Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2004-12-25, 21:10
  #1
Banned
drpsyks avatar
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...580323,00.html

Citera
2004-12-25, 21:12
  #2
Medlem
flowss avatar
Enligt Rickman är det mycket ovanligt att asteroider är sammansatta av sånt material som behövs för att de inte ska brinna upp i atmosfären.
Och om asteroiden mot förmodan skulle klara sig genom atmosfären tror han att det skulle finnas möjlighet att spränga sönder den innan den slog ner.
Citera
2004-12-26, 01:57
  #3
Medlem
flashmickes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drpsyk
http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...580323,00.html


Vänta nu! Vad står det egentligen

Rubrik: "Risken uppskattas till en på 60"

Slutet på artikeln: "Dessutom får vi inte glömma att så här stora nedslag bara händer en gång på 100 000 år. Med den statistiken i ryggen blir jag ganska lugn."

Så, 1 på 60 = 1 på 100.000 år. Nä, tror inte jag!.

Min slutsats: Sannolikslära borde ingå i journalistutbildningen



EDIT: Vänta nu, läste lite noggrannare. Så det KAN hända på 1 på 60 vilket i sin tur händer 1 på 100.000 år. Rätt tolkat? Men vem fattar det av genomsnittsläsaren?
Citera
2004-12-26, 01:58
  #4
Banned
drpsyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmicke
Vänta nu! Vad står det egentligen

Rubrik: "Risken uppskattas till en på 60"

Slutet på artikeln: "Dessutom får vi inte glömma att så här stora nedslag bara händer en gång på 100 000 år. Med den statistiken i ryggen blir jag ganska lugn."

Så, 1 på 60 = 1 på 100.000 år. Nä, tror inte jag!.

Min slutsats: Sannolikslära borde ingå i journalistutbildningen


Vi pratar aftonbladet här

Jag ville ju dessutom bara skrämmas lite.
Citera
2004-12-26, 02:06
  #5
Medlem
flashmickes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drpsyk
Vi pratar aftonbladet här

Jag ville ju dessutom bara skrämmas lite.

Finns det nått media som lyckas presentera sannolikhet rätt Sen,la jag till en EDIT på mitt föregående inlägg som kom med efter drpsyk kommentar.
Citera
2004-12-26, 02:09
  #6
Banned
drpsyks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmicke
Finns det nått media som lyckas presentera sannolikhet rätt Sen,la jag till en EDIT på mitt föregående inlägg som kom med efter drpsyk kommentar.

Din edit stämmer, enligt mina halvflummiga beräkningar.
Citera
2004-12-26, 09:57
  #7
Awaiting Email Confirmation
Ola Hanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmicke
EDIT: Vänta nu, läste lite noggrannare. Så det KAN hända på 1 på 60 vilket i sin tur händer 1 på 100.000 år. Rätt tolkat? Men vem fattar det av genomsnittsläsaren?
Uhmn, nä. Jag tror att det ska utläsas: nedslag av den storlek som är aktuell här inträffar bara en gång på 100 000 år. Sannolikheten för att det ska bli träff just den här gången med just den här klumpen är 1 på 60, givet de observationer man har hittills. Den sannolikheten kan stiga eller sjunka den närmaste tiden, beroende på vad man ser i kikaren.
Citera
2004-12-26, 14:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Hansson
Uhmn, nä. Jag tror att det ska utläsas: nedslag av den storlek som är aktuell här inträffar bara en gång på 100 000 år. Sannolikheten för att det ska bli träff just den här gången med just den här klumpen är 1 på 60, givet de observationer man har hittills. Den sannolikheten kan stiga eller sjunka den närmaste tiden, beroende på vad man ser i kikaren.

Helt korrekt.

Lite kul att det är 25 år in i framtiden...

Tänk om den faktiskt slår ner, då kommer alla prata om hur man fick reda på det för första gången... Då kan jag stolt säga:

"Jag läste det på aftonbladet", sen kommer det uppstå en lite tragikomik mitt i all missär.
Citera
2004-12-26, 14:45
  #9
Avstängd
JMCs avatar
För mig får den gärna slå ner redan idag... Vem bryr sig... Vi lever ändå i en psykist störd värld... bara massa skit var man än vänder... kan man inte ringa den och be den snabba på lite... =)))
Ska det ta så lång tid som 2029 så åker den la Saab eller liknande... Ge den en Volvo så är den här imon LOL
Citera
2004-12-26, 14:51
  #10
Medlem
icys avatar
Själv tycker jag det är lite roande att den enligt dem skall slå ner Fredag den 13:e! Nåja, tiden får väl utvisa vad som händer, tydligen skulle katastrofen inte bli global i alla fall, så man får väl flytta om den skulle slå ner i närheten av Sverige.
Citera
2004-12-27, 08:15
  #11
Medlem
TEOs avatar
Vi kommer alla ha dött i fågelinfluensan innan dess så oroa er inte över en liten asteroid
Citera
2004-12-27, 09:03
  #12
Avstängd
En jävla smartskalles avatar
Jorden ska gå under (kvällstidningsjustering av fakta), men jag är nästan säker på att löpsedeln den dan handlade om nåt doku-hjon..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback