Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-04-08, 16:47
  #37
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
Ungefär hur mycket pengar kostar det att släppa en linuxversion?
Att släppa en linuxversion när de endå släpper till osx kanske kostar 2000kr i extra arbetskostnad, den större kostnaden är antagligen support och bankerna är antagligen inte intresserade av att lägga en timme på att hjälpa en kund med det. Det kan också ligga andra skäl bakom ex att de vill ha kontroll över användarens dator.

matlab har gemensam version för unix(linux+OSX) så det är fullt möjligt att skriva program så att de funkar till båda dessa operativsystem.
Citera
2014-04-08, 18:06
  #38
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
Ungefär hur mycket pengar kostar det att släppa en linuxversion?

För att utveckla och underhålla en separat linuxversion? Ett par hundra tusen kronor per år, minst.
Citera
2014-04-12, 10:09
  #39
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _ZoutH
Av ren nyfikenhet. Vad är det som "vanligt" BankID klarar av som inte moblit BankID gör?

Transportstyrelsen vill jag minnas inte accepterar Mobilt Bank ID. Du kan alltså inte ställa på fordon o.d. utan att ha Bank ID på datorn (eller köra någon old school-variant av typen skicka brev till dem). Skatteverket var också sena att haka på, men nu går det bra att deklarera med Mobilt Bank ID. Det är väl kort och gott så att Bank ID som man har på datorn fungerar överallt där Bank ID accepteras, medan den mobila varianten bara fungerar nästan överallt.

Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
För övrigt finns Mobilt BankID kvar för Linux så torka tårarna och sluta gnäll, eller börja köra ett OS som inte förväntar sig att alla företag ska koda gratis åt det.

Nä, det gör det inte. Det finns till Android, iOS och Windows Phone. Vilket i och för sig bör täcka in nästan alla telefoner som folk kan tänkas ha, men här handlar det ju om att folk vill ha Bank ID på sin dator.
Citera
2014-04-12, 10:39
  #40
Medlem
PenisJuices avatar
Hur får jag BankID att funka till Xubuntu 13.10 64bit?
Citera
2014-04-12, 10:45
  #41
Medlem
Adam211s avatar
Mobilt bank id ska man använda
Citera
2014-04-12, 11:05
  #42
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adam211
Mobilt bank id ska man använda

Givande inlägg. Jag vill ha bankID på min dator. . .

Bra att du meddelar i förväg så folk slipper ligga med dig i onödan!
Citera
2014-04-12, 11:57
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Givande inlägg. Jag vill ha bankID på min dator. . .

Bra att du meddelar i förväg så folk slipper ligga med dig i onödan!

Jag vet inte men jag tror att hen menar att man ska använda sig av sitt mobila bankID för att logga in.
Till exempel om du har bankID på din mobil eller surfplatta så kan du välja mobilt bankID när du loggar in på skatteverket på datorn. Du blir då hänvisad till att öppna bankID appen på telefonen så loggas du in på datorn.
Citera
2014-04-12, 17:35
  #44
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Givande inlägg. Jag vill ha bankID på min dator. . .

Bra att du meddelar i förväg så folk slipper ligga med dig i onödan!

Det kan du inte få längre, get over it

Men Mobilt bankID låter dig ändå använda sidan från datorn.
Citera
2014-04-12, 19:08
  #45
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Det kan du inte få längre, get over it

Men Mobilt bankID låter dig ändå använda sidan från datorn.

Hm. Det kan du tro. Vissa myndigheter låter en se information men inte signera inskickade uppgifter. Så jävla drygt att behöva gå till den stationära windowsreliken varje gång jag ska registrera en veckorapport.
Citera
2014-04-16, 18:13
  #46
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Nä, det gör det inte. Det finns till Android, iOS och Windows Phone. Vilket i och för sig bör täcka in nästan alla telefoner som folk kan tänkas ha, men här handlar det ju om att folk vill ha Bank ID på sin dator.

Jo det gör det, Android ÄR Linux:

http://www.youtube.com/watch?v=duDC_u4ydVo

Torvalds åsikt i den frågan väger lite mer än vad din gör.
Citera
2014-04-17, 08:57
  #47
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Jo det gör det, Android ÄR Linux:

http://www.youtube.com/watch?v=duDC_u4ydVo

Torvalds åsikt i den frågan väger lite mer än vad din gör.
Vad spelar det för roll huruvida android använder linuxkärnan eller ej, android erbjuder inga av de fördelar som man får genom ex debian och många menar GNU/linux när de skriver linux, jag skälv gör detta av lathet då de flesta ändå fattar vad man menar.

Android är och förblir skräp, dess utom så verkar det som många företag/myndigheter ändå inte accepterar mobilt bankID
__________________
Senast redigerad av adolf512 2014-04-17 kl. 09:01.
Citera
2014-05-05, 11:22
  #48
Medlem
Linuxanvändare JO-anmäler BankID
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback