2011-11-02, 15:26
Medlem
Efter att läst om Turritopsis nutricula började jag fundera i tankar hur det hade varit på en människa med liknande egenskaper.

Turritopsis nutricula

Tänk om du hade en likadan mutation som gjorde att du var biologiskt ödölig, vi kan utgår från dom här punkterna.

1. Du kan fortfarande dö av om du blir allvarligt skadat, typ skjuten i hjärnan, hjärtat, överkörd av en bil, faller från högt höjd, uppäten av ett djur.
2. När du "yngras" (hetter det så?) så läker din kropp, dvs att ett avhugget finger växer tillbaka, blind öga börjar se igen, sjukdomar kureras.
3. Du börjar automatiskt yngras när du får ett allvarligt skadlig/dödligt sjukdom. Typ HIV, alzheimer, cancer etc
4. Händer inte punkt 3, så åldras du fram till 80-90 år och sen går ner till spädbarnsålder för att åldras normal igen, dock börjar hjärnan rensas/tömmas från 10 års ålder och neråt under föryngrings processen.

Vi lägger till en punkt.
5. Du är den enda som har genen och den är inte ärftlig men så är du oxå steril och därmed kan inte sprida dina gener.

Vad skulle du göra?
Hur skulle du leva?
Vad hade du hoppats på att uppnå?

Citera
2011-11-02, 15:52
Medlem
Jag hade väntat tills jag började yngras och min sterilitet botades, och sen spridit min säd.
Citera
2011-11-02, 16:34
Medlem
Såsom du beskriver det skiljer det sig inte mycket från hur det ser ut idag. Förälder - barn - barnet ärver rikedomarna och lever loppan eller utökar rikedomarna ännu mer etc

Eftersom medvetandet / jaget inte följer med i ditt händelseförlopp ser jag inga fördelar jämfört med hur det redan fungerar.
Citera
2011-11-02, 16:36
Medlem
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Man_from_Earth

Jerome bixbys last written work before he died. Bmovie budget i supp but the dialouge raises a few interesting questions...

On: kul eller kanske inte att behova se den neverending stupidity of humankinds bipolar repetition
Citera
2011-11-02, 17:02
Medlem
Citat:
Turritopsis nutricula

Den enda kända biologiskt odödliga varelsen

Det här var en nyhet för mig, tänk att de finns en varelse som är odödlig coolt
Deras typ av odödlighet påminer om alverna i Sagan om ringen - dör inte av ålder men av skador.

Citat:
Vad skulle du göra?
Hur skulle du leva?
Vad hade du hoppats på att uppnå?

Jag skulle väll som många andra försöka bli ekonomiskt oberoende, kan ju inte va kul och leva som en luffare i all evighet

Jag skulle leva loppan och resa, dock skulle jag vara en god människa och dela med mig, man vill ju inte bli beryktad och ha fiender i hela sitt oändliga liv

Jobbiga biten är väll att man blir yngre också man får väll hoppas att någon tar hand om en varje gång man behöver bli omhändertagen. Sen skulle man ju vilja att ens barn, familj och vänner kunde bli lika gammla. Tror det är jobbigt och överleva alla personer runt om en, kan bli rätt så ensamt
Citera
2011-11-02, 19:32
Bannlyst
JAg skulle ta över världen och utforska rymden hitta ny civilisation.
Citera
2011-11-02, 20:37
Medlem
Jag skulle bli en slags superhjälte och hjälpa människor i nöd!

Citera
2011-11-04, 12:59
Medlem
L.A.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rautasaari
[...]

Nu när jag tänker efter så är biologiskt ödödlig väldigt lik vanlig dödlig förutom maktfaktorn.
Precis. I princip innebär det att man lever ett vanligt liv, får en extra lång ålderdom, en till medelålder, en till ungdom och en till barndom. Sedan "dör" man och processen börjar om med ett nytt liv.

Jag hade nog tagit livet av mig förr eller senare, tanken på att man levt ett okänt antal liv tidigare som man inte vet någonting om skulle nog bli för påfrestande att bära på i längden.
Citera
2011-11-06, 03:50
Medlem
Det är omöjligt att svara på eftersom jag inte lever i ett vakuum utan påverkas av andra människor och händelser hela tiden. Även om jag skulle ha en idé om vad jag tänkt göra från och med nu så kommer det hända saker längs vägen som får mig att ändra riktning, byta åsikter och tänka annorlunda.
Vad är det till exempel som säger att jag skulle drömma om pengar och makt i evigheters evighet? Jag kanske är med om saker som i stället får mig att vilja kämpa för allas lika rättigheter och fullkomligt struntar i materiella ting. Ett tag kanske jag vill ut och resa i stora vida världen men i en annan del av mitt eviga liv kanske jag trivs bäst hemma i mitt eget land där jag förstår språket och känner mig trygg då de flesta beter sig som jag. Ett tag kanske jag drabbas av återkommande depressioner och inte orkar ta itu med någonting alls och en annan gång lyckas jag ständigt hitta kreativa lösningar till alla mina problem.
I en av mina livscykler kanske nästan alla är schyssta mot mig men i nästa kanske jag ständigt blir lurad och utnyttjad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in