Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-31, 20:57
  #1
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar

"Hur länge klarar man sig på arabiska i Europa? Den frågan var Nadia Jebrils utgångspunkt för tv-serien Rena rama arabiskan...Nadia Jebril hade själv upptäckt att det gick att ta sig fram på arabiska i Berlin...Dessutom fick hon ökat självförtroende att använda sin egen ”bondearabiska”


http://www.svd.se/kultur/arabiska-ba...ar_6597506.svd

Det första som slog mig är...har det gått så här långt att en arabisk talande kan klara sig i våra Europeiska storstäder, genom att bara välja tala arabiska??
Detta borde varje människa med sunt förnuft förstå är oerhört tragiskt, jag kan förstå att första generationens eller till och med andra generationens araber helst talar arabiska, men att att tredje generationer talar arabiska med varandra, att arabiska är ett så ofantligt stort språk i Europa bådar inte gott.

Programmet bevisar vad vi alla här på FB sagt i åratal...Detta är KOLONIALISM!! Allt handlar om demografi, bevisen finns där! Läs siffrorna!! Vita europeer skaffar knappt några barn medan araberna förökar sig som kaniner. Programmet i sig är ju ytterligare ett bevis för det.

Det är våra barn, barnbarn och deras barn som kommer drabbas om inget snart sker.
Vilket Europa vill lämna åt våra efterkommande?

Detta bådar inte gått!

http://www.youtube.com/watch?v=hL8UFqs6koA

Frågor till publiken på FB:

Hur många talar arabiska som första och andra språk i Sverige och ute i Europa?
Hur många araber 1:a, 2:a och 3e generationen finns det i Sverige och ute i Europa?
__________________
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2011-10-31 kl. 21:07.
Citera
2011-10-31, 21:22
  #2
Medlem
Frågeställningen som SVT ger är så sjuk att man baxnar och blir svarslös. Min direkta reaktion är, finns det någon etnisk svensk som betalar tv-avgiften numer. Och i så fall varför?
Citera
2011-10-31, 22:33
  #3
Avstängd
MagnusGadaffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Frågeställningen som SVT ger är så sjuk att man baxnar och blir svarslös. Min direkta reaktion är, finns det någon etnisk svensk som betalar tv-avgiften numer. Och i så fall varför?

Detta blir sista året för mig.
Citera
2011-10-31, 23:03
  #4
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Det är vi, vi svenskar som låtit det gått så här långt och det är bara vi svenskar som kan sätta stop för det hela.

Civilizations die from suicide, not by murder-Arnold J. Toynbee
Citera
2011-11-02, 07:13
  #5
Medlem
PatrickB8mans avatar
Här är ett inslag i SVT's Gommoron Sverige där Micke Leijnegard obehindrat använder sig av uttrycket supersvenne.

http://youtu.be/hFQTC1c4kso

Jag trodde att Svenne var en nedsättande benämning på svenskar men i SVT är det tydligen helt OK

Vi vet ju alla vad som händer om man råkar säga blatte !

Jag har ALDRIG betalat TV Licensen och det är jag stolt över
Citera
2011-11-06, 17:52
  #6
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Detta borde varje människa med sunt förnuft förstå är oerhört tragiskt, jag kan förstå att första generationens eller till och med andra generationens araber helst talar arabiska, men att att tredje generationer talar arabiska med varandra, att arabiska är ett så ofantligt stort språk i Europa bådar inte gott.

Jag förstår inte problemet. Vad spelar det för roll om tredje generationen talar arabiska med varandra? Är det för att det är just arabiska eller skulle du känt likadant om det var franska eller spanska? Jag hade ingen aning om att Rami Shaaban talade flytande arabiska. Det är ett väldigt intressant program som jag tänker följa.
Citera
2011-11-06, 18:57
  #7
Medlem
PatrickB8mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Jag förstår inte problemet. Vad spelar det för roll om tredje generationen talar arabiska med varandra? Är det för att det är just arabiska eller skulle du känt likadant om det var franska eller spanska? Jag hade ingen aning om att Rami Shaaban talade flytande arabiska. Det är ett väldigt intressant program som jag tänker följa.


Stor skillnad

Franska och Spanska (Italienska, Engelska mm mm) är vackra språk medans arabiska ofta låter som om någon satt något i halsen och harklar sig.

arabiska är vedervärdigt gutturala läten från primater på lägsta nivå.
Citera
2011-11-06, 21:20
  #8
Medlem
Reggie Hamonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickB8man
Stor skillnad

Franska och Spanska (Italienska, Engelska mm mm) är vackra språk medans arabiska ofta låter som om någon satt något i halsen och harklar sig.

arabiska är vedervärdigt gutturala läten från primater på lägsta nivå.

Haha...Det var väl det jag tänkte. Det handlar om att det är just Arabiska och inte att det är något fel att bevara ett språk i flera generationer. Känner en hel del som pratar arabiska så jag tycker det är bra att de håller kvar sitt språk.
Citera
2011-11-07, 20:54
  #9
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggie Hamond
Haha...Det var väl det jag tänkte. Det handlar om att det är just Arabiska och inte att det är något fel att bevara ett språk i flera generationer. Känner en hel del som pratar arabiska så jag tycker det är bra att de håller kvar sitt språk.

Ok, om jag försöker ge ett exempel, så kanske du förstår:

Arabiska för den svenska/europeiska kulturen är som mårdhunden är för den svenska faunan.

Mårdhunden är inte endemisk för Europa utan planterades in i Finland på 50-talet (i inhängnader) för sin eftertraktade päls.
Snart rymde de första mårdhundarna och spred sig sedan som en löpeld i Finland och idag finns de även etablerade i Sverige.

På många håll i Europa där arten expanderar bedöms den som en potentiellt skadlig invasiv art. Den bedöms utgöra ett hot för småviltsfaunan, framförallt markhäckande fågel, och kan även sprida rabies och dvärgbandmask.I Sverige har den klassats som ett skadedjur och man söker stoppa artens expansion från Finland.

Tar vi ovanstående och jämför det med arabiska och de miljontals invandrare i Europa som talar arabiska, så ser vi likheterna( bortsett från att araber sprider rabies och dvärgbandsmask ).

Arabiska är inte ett inhemskt europeiskt språk (om man bortser från att det talades i Spanien och på Sicilien i 500 år) utan ett inplanterat språk av våra politiker.

Där arabiska talas (i de europeiska förorterna) trängs de inhemska språken ( franska, tyska, engelska, holländska, svenska...) undan
.

Frågan vi måste ställa oss är, skall vi ha integration av invandrarna eller separata samhällen för olika folkgrupper i det här landet.
För det är vad det i slutändan hamnar, kluster av arabisktalande grupper och kluster av svensktalande grupper, en balkanisering av samhället.

Jag har som jag skrev tidigare full förståelse att 1:a och till och med 2:a generationens araber helst talar arabiska med varandra, men sedan...

Vilket samhälle vill vi ha, ett uppdelat samhälle med vi och dem eller ett gemensamt samhälle, där vi tillsammans skapar en framtid?
__________________
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2011-11-07 kl. 21:00.
Citera
2011-11-07, 20:57
  #10
Medlem
Bengrots avatar
Jag är så oerhört glad över att jag har sagt upp TV-licensen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback