finns så att folk börjar använda den. Jag har själv börjat söka mig alltmer till Flashback nu efter kommentarsfälten stängdes ner och jag hoppas i och med det här kunna nå några likasinnade som också brinner för att låta vår fina demokrati ta ett steg in i framtiden.
Citera
2011-11-06, 10:56
  #2
Medlem
Lordshins avatar
Har inte google en kommentarsfunktion för sidor?

Jo det hade de
http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Toolbar
Sidewiki kallar de den. Men kanske inte riktigt vad som eftersöks..
__________________
Senast redigerad av Lordshin 2011-11-06 kl. 10:59. Anledning: Hittade information
Citera
2011-11-06, 11:32
  #3
Medlem
Sidewiki är en fin idé, har själv använt den ett tag. Även om det var väldigt få kommentarer överlag var det bra med röstning på kommentarer, så att vettiga kommentarer kommer först (En nackdel med det är att det blir svårt att besvara kommentarer) Google har dock beslutat att avveckla Sidewiki så den är inte framtidssäkrad.

Nej, ju mer jag tänker på det, desto tydligare är det att man behöver utveckla något själv. Skulle vara skönt att slippa manuell moderering så man skulle kanske behöva utveckla något slags automoderering med hjälp av algoritmer och betygssättning. Detta är dock ganska oviktigt i dagsläget, det viktiga är ju att skapa något folk börjar använda.
Citera
2011-11-06, 12:19
  #4
Medlem
Flashback är väll ett oberonde forum där vi kan kommentera vad som sägs och skrivs i media
Citera
2014-07-06, 17:45
  #5
Medlem
Jag kom tre år för sent, ser jag, men är inte detta fortfarande en bra idé? Jag har tänkt på exakt samma sak under de senaste dagarna. Jag tror att intresset för det skulle vara stort, men problemet är (som sagt) att väldigt många måste börja använda det samtidigt för att det ska fungera. Kanske skulle man kunna lösa det problemet genom att kombinera en kommentarsfunktion med någon annan funktion som kan vara användbar även om så många inte kommenterar från början, t ex förslag på relaterade sidor/youtubeklipp/artiklar.

Känns dock som att tråden ligger i fel forum. Passar kanske bättre i något dataforum.
Citera
2014-07-30, 11:49
  #6
Medlem
Det finns en Firefox-plugin som heter iComment. Testa den och kolla om ni ser min hälsning.
Citera
2015-03-18, 08:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBTS
Det finns en Firefox-plugin som heter iComment. Testa den och kolla om ni ser min hälsning.
Uppdatering: iComment verkar ha slutat vara en Firefox-plugin, och är numera någon slags exe-fil som ska laddas ned. Rekommenderas ej längre! Det finns istället ett plugin till FF som heter OpenComment och funkar identiskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback