Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-03, 06:33
  #1
Medlem
theicebergs avatar
Kul att få bidra till den mest intressanta delen av flashback, till slut. Jag har en kanske simpel yet komplicerad fråga...

Jag är nu och snurrar i mediabranschen. Min vardag kryllar av den ena kreativa processen efter den andra och man (jag) har perioder som fyller ens inspiration mer än andra. Nu på sistone har jag haft grymt dålig flow i kreativiteten och har testat på att köra extremt med alkohol, vilket fungerar ganska bra men det måste finnas ett annat sätt.

Läste idag kort om både Cannabis och Amfetamin vilket verkar vara de två absolut mest intressanta drogerna out there. Om jag skulle ge mig in i en period av smått bruk av droger, vilken/vilket skulle ni rekommendera för kreativt arbete? I processen skapa.

Tack på förhand!

Ser fram emot bra, hjälpande och utvecklade svar.

Fotnoter:
Gör den absolut viktigaste delen jobb alltid hemma.
Yrkesverbet är att skapa genom fantasi (ungefär).
Bor ensam.
Kostnad borde vara lugnt.
2011-11-03, 06:38
  #2
Medlem
Extrakts avatar
Du kan ju testa med svamp eller syra
Annars tror jag på CB.

Lycka till
2011-11-03, 06:42
  #3
Medlem
Cannabis är det flest artister använder. Syra, svamp och amfetamin tror jag inte på alls.
2011-11-03, 06:49
  #4
Medlem
Sickmyducks avatar
Du verkar inte så erfaren av droger, är du säker på att det ens finns någon drog som uppfyller dina förväntningar? Misstänker att du hört att vissa framgångsrika människor har påstått sig fått sina genombrott med hjälp av idéer dom fått under drogrus och därför vill testa om du också kan få det i något desperat försök att bli en stjärna i ditt yrke. Det funkar inte riktigt så i praktiken.

Jag tror du är helt fel ute och bör inte söka dig till droger. Det finns inget som säger att drogerna inte enbart kommer att vara destruktiva för dig och istället få dig tappa fokus och motivation. I värsta fall kanske du t.o.m slutar i ett missbruk. Om du utgår från att droger är din källa till kreativitet kommer du ju självklart inte att ta det bara en gång vilket kommer att leda till en ond cirkel där du behöver drogen för ditt jobb.

Jag tror att det är en dum idé.
2011-11-03, 07:01
  #5
Medlem
Instämmer med ovan talare om att droger antagligen inte hade varit svaret, såvida du inte är beredd att gå in i ett längre bruk/missbruk. Att komma på idéer under ett CB rus är inget svårt, men att verkställa dem kan bli svårare, i alla fall om du är ny. Det kräver en viss tolerans(underdoseringar fungerar inte, man blir bara trött som fan så går det ut efter 10min) för att kunna operera som vanligt under ett rus.
2011-11-03, 07:31
  #6
Medlem
gibbenSgs avatar
Skulle defenitivt prova cannabis först, jag spelar gitarr som en stor hobby och har fått inspiration och kommit på mycke roliga saker under cb rus, tänk på att bara röka ganska lite dock, annars slutar det nog med att du fastnar bakom tvn lr somnar hehe,
sen så är det ju allmänt sett som den minst skadliga drogen+ att du inte direkt blir beroende och billigast med så ja kör på det först imo
2011-11-03, 07:39
  #7
Medlem
snuffomans avatar
Testa en tripp på svamp, jag återfick ett gammalt intresse för att rita tack vare svampen och man blir utan tvekan mer kreativ. vad som är intressant är att effekten verkar sitta kvar även efter det drogen gått ur kroppen enligt en studie. Något som jag också märkt själv efter mycket svampande, framförallt så blir jag mycket mer kreativ när jag röker gräs nuförtiden än vad jag brukade bli innan jag började med psykedeliska droger.

Från en intressant artikel i ämnet: "On the most speculative side, this suggests that there might be an application of psilocybin for creativity or more intellectual outcomes that we really haven't explored at all."
http://www.livescience.com/16287-mus...long-term.html

Annars så är cannabis helt okej,problemet är att om inte kreativiteten redan finns där så är det stor chans att det slutar med att du sitter och käkar godis framför någon film istället.
2011-11-03, 09:25
  #8
Medlem
En tripp på svamp skulle vara det ultimata för att få liv i kreativiteten, dock är det kanske inte den lättaste drogen att få tag på ( eller beror ju på ),men jag fattar inte vart du fick idéen om droger ifrån?

Tror helt ärligt att du gör bäst i att låta bli droger, ungefär vilken ålder år du?

Men i alla fall, amfetamin blir man i och för sig kreativ på men skulle säga att det inte är helt rätt, för man hittar inte på nya saker man snöar in sig i konstiga saker och skapar projekt om konstiga och meningslösa saker

Sorry om inlägget är en aning skevt men det är tidigt och har bl.a. kekat massa svamp i natt
2011-11-03, 10:53
  #9
Medlem
uffepuffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theiceberg
Kul att få bidra till den mest intressanta delen av flashback, till slut. Jag har en kanske simpel yet komplicerad fråga...

Jag är nu och snurrar i mediabranschen. Min vardag kryllar av den ena kreativa processen efter den andra och man (jag) har perioder som fyller ens inspiration mer än andra. Nu på sistone har jag haft grymt dålig flow i kreativiteten och har testat på att köra extremt med alkohol, vilket fungerar ganska bra men det måste finnas ett annat sätt.

Läste idag kort om både Cannabis och Amfetamin vilket verkar vara de två absolut mest intressanta drogerna out there. Om jag skulle ge mig in i en period av smått bruk av droger, vilken/vilket skulle ni rekommendera för kreativt arbete? I processen skapa.

Tack på förhand!

Ser fram emot bra, hjälpande och utvecklade svar.

Fotnoter:
Gör den absolut viktigaste delen jobb alltid hemma.
Yrkesverbet är att skapa genom fantasi (ungefär).
Bor ensam.
Kostnad borde vara lugnt.

du var nog själv inne på rätt spår...
2011-11-03, 11:06
  #10
Medlem
vetekorns avatar
Låter som att du behöver inspiration. Jag skiljer på inspiration och kreativitet där de kreativa uttrycken är själva arbetsprocessen och där inspirationen kan vara random dagliga intryck. För kreativ boost så min erfarenhet är snabba kolhydrater! Yes kolhydrater is teh shit. Äta godis i mängder och dricka massa coca cola så skaparkraften kickar in. När det gäller inspiration så finns det inget som gett mig så mycket som psychedeliska droger. De har öppnat upp för nya idéer och gett helt nya perspektiv på bild och ljud. Saker som att ljud luktar och dylikt, dvs att sinnena blandas ihop ger livet nytt liv Lsd och andra psychedelia gör att man förstår många andra konstnärer, speciellt snubbar som alex grey etc. etc. och är man en person som är produktiv inom musik så kommer musik att öppnas upp på ett helt nytt plan. Så att ha en period med den typen av droger kommer sannolikt att inspirera. Men för mig så behövs de inte längre för jag har lagrat upp så mycket twisted idéer. Nuförtiden så gäller godis och kanske lite uppåt om jag ska ha driv i kreativeteten. Hjärnan och socker = kreativ duracellkanin.
2011-11-03, 11:14
  #11
Moderator
Fear2bes avatar
Tycker inte droger hör ihop med kreativitet. Tyvärr.
Men måste du experimentera så välj de hallucinogena.

De rent syntetiska drogerna kommer du inte att ha något större kreativt utbyte av.
2011-11-03, 12:04
  #12
Medlem
brittishmeats avatar
LSD tycker jag du skall ta
Men se till att någon erfaren 'guidar' dig på din tripp så du får se så mycket som möjligt, tex på ett skogs-rave.
Det finns (fanns på stenåldern när jag var ute) klubbar som är väldigt 'tripp-vänliga' med massor av inspirerande 'LSD-konst' att titta på tex i Amsterdam och Berlin. Trésor har jag för mig ett ställe hette i Berlin med en gigantisk sån där 'elektrisk boll' som när man tar på den kommer 'el trådarna' till handen, den här kunde man lägga sig på och fyllas av denna fantastiska kosmiska energi

"Whoever controls the media, the images, controls the culture" Allen Ginsberg
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback