Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-05, 02:58
  #1
Medlem
Jag funderar på att plugga på Linköpings Universitet nästa år och jag har lite funderingar kring nollningen där. Är det så kul som alla säger? Eller är det som en amerikansk komedi där de väcker alla mitt i natten och häller isvatten på dem? Dödsfall? Okej, överdrift. Men ändå. Hade varit intressant att höra!
Citera
2011-11-05, 12:41
  #2
Medlem
AndrewRyans avatar
Jag kan givetvis inte svara för alla men jag tycker själv att det var skitkul, var själv lite skeptisk innan och undrade vad det är får folk som håller på med sånt här men efter Nolle-P var jag otroligt tacksam för allt jag fått.
Jag känner inte till att någon blivit väckt och fått isvatten över sig, men det förekom nattliga besök.

Fråga på!
Citera
2011-11-05, 15:09
  #3
Medlem
Nej, nollningen på universitetet funkar inte på det sätt du verkar tro. Ingen förnedring och sådant utan det handlar bara om ett par sköna veckor där man lär känna nytt folk och går på sittingar och fester. Det är inte ens så att man håller och och leker en massa barnsliga lekar eller sådana saker som man kanske kan tro (förutom första dagen, då är det lite sånt men det brukar överlag vara uppskattat) utan det är helt enkelt bara en schysst inledning på plugget. Talar för tekfak på LiU, vet inte hur det är på filfak eller andra universitet.
Citera
2011-11-05, 18:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewRyan
Jag kan givetvis inte svara för alla men jag tycker själv att det var skitkul, var själv lite skeptisk innan och undrade vad det är får folk som håller på med sånt här men efter Nolle-P var jag otroligt tacksam för allt jag fått.
Jag känner inte till att någon blivit väckt och fått isvatten över sig, men det förekom nattliga besök.

Fråga på!

Okej, nu är det verkligen riktiga noob-frågor, men jag är noob inom detta område.
Är det massa alkohol inblandat hela tiden?
Krockar det med pluggandet? Det kanske beror på vad man läser, men generellt sett.
Tvingas man göra saker?

Tack!
Citera
2011-11-05, 19:57
  #5
Medlem
Simsonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonicocolole
Okej, nu är det verkligen riktiga noob-frågor, men jag är noob inom detta område.
Är det massa alkohol inblandat hela tiden?
Krockar det med pluggandet? Det kanske beror på vad man läser, men generellt sett.
Tvingas man göra saker?

Tack!

Det dricks en del under nolle-p, ja. Dock så är det verkligen ingen dryckeshets eller andra tvång från någon, varken faddrarna eller de andra nollorna, enligt min egen upplevelse. Det görs mycket annat roligt under nolle-p också (olika saker beroende på vilken sektion du tillhör), och på tekfak måste varannan dag vara alkoholfri om jag kommer ihåg rätt. Nyktra aktiviteter vi hade var att vi åkte på kollo, hade spökbollsturnering, stadsvandring, bio, och en del annat.

På tekfak "krockar" nollningen med den första mattekursen, den så kallade "grunken". Det finns dock en viss charm med detta och det är att du lär känna dina klasskompisar både "professionellt" och privat samtidigt. Jag tyckte det var roligt (om än krävande) att plugga hårt på dagarna, och sedan verkligen förtjäna att roa sig på kvällen.

Vilket program är du intresserad av?
Citera
2011-11-05, 20:53
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonicocolole
är det som en amerikansk komedi där de väcker alla mitt i natten och häller isvatten på dem? Dödsfall?



OnT:

Nu pluggar jag förvisso inte på LiU utan UU men många vänner bor numera i Linkan. Notera också att nollningen skiljer som ofta väldigt mycket beroende på vilken fakultet du tillhör.

Teknolognollningen (aka reccemottagningen) i Uppsala är grymt soft.
I huvudsak består den av sittningar, spexande, lite brännboll, mycket lekar, skumma men roliga uppdrag* - och givetvis ingår mycket, mycket alkohol. Det är däremot inget krav att dricka eller hetsande. Några var nyktra hela min nollning men de flesta har ju mer vett än så.

Vad jag har förstått är det en aning annorlunda på LiU.

Skillnader:
Mer traditionellt - ölhäfning, typiska fyllelekar och inte lika seriöst uppstyrd som UU:s men likväl förbannat kul.
Rätta mig om jag har fel.

Skitsamma om du bommar nån enstaka föreläsning för att du har supit hela natten. Det är på nollningen man lär känna alla och det är då man skapar gemenskap i klassen.

Hursom, nollningen får inte missas!


*Jag och min grupp hade i uppdrag att kirra alsång och dans på stora torget. Drog till med reccelåten då också. http://www.youtube.com/watch?v=lTZRq8dFXmo

Min polare och hans grupp spärrade av en gata, skyllde på farligt läckage till folk och lyckades få 200 personer att skriva på en protestlista mot diväteklorid
__________________
Senast redigerad av Pyrken 2011-11-05 kl. 20:59.
Citera
2011-11-05, 21:28
  #7
Medlem
Simsonites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrken


OnT:

Nu pluggar jag förvisso inte på LiU utan UU men många vänner bor numera i Linkan. Notera också att nollningen skiljer som ofta väldigt mycket beroende på vilken fakultet du tillhör.

Teknolognollningen (aka reccemottagningen) i Uppsala är grymt soft.
I huvudsak består den av sittningar, spexande, lite brännboll, mycket lekar, skumma men roliga uppdrag* - och givetvis ingår mycket, mycket alkohol. Det är däremot inget krav att dricka eller hetsande. Några var nyktra hela min nollning men de flesta har ju mer vett än så.

Vad jag har förstått är det en aning annorlunda på LiU.

Skillnader:
Mer traditionellt - ölhäfning, typiska fyllelekar och inte lika seriöst uppstyrd som UU:s men likväl förbannat kul.
Rätta mig om jag har fel.

Skitsamma om du bommar nån enstaka föreläsning för att du har supit hela natten. Det är på nollningen man lär känna alla och det är då man skapar gemenskap i klassen.

Hursom, nollningen får inte missas!


*Jag och min grupp hade i uppdrag att kirra alsång och dans på stora torget. Drog till med reccelåten då också. http://www.youtube.com/watch?v=lTZRq8dFXmo

Min polare och hans grupp spärrade av en gata, skyllde på farligt läckage till folk och lyckades få 200 personer att skriva på en protestlista mot diväteklorid

Jag rättar dig litegrann angående LiU. Nollningen där är sjukt uppstyrd, och det trycks hårt på att inte alkoholhetsa under fadderutbildningarna. När det väl kommer till kritan brukar de nya studenterna klara det ganska bra själva. Visst förekommer saker som ölhäfvning och dylikt, men just det momentet genomförs av ett lag som det är uttagningar till. Är man inte sugen på att häfva i sig en back lättöl på en förfest, så behöver man inte söka. Sedan var det väldigt skönt tyckte jag att komma till ett ställe där faddrarna verkligen brydde sig om de nya studenterna och verkligen ville hjälpa till. Bra bemötande föder bra stämning som föder bra bemötande till nästa årskull. Lite OT som svar på ditt inlägg Pyrken, men förhoppningsvis kan det hjälpa TS en aning på vägen.
Citera
2011-11-05, 23:32
  #8
Medlem
Såg att du fått svar från hur tekfak. nolle-p är vid LiU. Själv läser jag civilekonom vid LiU och tillhör filfak. och håller helt med föregående att Nolle-P är riktigt roligt! Under Nolle-P var det inte speciellt mycket att göra i skolan, vid jämförelse av hur tekfak hade det. Det är också som tidigare sagt inget alkoholtvång eller dyl. Känner du att studierna blir lidande så behöver du inte vara med på allting, men troligtvis kommer det inte att vara något problem. Många andra har klarat det innan, fast det beror ju på hur hårt du kommer att festa också.
Kan också tillägga att nollningen är väl genomtänkt, det är inte någonting som hastas ihop 1 vecka innan skolstart.

Som avslutning kan jag bara tillägga, du kommer ha en otroligt rolig tid under Nolle-P och kommer att längta tillbaka till de två första veckorna senare under utbildningen. Jag är själv grymt nöjd med Linköpings Universitet och studentlivet, rekommenderar dig att börja om du funderar på att plugga här.
Citera
2011-11-06, 00:09
  #9
Medlem
LastHopes avatar
Nollning = osäkra nördar som får smaka alkohol för första gången..
Citera
2011-11-06, 04:15
  #10
Medlem
bratemos avatar
Det jag känner till om LiU nollningarna - Inget tvång, inget förnedring, nyktra faddrar, nykterhet accepteras, schyst sammanhållning, bra universitetsstad med bra krogar för studenter (NH, Ryds Herrgård etc) rekommenderas vad jag hört.
Citera
2011-11-06, 11:25
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LastHope
Nollning = osäkra nördar som får smaka alkohol för första gången..
Du talar av erfarenhet hör jag.
Citera
2011-11-06, 12:25
  #12
Medlem
black-swans avatar
Det är oerhört bra uppstyrt och du kommer ha två grymma veckor. Värt att nämna är att det inte är detsamma för de som läser frikurser.


@Pyrken. Från mitt perspektiv är det bättre uppstyrt i Linköping. Sedan beror det helt på vilka preferenser man har, men jag känner ett par REKÅ och de delar mina åsikter.

Vilken som är bäst har låg relevans då båda håller hög nivå varför vidare diskussioner inte kommer tillföra speciellt mycket.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback