Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-11-04, 23:54
  #13
Medlem
Haft tankar om att göra detta själv faktiskt, bor inte så långt från stället där detta är byggt dock bara sett det från utsidan och det ser ju lite annorlunda ut.

Angående värmen på vintern har jag förstått att man använder rör som går i marken och drar upp lyft som då kyls av marken/jorden och ventilerar ur värmen, dock har jag för mig att dom satsar på ett något mer tropiskt klimat där inne på sommaren så kanske dom vill ha det något varmare än en vanlig svensk sommar.

Ni får ju även ha i åtanke att volymen luft inne i ett sådant stort växthus är betydligt större än i ett vanligt litet växthus man har i trädgården och med öppningsbara luckor i tak samt rätt dimensionerade markrör så får man ju självcirkulation på luften eftersom den varma luften stiger och då drar med sig den svala luften i marken. Med detta sagt så tror jag inte att värmen är allt för hemsk en varm sommarperiod heller, även fukten åker väl ut på detta sättet kan jag tänka mig.

Vintern är nog ganska lugnt det med då jag förstått att det är isolerat i grunden eller något runt växthuset som gör att det inte blir tjäle i marken innanför detta vilket gör att dom bör kunna suga upp en del markvärme även om den bara är några plus är det bättre än minus och när väl solen tittar fram på vintern så lär det värma upp luften inne i växthuset ganska snabbt.

Huset har ju ändå stått ett par år och dom som bor där gör det ju heltid så det verkar ju bevisligen fungera någorlunda antar jag?

Mvh,
Viperia
Citera
2011-11-08, 18:20
  #14
Medlem
Fullfittans avatar
Kollade runt lite på nätet och hörde med byggkunniga kontakter och det hela verkar faktiskt fungera i stort med lite undantag. Ventilationen fungerar tydligen bra och luften tenderar snarare att vara för torr och inte som befarat för fuktig.

Det som inte verkar fungera så bra:
Vedeldad kamin + oisolerat hus + extremt kall vinter + resa -> Rören fryser
Ej snålspolande toaletter + underdimensionerat reningsverk + felktigt valda växter (rening) -> Dåligt renat vatten och sediment
Citera
2014-10-01, 13:19
  #15
Medlem
Doktordonkas avatar
Kort reportage i Expressen om de som bor i huset i växthuset:
http://www.expressen.se/gt/familjen-...i-ett-vaxthus/
Och även ett videoreportage inne från huset i fråga:
http://vetamix.net/video/de-bor-ett-v%C3%A4xthus_1694

I korta drag: verkar vara en del meck med att bygga, annars verkar det funka bra. I filmreportaget får de frågan om inte några glasrutor gått sönder, men det visade sig vara en av ungarna som råkat kasta en sten, plus en ruta gick sönder pga monteringsfel, annars inga trasiga rutor. Hade ju varit grymt coolt att kunna odla egna apelsiner
Citera
2014-10-01, 16:16
  #16
Medlem
Poke53281s avatar
Det väldigt coolt, och en av mina våta drömmar.

Tyvärr tror jag inte mina grannar skulle gå med på att jag bygger ett stort växthus över mitt hus här i villakvarteret i Södra Skåne. Dom får ju närmast hjärtattack när jag flytter på antennen.

Men jag har isolerat mitt uterum så det funkar till att odla gurkor o dyl, även nu. Dom gurkplanterna jag planterade i April är döda nu, men jag ny-planterade i Augusti, och nu har också dom vuxit upp...så ja, inomhus växthus funkar!
Citera
2014-11-20, 12:46
  #17
Medlem
Coolt. Naturhus kallas det.
Verkar spännande.
Står lite om det här.
Citera
2018-01-09, 20:30
  #18
Medlem
Nån som odlat i geodesic domes..

Typ geodome.se..

Ska gå att odla året om..

Kanske lite tillskotsvärme..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback