Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-03, 22:31
  #1
Medlem
vogls avatar
Hej
Jag vet vad en kontinuerlig funktion är men jag undrar hur man vet att en funktion är kontinuerlig utan att rita den?
Har lagt märke till ett begrepp "elementär funktion" förekommer i denna fråga. Vad innebär Elementär funktion?

Tex:
Hur vet man att f(x) = ln(x + 1) + ln(x + 2) − ln(3) är kontinuerlig?
Citera
2011-11-03, 22:35
  #2
Medlem
Luskans avatar
Man brukar undersöka var derivatan är definierad.
Citera
2011-11-03, 22:37
  #3
Medlem
vogls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luskan
Man brukar undersöka var derivatan är definierad.
Hur menar du ?, använd f(x) = ln(x + 1) + ln(x + 2) − ln(3) som exempel
Citera
2011-11-03, 23:06
  #4
Medlem
kqrs avatar
Om funktionen är definierad för alla värden i [a,b] och har samma definition för dem, så är den kontinuerlig. Tror jag.
Citera
2011-11-03, 23:08
  #5
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luskan
Man brukar undersöka var derivatan är definierad.
y = |x| saknar derivata i x = 0, men är väl ändå kontinuerlig?
Citera
2011-11-03, 23:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vogl
Hej
Jag vet vad en kontinuerlig funktion är men jag undrar hur man vet att en funktion är kontinuerlig utan att rita den?
Har lagt märke till ett begrepp "elementär funktion" förekommer i denna fråga. Vad innebär Elementär funktion?

Tex:
Hur vet man att f(x) = ln(x + 1) + ln(x + 2) − ln(3) är kontinuerlig?

Du vet t.ex.

(i) Funktionen ln är kontinuerlig på intervallet (0, oändligheten),
(ii) Konstanta funktioner är kontinuerliga
(iii) Linjära funktioner är kontinuerliga
(iv) Sammansättningar av kontinuerliga funktioner är kontinuerliga
(v) Summor av kontinuerliga funktioner är kontinuerliga.

Av detta så kan du sluta dig till att ditt uttryck är kontinuerligt på intervallet (-2, oändligheten).
Citera
2011-11-03, 23:16
  #7
Medlem
vogls avatar
Men det är lite jobbigt att kolla ifall funktionen är definerad för alla värden i ett intervall. Finns det inte regler inom detta? tex: blabla-funktioner är alltid kontinuerliga, men blabla-funktioner är icke-kontinuerliga osv. ?
Citera
2011-11-03, 23:17
  #8
Medlem
vogls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dbshw
Du vet t.ex.

(i) Funktionen ln är kontinuerlig på intervallet (0, oändligheten),
(ii) Konstanta funktioner är kontinuerliga
(iii) Linjära funktioner är kontinuerliga
(iv) Sammansättningar av kontinuerliga funktioner är kontinuerliga
(v) Summor av kontinuerliga funktioner är kontinuerliga.

Av detta så kan du sluta dig till att ditt uttryck är kontinuerligt på intervallet (-2, oändligheten).

Ah bra där !! det är sånt jag vill höra
Citera
2011-11-03, 23:42
  #9
Medlem
Luskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kqr
y = |x| saknar derivata i x = 0, men är väl ändå kontinuerlig?

y = |x| = sqrt(x^2) är inte kontinuerlig vid x=0 eftersom derivatan y'=x/sqrt(x^2) inte är definierad vid x=0.
Citera
2011-11-04, 00:07
  #10
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luskan
y = |x| = sqrt(x^2) är inte kontinuerlig vid x=0 eftersom derivatan y'=x/sqrt(x^2) inte är definierad vid x=0.
Helt fel. Deriverbarhet implicerar kontinuitet men omvändningen gäller inte.
http://en.wikipedia.org/wiki/Weierstrass_function Aldrig deriverbar, alltid kontinuerlig.
Citat:
Ursprungligen postat av kqr
Om funktionen är definierad för alla värden i [a,b] och har samma definition för dem, så är den kontinuerlig. Tror jag.
Vadå "samma definition"? Är f(x) = 0 om x irrationellt, 1 om x rationellt på [0,1] kontinuerlig? I någon mening är det ju "samma definition" på hela intervallet. En funktions egenskaper bör helst vara oberoende av representationen av funktionen också, så att att hänvisa till funktionens "definition" istället för egenskaper hos dess värde- och definitionsmängder är inte elegant.
__________________
Senast redigerad av sp3tt 2011-11-04 kl. 00:10.
Citera
2011-11-04, 00:12
  #11
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luskan
y = |x| = sqrt(x^2) är inte kontinuerlig vid x=0 eftersom derivatan y'=x/sqrt(x^2) inte är definierad vid x=0.

Visst är f(x) = |x| = sqrt(x²) kontinuerlig i x = 0:

lim f(x) = 0 = f(0), eller hur?
x->0

Det finns funktioner som är kontinuerliga överallt (i definitionsområdet) men ingenstans deriverbara, se t.ex:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nowhere_differentiable

Edit: blev 2:a på den.
Citera
2011-11-04, 04:07
  #12
Medlem
kqrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vogl
Men det är lite jobbigt att kolla ifall funktionen är definerad för alla värden i ett intervall.
Oftast är det inte så jobbigt. Du vet till exempel att 1/x inte är definierad för x = 0. Inte heller är ln(x) är definierad för x <= 0. Och så vidare.



Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Vadå "samma definition"? Är f(x) = 0 om x irrationellt, 1 om x rationellt på [0,1] kontinuerlig? I någon mening är det ju "samma definition" på hela intervallet. En funktions egenskaper bör helst vara oberoende av representationen av funktionen också, så att att hänvisa till funktionens "definition" istället för egenskaper hos dess värde- och definitionsmängder är inte elegant.
Jag var lite disträ när jag skrev inlägget och lyckades inte hitta någon tillfredsställande formulering. Jag är medveten om det och ber om ursäkt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback