• 1
  • 2
2011-11-01, 15:30
Medlem
GrillSituations avatar
Ett vanligt tillbehör till pommes frites i Sverige är grillkrydda. Detta har ännu inte etablerats hos de stora hamburgerkedjorna Burger King, McDonald's eller Max Hamburgerrestauranger utan är vanligare hos mindre hamburgergrillar och liknande.
I podcasten Trådlöst med Fredrik, Niklas och Richard (Program 10) hävdade en man vid namn Kalle att han stod som upphovsman till denna omtyckta kombination. Kalle ska då under ett besök på Cafeteria Nacka Sporthall 1994, bett att få sin pommes frites kryddad med grillkrydda. Eftersom att Kalle tyckte det var gott började grillägaren tipsa sin andra kunder att prova detta, vilket senare har spridits över hela landet.
Inget tidigare offentligt bruk av pommes frites med grillkrydda finns dokumenterat.

Avsnitt tio ligger inte längre uppe på iTunes men historien återberättas i avsnitt 32.
http://itunes.apple.com/us/podcast/id420272347

Tyckte själv att detta var en rätt intressant historia.

Finns det någon som vet med sig att de ätit grillkrydda på pommes frites innan 1994?
Eller branschfolk som vet när grillkrydda på pommes frites började användas?
Har ni fått grillkrydda på pommes frites serverat utanför Sverige?
Kan vi tills vidare kora Kalle som upphovsman till kombinationen grillkrydda på pommes frites?
Citera
2011-11-01, 15:43
Medlem
BigFatCones avatar
Spontant tror jag att det här är en sån där grej som uppstår "av sig självt" på olika platser. Tror knappast "Kalle" var den första att testa eller ens tipsa nån annan om det. Att spåra en upphovsman lär vara omöjligt.
Citera
2011-11-01, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Spontant tror jag att det här är en sån där grej som uppstår "av sig självt" på olika platser. Tror knappast "Kalle" var den första att testa eller ens tipsa nån annan om det. Att spåra en upphovsman lär vara omöjligt.

Aromat på pommes fanns väl redan på 70-talet?

Finns det en krydda som någon inte testat på pommes?

.
Citera
2011-11-01, 15:51
Medlem
yeahgrrs avatar
nog fan grillkryddades det på stripsen långt före 1994
Citera
2011-11-01, 15:53
Medlem
GrillSituations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr

Jag är inte lika säker på det.
Citera
2011-11-01, 15:58
Medlem
Tror knappast han är upphovsmannen. I USA är det jättevanligt med barbequekryddning på pommes. Till och på McDonalds kan man välja till seasoning. Många stora (dock i sverige okända) kedjor har till och med kryddning som standard på sina pommes.
Citera
2011-11-01, 15:58
Medlem
GrillSituations avatar
McDonald's har ju i flera kampanjmål, haft olika skakpåsar där man blandar GK och PF.
Men i Sverige innan 1994?
Senast redigerad av GrillSituation 2011-11-01 kl. 16:01.
Citera
2011-11-01, 16:03
Medlem
Jag har noterat att det är många som tror att det är grillkrydda de är ute efter, när det egentligen är pommes fritteskrydda.
Citera
2011-11-01, 16:04
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahgrr
Definitivt!
Citat:
Ursprungligen postat av GrillSituation
Jag är inte lika säker på det.
Jag är det.
Citera
2011-11-01, 16:09
Medlem
DAiKiNis avatar
Jag är också säker på att det kryddades hej vilt på pommesen tidigare än så...
Senast redigerad av DAiKiNi 2011-11-01 kl. 16:13.
Citera
2011-11-01, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DAiKiNi
Jag är också säker på att det kryddades hej vilt på pommesen tidigare än så...

Jag med, men bara för att TS är en junior så sträcker sig hans minne inte längre tillbaka...

Ungefär som man alltid kommer ihåg när svendomen rök..

.
Citera
2011-11-01, 17:05
Medlem
dePauls avatar
Om jag inte minns fel så fanns grillkrydda redan i samband med de första pommesarna (barbecue shaker fries) som Mc Donalds sålde redan 1955.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in