Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-04, 01:10
  #1
Medlem
http://svtplay.se/v/2590670/aktuellt/3_11_21_00

Börjar runt 20:00-21:00 något.

Det är ett vinklat reportage där de intervjuar 10~ åriga killar och deras åsikter om våldsspel och för att göra det hela så vinklat som möjligt använder de sig av ett citat från en 10~ årig grabb som säger "jag tror att våldsspel sänker hjärnaktiviteten.".

Inte nog med att de tar med citatet i reportaget, utan efter när de intervjuar SVT's "spelexpert" som försöker försvara och ge en mer klar bild av spel så ställer de frågan "Men en av de personerna här intervjuade sa ju att våldsspel påverkar hjärnaktiviteten?"

Hur kan detta fortfarande ske i statlig television? Jag trodde att spel hade börjat bli socialt accepterat, inte något man fortfarande säger skapar våldsmän och rånare...

Hemskt reportage som skulle handla om en spelmässa i Stockholm blev istället ett reportage om att våldsamma spel skapar våldsamma människor, detta utan att ta upp någon fakta dessutom. För att vidare fördumma reportaget säger de "Battlefield 3 har sålt 40 miljoner (egentligen ~5) kopior, medan USA's motsvarighet CoD:MW3 sålt 100 miljoner (egentligen 0, inte släppt).
Citera
2011-11-04, 01:46
  #2
Medlem
Alltså, jag vet inte vad jag ska säga. Jag orkar inte ens bli upprörd, bara mållös.

Gillade killen som tyckte det var kul att återuppleva WW2.
Citera
2011-11-04, 01:57
  #3
Medlem
kirrem4ns avatar
Åh herregud, vet inte vad man ska säga :/
Handlar ju inget om själva spelmässan, Verkade som om svt vill avstå ifrån mässan pga spelen, dom nämnde inget mer ingående om mässan.
Citera
2011-11-04, 02:03
  #4
Medlem
Ehm... Inte så mycket kvalitet i det nyhetsrapportaget. Rätt pinsamt att de inte har bättre granskning av sin "fakta" än så. Varför fråga 10-åringar om spelen de spelar, som de egentligen inte borde spela, är skadliga för dem?

Edit: bra att jag läser hela första inlägget innan jag postar.
__________________
Senast redigerad av Åström 2011-11-04 kl. 02:05.
Citera
2011-11-04, 12:07
  #5
Medlem
SchKutts avatar
Varför inte skicka någon reporter som är intresserad av spel och som kan ge lite mer reportage om vad Gamex är egentligen än att bara säga att det är mest pojkar och män som spelar våldsspel där.

Sen att komma med faktafel är ju ganska vanligt inom nyheter och reportage. Men att säga att dem sålt 40 miljoner spel känns lite sådär..
Citera
2011-11-04, 22:55
  #6
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ptrgrffn
http://svtplay.se/v/2590670/aktuellt/3_11_21_00

Börjar runt 20:00-21:00 något.

Det är ett vinklat reportage där de intervjuar 10~ åriga killar och deras åsikter om våldsspel och för att göra det hela så vinklat som möjligt använder de sig av ett citat från en 10~ årig grabb som säger "jag tror att våldsspel sänker hjärnaktiviteten.".

Inte nog med att de tar med citatet i reportaget, utan efter när de intervjuar SVT's "spelexpert" som försöker försvara och ge en mer klar bild av spel så ställer de frågan "Men en av de personerna här intervjuade sa ju att våldsspel påverkar hjärnaktiviteten?"

Hur kan detta fortfarande ske i statlig television? Jag trodde att spel hade börjat bli socialt accepterat, inte något man fortfarande säger skapar våldsmän och rånare...

Hemskt reportage som skulle handla om en spelmässa i Stockholm blev istället ett reportage om att våldsamma spel skapar våldsamma människor, detta utan att ta upp någon fakta dessutom. För att vidare fördumma reportaget säger de "Battlefield 3 har sålt 40 miljoner (egentligen ~5) kopior, medan USA's motsvarighet CoD:MW3 sålt 100 miljoner (egentligen 0, inte släppt).

Måste säga att jag är riktigt besviken på SVT. Fan vilket vinklat och bakåtsträvande reportage.
Citera
2011-11-05, 09:33
  #7
Medlem
searchfunctions avatar
Tyckte trollface vid 22:45 representerade reportaget ganska bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback