Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-04, 20:03
  #1
Avstängd
BogdanBulldogs avatar
Vanligtvis brukar jag berusa mig på öl, ofta, i stora mängder och inte sällan till den grad att jag somnar som ett barn i fåtöljen. Men i går åt jag en god bit kött och drack till det 4 flaskor Amarone. Tusse, offret i debaclet, är 14 år gammal och inte direkt aktiv av sig, så han älskar att ligga och burra upp sig hos gamle Bogdan på kvällarna framför brasan. Problemet uppstod ungefär i slutet av den fjärde flaskan, då jag helt enkelt slumrade in och hela halvlitersglaset välte ut över honom.

Han fick naturligtvis en oerhörd energi omedelbart efter rödvinsduschen, och sprang fräsande iväg och gömde sig under chesterfielden. Omtumlad som jag var lyckades jag inte förmå honom att komma ut, utan han låg därunder och såg extremt sur ut, samtidigt som han försökte tvätta sig så gott det gick.

Nu på morgonen, när jag vaknade på soffan, såg jag att han inte lyckats särskilt bra med tvättandet. Hela ryggen är liksom rödrosa. Nu kanske är läge att nämna att han är en Ragdoll, med stor vit fluffig päls. Jag lyckades, efter ett antal klösningar, att duscha honom - men det vägrar försvinna. Visst, det har ljusnat något, men det är fortfarande rosaaktigt. Det är som att hans päls blivit permanent färgad, och han vantrivs något enormt.

Så - hur tvagar man en katt? hade det varit en t-skjorta hade jag naturligtvis använt vanish eller klorin, men det går ju inte på djur vill jag tro.

Nu är jag berusad igen, men låt inte det stå i vägen för ett prompt och hjälpsamt svar!

Och till er som tvivlar på min lämplighet som kattägare - dra åt helvete med er! han mår extremt gott och är löjligt fäst vid mig. Den dagen han går bort vill jag inte ens tänka på.
Citera
2011-11-04, 20:05
  #2
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
haha dricker du vin i halvliters glas?
Du skulle ha hält sält på honom direkt efter
Edit: öhh salt menar jag, dricker en whiskey i halvliters glas just nu
__________________
Senast redigerad av KjelleBenchpress 2011-11-04 kl. 20:13.
Citera
2011-11-04, 20:16
  #3
Medlem
Kungensbordells avatar
Tror helt enkelt att du får låta tiden göra sitt. Han kommer vänja sig vid att vara lite rosa
Citera
2011-11-04, 20:18
  #4
Medlem
Vilket schampo användes under tvättandet? Det är självklart nödvändigt med ett bra kattschampo, det finns speciella sådana för vita katter. Du kommer även att behöva balsam, pälsen kan få en risig kvalitet annars.

Jag föreslår att du genomför badandet igen, för enkelhetens skull medföljer några tips:
Katten är varmare än vad du är, vattnet bör vara varmare än din kroppstemperatur men inte i stilen "het dusch".
Lägg en handduk i badkaret/kabinen så katten kan känna att den har fäste under fötterna, halt badkar/kakel är inte någon favorit.
Ta av munstycket av duschen, det fräsande ljudet upplever de flesta katter som obehagligt och en mjuk stråle är enklare att acceptera.
Duscha inte huvud eller bak om det inte är nödvändigt, precis som oss ogillar katter att bli facerapeade och analundersökta av vattenstrålar.
Var bestämd men snäll, om du stressar igenom proceduren oroar det bara kissen mer.

Olyckor händer, det är inte att vara en dålig kattägare. Även om jag aldrig hört talas om en rödvinskatt förut...
Citera
2011-11-04, 20:19
  #5
Medlem
MaryJoLisas avatar
Ojojoj. Blev han inte lite berusad av tvättandet han också...?

Men annars borde man väl kanske kunna klippa honom lite.
Citera
2011-11-04, 20:22
  #6
Medlem
TheMPGs avatar
Som du säkert har märkt vid städningen så fäller katter ganska mycket, pälsen kommer strax vara ny och fin.
Du kan bortsta honom för att snabba på processen
Citera
2011-11-04, 20:24
  #7
Avstängd
BogdanBulldogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Vilket schampo användes under tvättandet? Det är självklart nödvändigt med ett bra kattschampo, det finns speciella sådana för vita katter. Du kommer även att behöva balsam, pälsen kan få en risig kvalitet annars.

Jag föreslår att du genomför badandet igen, för enkelhetens skull medföljer några tips:
Katten är varmare än vad du är, vattnet bör vara varmare än din kroppstemperatur men inte i stilen "het dusch".
Lägg en handduk i badkaret/kabinen så katten kan känna att den har fäste under fötterna, halt badkar/kakel är inte någon favorit.
Ta av munstycket av duschen, det fräsande ljudet upplever de flesta katter som obehagligt och en mjuk stråle är enklare att acceptera.
Duscha inte huvud eller bak om det inte är nödvändigt, precis som oss ogillar katter att bli facerapeade och analundersökta av vattenstrålar.
Var bestämd men snäll, om du stressar igenom proceduren oroar det bara kissen mer.

Olyckor händer, det är inte att vara en dålig kattägare. Även om jag aldrig hört talas om en rödvinskatt förut...

Jag gned in honom med hård tvål och löddrade, något kattschampo äger jag inte. Jag levde i villfarelsen att de sköter sådant själv. Då får jag väl helt enkelt köpa ett lämpligt sådant i morgon på någon djurbutik. Tack!
Citera
2011-11-04, 20:28
  #8
Medlem
Varför tror du han vantrivs med den rosa färgen, ser han kränkt ut?
Citera
2011-11-04, 20:30
  #9
Medlem
Undertaxs avatar
Kan man inte få se en bild på den här skiten? Tycker det låter skoj.
Citera
2011-11-04, 20:30
  #10
Avstängd
BogdanBulldogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanskaFaran
Varför tror du han vantrivs med den rosa färgen, ser han kränkt ut?

Ja, katter är faktiskt extremt lättkränkta. Han ger mig blickar stup i kvarten, och håller avstånd. Men nej, han går ju inte och speglar sig direkt. Så kanske är det mer minnet av själva händelsen som stör.
Citera
2011-11-04, 20:32
  #11
Avstängd
BogdanBulldogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undertax
Kan man inte få se en bild på den här skiten? Tycker det låter skoj.

Om du tror att jag äger någon form av digitalkamera så misstar du dig å det grövsta. Beklagar, men det skulle i så fall dröja lika länge som en framkallning med rimlig prissättning tar i fotobutiken.
Citera
2011-11-04, 20:35
  #12
Avstängd
Kanske en lösning släck ljuset, i mörkret är alla katter grå, sägs det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback