Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-02, 17:03
  #1
Medlem
Jag fick en hårddisk av en bekant som har slutat fungera. Det visade sig att partitionstabellen och filsystemet är borta (början av disken är helt nollad) och ca 1/3 av hårddisken har skadade sektorer. Hårddisken var uppdelad i tre lika stora partitioner och det är den första tredjedelen av hårddisken som har de skadade sektorerna.

Se bild:
http://img36.imageshack.us/img36/636/hddr.png

Vilka olika anledningar kan det finnas till att sektorerna kan ha skadats och hur kommer det sig att de håller sig till den första partitionen och inte är spridda över hela hårddisken?
Citera
2011-11-02, 17:40
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Är det en IBM Deathstar ?
Citera
2011-11-02, 17:58
  #3
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Är det en IBM Deathstar ?

Det ser ut som en Western & Digital.
Citera
2011-11-02, 18:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Är det en IBM Deathstar ?
Det är en Western Digital WD15EADS, kanske är i klass med IBM Deathstar-diskar? Jag vet inte själv om det här är en modell med mer fel än andra, om någon vet så är jag tacksam för svar.
Citera
2011-11-02, 18:52
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Skadorna kommer där huvet brukar vara.
Har den suttit i en laptop?
Slag mot datorn har fått huvet att krocka med ytan, tex.
Citera
2011-11-02, 19:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Skadorna kommer där huvet brukar vara.
Har den suttit i en laptop?
Slag mot datorn har fått huvet att krocka med ytan, tex.
Hårddisken har suttit i en stationär dator. Om läshuvudet slår emot ytan borde det ju bara skada en mindre yta, nu är det ju ändå en tredjedel av hårddisken som är skadad.
Citera
2011-11-02, 19:16
  #7
Medlem
Ghandi_IIs avatar
Det kanske är läs/skrivhuvudet som är knas som trasat plattorna för dig?
Citera
2011-11-02, 19:30
  #8
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Av din bild drar man slutsatsen att någonting nöter bort ytan på skivorna. Där skriv-läs-huvudet befinner sig oftast. Dvs den första tredjedelen.

Första partitionen är väl där OS brukar vara installerat.
Och där skriv-läs-huvudet befinner sig oftast. För att OS ligger där, men också för att accesstiderna är kortare där.
Logisk slutsats är väl att skriv-läshuvudet på något sätt skadat ytan på skivorna.
Kanske för att man ofta bankar i bordet som datorn står på, eller sparkar på datorlådan mitt i en skriv-läs-operation.

Eller att man varit nyfiken och dum och öppnat hårddisken och släppt in en massa damm.
Eller använt fel sorts skruv som man dragit så hårt att skalet spräckts.
Eller att man avlägsnat en skyddande etikett som sitter över något hål ?

Mindre troligt är att den arm som skriv-läshuvudet sitter på rör sig över skivan innan en skyddande luftkudde hunnit byggas upp av skivans rotation, pga tex strömavbrott och glappkontakt.


Tillverkningsfel :
Eller att det funnits föroreningar inuti hårdisken vid tillverkningen som kommer i kläm mellan skivan och skriv-läshuvudet.
Eller att ytan på skivorna är klen och dålig och flagnar av.
Om det är tillverkningsfel så borde det finnas dokumenterat på webben. Googla.

- - -
Det brukar finnas gummibussningar som HD hänger i, som dämpar vibrationer.
Och gummifötter under datorlådan.
I värsta fall får man tillverka egen extrem hembyggd stötdämpare av skumgummi, silikongummi eller gummiband.
Citera
2011-11-02, 20:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WriteMasterTM
Logisk slutsats är väl att skriv-läshuvudet på något sätt skadat ytan på skivorna.
Tack för ditt svar.
Jag har googlat för att se om det kan vara något tillverkningsfel (självklart blir man nyfiken då man har en likadan hårddisk själv), men det rör sig bara om enstaka skadade sektorer som uppstått vid fabrikation. Det mest troliga känns som att det är läs/skrivhuvudet som har skadat ytan av någon anledning, precis som du skrev.
Resterande delen av disken gick iaf att kopiera med dd, nu återstår bara carving för att se om man kan hitta filerna han ville ha kvar.
Citera
2018-03-18, 11:06
  #10
Medlem
TraXzmans avatar
Hej

Har 2 SATA 2,5" hhd urplockade från 2 laptopar.

1: Den ena knekar och knager i ljudet till och från när den inkopplas med en sata - adapter (deltaco märke) till en annan laptop. Är det läshuvudet då som har fastnat då på skivan och är oläsbar?

2: Den andra sata-hdd låter som en hhd bör göra enligt min kännedom att det "brusar, eller blåser" liksom konstant att den spinner? eller? Iaf så kan jag inte få fram den externa hårdvaran (hdd:n) som inkopplats via usb på "den här datorn" eller "öppna enheter och skrivare" så finner jag inte hdd symbolen ?

Ska den inte dyka upp nånstans eller är hdd trasig på annat sätt så den inte avläses? Förresten dyker symbolen upp USB 3,0 to SATA adapter men det går inte komma åt innehållet?

Tyvärr nu så hade jag inte rätt storlek på torxen till microvertygena för att öppna upp plåtskalet just nu
__________________
Senast redigerad av TraXzman 2018-03-18 kl. 11:12.
Citera
2018-03-18, 11:47
  #11
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
Hej

Tyvärr nu så hade jag inte rätt storlek på torxen till microvertygena för att öppna upp plåtskalet just nu

Och när du gjort det så kan du glömma diskarna helt och hållet. Det är inget man öppnar hemma utan i renrum på labb och produktion på fabriken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback