2011-11-02, 15:26
Efter att läst om Turritopsis nutricula började jag fundera i tankar hur det hade varit på en människa med liknande egenskaper.
Turritopsis nutricula
Tänk om du hade en likadan mutation som gjorde att du var biologiskt ödölig, vi kan utgår från dom här punkterna.
1. Du kan fortfarande dö av om du blir allvarligt skadat, typ skjuten i hjärnan, hjärtat, överkörd av en bil, faller från högt höjd, uppäten av ett djur.
2. När du "yngras" (hetter det så?) så läker din kropp, dvs att ett avhugget finger växer tillbaka, blind öga börjar se igen, sjukdomar kureras.
3. Du börjar automatiskt yngras när du får ett allvarligt skadlig/dödligt sjukdom. Typ HIV, alzheimer, cancer etc
4. Händer inte punkt 3, så åldras du fram till 80-90 år och sen går ner till spädbarnsålder för att åldras normal igen, dock börjar hjärnan rensas/tömmas från 10 års ålder och neråt under föryngrings processen.
Vi lägger till en punkt.
5. Du är den enda som har genen och den är inte ärftlig men så är du oxå steril och därmed kan inte sprida dina gener.
Vad skulle du göra?
Hur skulle du leva?
Vad hade du hoppats på att uppnå?
Turritopsis nutricula
Den enda kända biologiskt odödliga varelsen, som likt Benjamin Button gör sig yngre efter att nått högt ålder. Den här krabbatten går från nyfödd till fullvuxen till nyfödd oändligt antal gånger. Medan den blir yngre och mindre tappar den sina tentakler tills den är som en klumliknande cysta. Därefter börjar den växa och utformas till en fullvuxen manet igen.
Tänk om du hade en likadan mutation som gjorde att du var biologiskt ödölig, vi kan utgår från dom här punkterna.
1. Du kan fortfarande dö av om du blir allvarligt skadat, typ skjuten i hjärnan, hjärtat, överkörd av en bil, faller från högt höjd, uppäten av ett djur.
2. När du "yngras" (hetter det så?) så läker din kropp, dvs att ett avhugget finger växer tillbaka, blind öga börjar se igen, sjukdomar kureras.
3. Du börjar automatiskt yngras när du får ett allvarligt skadlig/dödligt sjukdom. Typ HIV, alzheimer, cancer etc
4. Händer inte punkt 3, så åldras du fram till 80-90 år och sen går ner till spädbarnsålder för att åldras normal igen, dock börjar hjärnan rensas/tömmas från 10 års ålder och neråt under föryngrings processen.
Vi lägger till en punkt.
5. Du är den enda som har genen och den är inte ärftlig men så är du oxå steril och därmed kan inte sprida dina gener.
Vad skulle du göra?
Hur skulle du leva?
Vad hade du hoppats på att uppnå?
Jag skulle använda ett livstid huvudsakligen för att jobba/spara ihop en förmögenhet. Sen under föryngrings processen skulle jag leva och njuta livet. Sista 10 åren i yngringen skulle jag försöka hålla mig innelåst från allmänheten. Ha en nanny som sköter mig från småbarn-spädbarn-småbarn tiden. Alternativt adoptiv föräldrar. Efter jag blivit tonåring så hade fått ett arv från mig själv innehållande följande:
1. En video spelat in av tidigare mig som hade förklarat vad jag var och vad jag har.
2. Alla pengar/tillgångar jag hade samlat på mig tidigare.
Då hade man börjat nästa livet ekonomiskt oberoende och hade kunnat göra vad man ville. Kanske skapa eget imperium eller bestämd sig för att hitta svar till livets mysterier.
Sen finns det risk att man hade blivit en ond person om man hade haft för mycket makt och pengar serverade på en silverfat sen återfödslen och inget minne av tidigare livet. Därför hade det varit viktigt att ha bra förebilder med sunda värderingar under uppväxten.
Nu när jag tänker efter så är biologiskt ödödlig väldigt lik vanlig dödlig förutom maktfaktorn.
1. En video spelat in av tidigare mig som hade förklarat vad jag var och vad jag har.
2. Alla pengar/tillgångar jag hade samlat på mig tidigare.
Då hade man börjat nästa livet ekonomiskt oberoende och hade kunnat göra vad man ville. Kanske skapa eget imperium eller bestämd sig för att hitta svar till livets mysterier.
Sen finns det risk att man hade blivit en ond person om man hade haft för mycket makt och pengar serverade på en silverfat sen återfödslen och inget minne av tidigare livet. Därför hade det varit viktigt att ha bra förebilder med sunda värderingar under uppväxten.
Nu när jag tänker efter så är biologiskt ödödlig väldigt lik vanlig dödlig förutom maktfaktorn.
coolt

man får väll hoppas att någon tar hand om en varje gång man behöver bli omhändertagen. Sen skulle man ju vilja att ens barn, familj och vänner kunde bli lika gammla. Tror det är jobbigt och överleva alla personer runt om en, kan bli rätt så ensamt