Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-01, 00:14
  #1
Medlem
Xbox 360 släpptes år 2005 och var väl tänkt som en HD konsol med en livslängd på 10 år. Nu är vi inne på det 6 året och DVD-åldern har definitivt tagits över av HD/Blue-Ray generationen. Då var det kanske inte så akut att ha mer utrymme på skivan men idag är den frågan väldigt aktuell. Det märker man ju på hur många spel som släpps på mer än en skiva. Kolla bara på Forza Motorsport 4, Battlefield 3 och Rage som alla släpps den här hösten. Det känns som att multiskiv-spelen blir bara fler och fler. Och det förstår man ju iofs med tanke på hur mycket man får för spelet.

Min fråga är. Hur lyckas spelutvecklare trycka in så mycket HD material i ett spel på en skiva? Vi har Gears of War 2 & 3 samt Halo Reach som är riktigt bra spel med många banor och väldigt mycket att göra. Hur lyckas dessa spelutvecklare trycka in allt på en skiva men inte andra? Vi har ju bland annat kommande Skyrim som också bara ligger på en skiva precis som det 5 år gamla Oblivion. Hur lyckas dom?
Citera
2011-11-01, 00:36
  #2
Medlem
spacejoints avatar
det är dual layer skivor på 360, dvs dom rymmer dubbelt så mket som en vanlig dvd-skiva.
Citera
2011-11-01, 00:43
  #3
Medlem
Aldoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacejoint
det är dual layer skivor på 360, dvs dom rymmer dubbelt så mket som en vanlig dvd-skiva.

Kanske en noob fråga, men om jag repar min överdel av ett spel slutar det fungera då? Eller fungerar det på något annat sett?
Citera
2011-11-01, 00:46
  #4
Medlem
spacejoints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aldoe
Kanske en noob fråga, men om jag repar min överdel av ett spel slutar det fungera då? Eller fungerar det på något annat sett?
risken finns väl. rekommenderas då inte.
Citera
2011-11-01, 00:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aldoe
Kanske en noob fråga, men om jag repar min överdel av ett spel slutar det fungera då? Eller fungerar det på något annat sett?
Det är två lager på samma sida på skivan, inte ett på undersidan och ett på ovansidan. För övrigt så är väl inte alla texturer superdealjerade, alternativt att texturerna används riktigt mycket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback