Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-01, 05:59
  #1
Medlem
Inom loppet av 90 minuter i natt ska tre skolor i Uppsala ha vandaliserats med bl.a. åtskilliga fönster krossade.
Citat:
Det finns inga tecken på inbrott utan det handlar bara om ren skadegörelse, säger Stefan Hallberg, vakthavande polisbefäl.

Polisen sökte under natten med hund i de aktuella områdena för att spåra efter misstänkta men lyckades inte hittat några förövare.
http://www.unt.se/uppsala/tre-skolor...a-1514717.aspx

Så jäkla onödigt. Någon som har mer info?
Citera
2011-11-01, 06:11
  #2
Medlem
Nymfans avatar
Helt sjukt ju, och på så kort tid

Mest imponerad på hur de hann med så många, vet dock inte hur nära de ligger varandra.

Förövarna skulle jag gissa på vara mellan 17-21 med utländskt utsénde och med brytning.
(Sorry för den kommentaren, men det kommer låta så på efterlyst)

Tror inte att det finns någon speciell anledning till detta iallafall, gjordes nog bara för sakens skull.
Citera
2011-11-01, 06:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nymfan
Helt sjukt ju, och på så kort tid

Mest imponerad på hur de hann med så många, vet dock inte hur nära de ligger varandra.
Kollade Google Maps, de låg nära varandra. 500 m från första till andra och sen ytterligare 500 m till den tredje. Ligger borta i östra Uppsala alldeles intill problemområdet Gränby så förövarna bor nog där i närheten.
Citera
2011-11-01, 06:40
  #4
Medlem
Nymfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfio
Kollade Google Maps, de låg nära varandra. 500 m från första till andra och sen ytterligare 500 m till den tredje. Ligger borta i östra Uppsala alldeles intill problemområdet Gränby så förövarna bor nog där i närheten.

Ah, jo Gränby har man ju varit i vid ett x antal tillfällen, dock ytterst få gånger på sena kvällar.

Man blir allt lite skrajsen när man vandrar runt där sent

Antar att det är några hedliga Gränby ungar som gjort detta?
Citera
2011-11-01, 08:42
  #5
Medlem
BaalZeBubs avatar
Man kan undra sedan när tio krossade rutor blivit en 'sönderslagen skola'
Citera
2011-11-01, 09:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Man kan undra sedan när tio krossade rutor blivit en 'sönderslagen skola'
Jaså du, här kommer du och anklagar mig (och UNT) för Aftonbladet-rubriker! Men okej, lite överdrivet kanske, fast tio krossade rutor (och ev. annan skadegörelse) är i alla fall i mina ögon rätt saftigt. Eller har vi kommit så långt i samhällsförfallet att vi tar sånt med en axelryckning?
Citera
2011-11-01, 09:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manfio
Jaså du, här kommer du och anklagar mig (och UNT) för Aftonbladet-rubriker! Men okej, lite överdrivet kanske, fast tio krossade rutor (och ev. annan skadegörelse) är i alla fall i mina ögon rätt saftigt. Eller har vi kommit så långt i samhällsförfallet att vi tar sånt med en axelryckning?

Vi ska absolut inte ta något sådant med en axelryckning men hjälp inte miedia att göra saker och ting större en vad de är.
Hur kommer rubriken att se ut nu när det blir en sönderslagen skola? "Uppsala i ruiner"????
Citera
2011-11-01, 10:54
  #8
Medlem
Nicephoruss avatar
Kostar väl runt 3000 per ruta plus självrisken som ökar. Dessutom blir det mer övervakning som kommer att kosta mer så summa summarum blir det en rejäl kostnadsökning.....
Citera
2011-11-02, 04:49
  #9
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfio
Jaså du, här kommer du och anklagar mig (och UNT) för Aftonbladet-rubriker! Men okej, lite överdrivet kanske, fast tio krossade rutor (och ev. annan skadegörelse) är i alla fall i mina ögon rätt saftigt. Eller har vi kommit så långt i samhällsförfallet att vi tar sånt med en axelryckning?
Nej, det är inte ditt fel - det är UNT som spritt formuleringen.
Totalt mer än 30 krossade rutor på tre skolor är naturligtvis inte att ignorera, men vi lever i en tid där helt nedbrända skolor är vardagsmat. Då måste man ha sinne för nyanser.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback