Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-04, 20:46
  #1
Medlem
deylins avatar
Jag går sista året i gymnasiet och mina tankar för framtiden är att antingen plugga kriminologi i Australien eller gå läkarutbildningen i Rumänien. Båda två lockar väldigt mkt men finns för och nackdelar med båda.

Australien: kostar skjortan av mig!!! bokstavligen! Måste snåla och jobba när jag kan för att ha lite extra pengar, men fint land, varmt, havet.. ny kontinent rättare sagt haha, och allting verkar bra där. Dock vet jag inte hur stor mina chans är att få jobb sen efter att ha pluggat kriminologi med forensik science. Har hört på just det programmet att jag har stor chans men tvivlar lite.

Rumänien: Att plugga läkare = jobb hela livet ut + skitbra lön. Dock har jag hört både positiva och negativa saker om utbildningen där.. men vad jag har förstått och tkr, så tkr jag att det är ändå en bra skola, University of Cluj, och utbildningen är på engelska. En fördel är att jag kan redan språket också. Dock landet är inte den bästa som alla vet...

Jag vet inte riktigt vad jag vill få ut, men jag hade gärna velat höra vad andra tycker om dessa val, och vad ni hade valt och varför! Skriv gärna detaljerat och precis vad du känner för! Jag vet att det finns några trådar om läkarutbildningen i rumänien men de är hyfsat gamla, men jag har läst alla, men vill gärna höra om åsikterna har ändrats osv!
Citera
2011-11-04, 21:14
  #2
Medlem
karbonaras avatar
Kan du rumänska?
Citera
2011-11-04, 21:20
  #3
Medlem
eradicos avatar
Kan rent spontant säga att Rumänien är bäst karriärsmässigt. Visst man ska välja en kul utbildning, men du bör även tänka på möjligheten att få jobb, krimonolgi är lite av ett inneämne just nu, du kommer att få problem senare i karriären om du väljer detta.
Citera
2011-11-04, 21:22
  #4
Medlem
deylins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karbonara
Kan du rumänska?

Ja jag kan, pratar hemma med föräldrarna så klarar nog av att studera där.

Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Kan rent spontant säga att Rumänien är bäst karriärsmässigt. Visst man ska välja en kul utbildning, men du bör även tänka på möjligheten att få jobb, krimonolgi är lite av ett inneämne just nu, du kommer att få problem senare i karriären om du väljer detta.

Vad får dig att säga så? Är bara nyfiken, vill göra det bästa valet för mig så tar gärna till mig så mkt info som helst. Men ja jag håller med om kriminologin. Däremot jobb som läkare kommer alltid att finnas liksom
Citera
2011-11-04, 21:28
  #5
Medlem
deylins avatar
En liten tillägg: Tydligen gör man ingen AT-tjänst i 18 månader efter utbidlningen eller ngt sånt, eftersom tydligen ingår det i utbildningen och man gör det redan då. Men tror ni att precis efter utbildningen om man får ett jobb så får man redan bestämma allting vid tex operation och har all ansvar? Det låter lite njaaaa... :/ Ovh att priset per år är 25 000 kr är ju bra, men jag har hört att man får både jättebra utbildning och dålig.. vad som stämmer vet man inte förrän man är där men några åsikter om det?
Citera
2011-11-04, 22:22
  #6
Medlem
Kan du rumänska så kör på rumänien. Att ha en läkarutbildning smäller alltid jävligt högt och det är ett extremt brett yrke även om du inte vet exakt vad du vill göra.

"Forensic science i australien" låter mer som en tonårsdröm av någon som sett för mycket CSI och drömmer om soliga stränder med lättklädda damer. Det låter ju trevligt men är inte särskilt realistiskt. Men ar du extremt intresserad och målmedveten att du vill gå det så gör det. Annars väljer du läkare.
Citera
2011-11-04, 22:37
  #7
Medlem
deylins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Herman
Kan du rumänska så kör på rumänien. Att ha en läkarutbildning smäller alltid jävligt högt och det är ett extremt brett yrke även om du inte vet exakt vad du vill göra.

"Forensic science i australien" låter mer som en tonårsdröm av någon som sett för mycket CSI och drömmer om soliga stränder med lättklädda damer. Det låter ju trevligt men är inte särskilt realistiskt. Men ar du extremt intresserad och målmedveten att du vill gå det så gör det. Annars väljer du läkare.

Jag håller med dig helt och hållet. Läkareutbildningen i Rumänien har jag hört både positiva samt negativa saker, men jag vet att om jag tar det så kommer jag att satsa satan för jag tänker inte spendera 6 år där för ingenting. Detsamma gäller det med kriminologin och forensic, fast där är chansen att få jobb mindre och kostar typ 500 000 kr mer, därför tvivlar jag på det. Det jag tvivlar om läkarutbildeningen är landet, men jag hoppas att det inte har en dålig påverkan på utbildningen.
Citera
2011-11-13, 20:15
  #8
Medlem
Kör på Rumänien! För det är närmare och Rumänien har i allfall något gemensamt med Sverige de nämligen också EU-medlemmar och deltar i samma EU:s-utbildningsprogram vad det nu innebär för din utbildning vet jag ej men säkert inget dåligt i allafall Snarare tvärtom. Att resa till andra sidan jordklottet är vell ganska onödigt?

En annan bra sak är att nästan alla pratar engelska som inte är så vanligt i östländerna. Och att din ubildning är på engelska är ju perfekt. Du kommer få träffa trevligt folk och ändå känna dig i europeisk hemma miljö. Utmärkt.
__________________
Senast redigerad av Henkebooj 2011-11-13 kl. 20:32.
Citera
2011-11-13, 20:21
  #9
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Jag hade valt läkarutbildningen nere i Cluj alla dagar i veckan. Australien kan du åka till på semestern sen när du är färdigutbildad läkare och tjänar rejält med kosing.
Jag känner flera som varit nere i Cluj och pluggat till läkare, ingen har någonsin klagat snarare tvärtom.

Har du hjärna och orken ska du helt klart bli läkare.
Citera
2011-11-27, 13:49
  #10
Medlem
Om du behöver fakta om Rumänien så hänvisar jag till denna sida för den är jätte bra.

http://romania.bloggsida.se/okategor...a-gratis-fakta


Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback