Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2014-08-14, 18:56
  #37
Medlem
Mooons avatar
LYXIGA NEGERBALLAR

Ingredienser:
200g smör
100g socker
150g havregryn
1tsk äkta vaniljsocker
1msk kakao gärna mer så det blir kraftigare smak
7msk dulche de leche alltså kokad kondenserad mjölk

Gör så här:
1.Mät upp havregrynen och mixa några sekunder.
2.Vispa smör och socker så de blir ljust och pösigt.
3.Häll i den mixade havregrynen i mixern tillsammans med vaniljsocker & kakao tills det blir blandat ordentligt.
4.Lägg smeten i en skål och häll sist i dulche de lechen och rör om.
5.In i kylskåpet ett par timmar så den stelnar till och sen är de bara och rulla bollar i valfri storlek.
6.Rulla dem i kokos eller om du gillar sött i kolaströssel eller i kakao.
Citera
2014-08-20, 03:34
  #38
Medlem
Ett sista tips är att inte kalla dom negerbollar, har du en kompis med hyfsad iq så kommer han tycka du är en tönt.
Citera
2014-08-20, 03:36
  #39
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
Ett sista tips är att inte kalla dom negerbollar, har du en kompis med hyfsad iq så kommer han tycka du är en tönt.

precis, "affroskallar med mjäll" skall det heta.
Citera
2014-08-20, 18:54
  #40
Medlem
Mooons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
Ett sista tips är att inte kalla dom negerbollar, har du en kompis med hyfsad iq så kommer han tycka du är en tönt.

... eller inse att detta är en icke-fråga upphaussad av det skitnödiga pk-folket.
Citera
2016-09-02, 19:34
  #41
Medlem
http://www dot negerbollar dot com/ har det absolut bästa receptet, gjorde dem idag och de är smarriga! Jag rekommenderar dock att ha i lite mer havregryn än det står i receptet.
Citera
2016-09-03, 21:22
  #42
Medlem
Softis...s avatar
En matsked punch i smeten, eller två, lyfter negerbollarna till en ny nivå.

Punchen balanserar, och ger även en fin mjuk bismak.
Citera
2016-11-07, 22:54
  #43
Medlem
CarlXIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Jag vill ha så nyttiga negerbollar man kan göra, utan att tumma på smaken.
Då ska du ha kokosolja i stället för smör. De blir hårdare men jag gillar dom. Går ju säkert att blanda kokosolja med något mer flytande fett också, typ rapsolja.. eller linfröolja så får du riktiga renlevnadsbollar.
Citera
2016-11-08, 00:07
  #44
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlXII
Då ska du ha kokosolja i stället för smör. De blir hårdare men jag gillar dom. Går ju säkert att blanda kokosolja med något mer flytande fett också, typ rapsolja.. eller linfröolja så får du riktiga renlevnadsbollar.

Smör, kokosolja och linfröolja är alla nyttiga fetter. Rapsolja inte så värst nyttigt. Men jag tänkte mer på sockerinnehållet.
Citera
2016-11-08, 07:38
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Smör, kokosolja och linfröolja är alla nyttiga fetter. Rapsolja inte så värst nyttigt. Men jag tänkte mer på sockerinnehållet.

Kokosolja verkar med senare studielag inte peka mot att vara något bra alls. Rapsolja är ju en välbalanserad olja. Ca 1/2 fördelning omega 3/6.

För övrigt tycker jag att de blir riktigt goda chokladbollar med brynt smör! Sen gör det mycket att man använder en riktigt god kakao, t ex Valrhona som är väldigt bra. Visst kostar den en del, men är de inte för vardagsbruk så är det minsann värt det.
Citera
2016-11-08, 18:25
  #46
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Negerbollar utan socker, funkar det?

Jag vill ha så nyttiga negerbollar man kan göra, utan att tumma på smaken.

Nåt jag funderat på, men inte gjort:

Mosad avokado istället för smör eller hälften av smöret resten avokado
Agavesirap / vit sirap + råsocker istället för bara vanligt socker
Fiberberikade havregryn
Vaniljextrakt
Kakao
Kallt stark kaffe
Rulla i hasselnötter eller inget alls

Proportionerna är nog ungefär som alla andra recept.

Jag provade enbart att lägga till avokado på en vanlig smet som jag inte rullade till bollar och tyckte det blev bra. Mest konsistensmässigt men tyckte inte smaken störde mig så kan tänka mig det blir hyffsat som smörersättning. Det där med att inte tumma på smaken blir svårt men som något slags eget recept tror jag det är gott och så nyttigt man kan komma en chokladsmet.
Citera
2016-11-08, 19:49
  #47
Medlem
Isnatts avatar
Började inom restaurang på 90-talet, och det recept jag fått ge bort överlägset mest är mitt recept på chokladbollar. Provocerande. Har kört med samma recept sen 80-talet i princip, ökat kaffemängden lite bara.

100 g smör (inte margarin)
1.5 dl strösocker
3 dl havregryn
1 msk vaniljsocker
2 mask kaffe
2 msk kakao.
Brukar variera vad jag rullar dom i, kokos, pärlsocker eller strössel.


Jag kanske ska göra en lite lyxigare boll någon dag. Vaniljstång och så.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback