Citat:
Ursprungligen postat av serious
Jag kom bara att tänka på en sak, helt out of the blue:
när skulle ni i antimiljömaffian (Quant förstår)
överge era åsikter och ta till er miljömaffians? Vad är det som skulle krävas? +X antal grader, alla isar i världen försvunna, 100% korrelation över miljontals år, eller någonting annat?
Bara lite intresserad hur ni ser på det. För visst kan ni byta åsikter? Jag menar, annars är det ju fanatism
... hm, kanske skulle ligga under Globala uppvärmningstråden... Quant får flytta om han så vill
Givetvis kan och ska man byta åsikt när ny kunskap dyker upp. Sedan är ju antimiljömaffian en aning lumpen benämning av dig. Anti-AGW är mer korrekt då ingen, iallafall inte jag, är ute efter att förstöra miljön men däremot skarpt kritisk till påståendet om att människan skulle vara orsak till global uppvärmning.
Själva problemets kärna ligger just i att vissa påstår att klimatförändringen skulle vara vållad av människor, medan andra inte delar den uppfattningen.
Att klimatet ändrar sig håller jag helt med om, men jag anser att debatten är felaktig eftersom ett klimat alltid är i förändring och det finns ju inga vettiga argument för att gårdagens klimat var det bästa och att man ska försöka bevara detta.
Att diskutera klimatanpassning, som att inse att det inte är så jävla bra med strandnära tomter eller annat som kan skadas av översvämningar eller skyfall, är vettiga saker att diskutera. Tyvärr så diskuteras ju det mycket lite om hur man ska anpassa sig till ändrat klimat. Det mesta av fokus ligger istället på hur man ska förhindra klimatet från att ändras.
Det finns ju inte någon bra källa som visar att människan kan förändra klimatet, eller ännu viktigare att man kan hindra klimatet från att ändras. Så det mesta är ju bara vilda teorier.
Själv så sitter jag ju i en bekväm sits då mitt ställningstagande är ganska oberoende av antropogen klimatpåverkans existens eller inte. Finns den så har vi inte tillräckligt med fossila bränslen för att kunna realisera katastrofen. Finns den inte så har vårt samhälle då inte speciellt stor inverkan på klimatet. Är nu klimatförändringen naturlig så är det ju inte så mycket man kan göra förutom att anpassa sig om vi inte vill försöka skapa ett artificiellt klimat.
Så för att summera så anser jag att bevisen för att vi kan hindra klimatförändringen saknas och att även om vi eldar på så kan vi inte realisera katastrofensom IPCC förutspår (se Scenariotråden för argumentationen min). Debatten är alltså felriktad då fokus ligger på att försöka förhindra något som det inte är klart att man kan. Då sitter man där med skägget i brevlådan och enorma bortkastade resurser på lönlösa projekt.