Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-31, 13:03
  #1
Medlem
Hej Flashback! Jag är lite osäker på om min tråd blir malplacerad här i Träningsforumet och att den istället skulle vara i Sport-delen.

Men hursomhelst, jag har på senare tid upptäckt att jag har aggressionsproblem under ytan, detta är saker som ligger under ytan och som jag har samlat på mig under min uppväxt. Anledningen till att jag har samlat på mig en massa spänningar och dolt min ilska beror till största delen av att jag inte vill verka arg utåt, utan mera som en lugn person. Men verkligheten har kommit ifatt mig och jag får oftast små utbrott när jag är ensam.

Så jag tänkte att om man kunde använda all energi som jag har samlat på mig och använda den i träningssammanhang. Men då kommer min fråga; Vilka sporter får man verkligen ut sin aggression? Någon kanske tänker "boxning!" och det är ju sant, att stå och slå på en boxsäck eller på en motståndare är ju ett fenomalt sätt att få ut all ilska.

Någon kanske tänker "skrikrunka!" men det har jag försökt mig på, men det slutade i att jag gråtrunkade istället.. och det var ingen höjdare. Att stå och skrika medans man lyfter vikter på ett gym känns lite.. ja.. ovanligt för min del.

Vad finns det andra för sporter/sätt att få utlopp för sin ilska?
Citera
2011-10-31, 13:28
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winterfall
Hej Flashback! Jag är lite osäker på om min tråd blir malplacerad här i Träningsforumet och att den istället skulle vara i Sport-delen.

Men hursomhelst, jag har på senare tid upptäckt att jag har aggressionsproblem under ytan, detta är saker som ligger under ytan och som jag har samlat på mig under min uppväxt. Anledningen till att jag har samlat på mig en massa spänningar och dolt min ilska beror till största delen av att jag inte vill verka arg utåt, utan mera som en lugn person. Men verkligheten har kommit ifatt mig och jag får oftast små utbrott när jag är ensam.

Så jag tänkte att om man kunde använda all energi som jag har samlat på mig och använda den i träningssammanhang. Men då kommer min fråga; Vilka sporter får man verkligen ut sin aggression? Någon kanske tänker "boxning!" och det är ju sant, att stå och slå på en boxsäck eller på en motståndare är ju ett fenomalt sätt att få ut all ilska.

Någon kanske tänker "skrikrunka!" men det har jag försökt mig på, men det slutade i att jag gråtrunkade istället.. och det var ingen höjdare. Att stå och skrika medans man lyfter vikter på ett gym känns lite.. ja.. ovanligt för min del.

Vad finns det andra för sporter/sätt att få utlopp för sin ilska?

Haha, runka tror jag ju inte så mycket på!
Hade själv problem med utåtagerande aggression, jag började på boxning och gick på det i ett par år!
Märkte skillnad i humöret redan efter 1 månad, blev mycket lugnare och tände inte till lika snabbt om någon va jobbig!
Slutade dock med boxningen för 2år sen och märkte att mitt dåliga humör började komma tillbaka, men nu är jag igång med löpning 4 dagar i veckan och har kastat in 3 styrkepass på gymmet i veckan dessutom och känner mig genast lugnare! Handlar nog bara om att få ut överskottsenergin!
Vilket sätt som funkar för dig får du nog bara prova dig fram till, men mitt sätt funkar för mig!
Lycka till!
Citera
2011-10-31, 18:50
  #3
Medlem
Löpning funkar på mig och mina aggressioner. Får alltid ett konstigt sug efter att kuta som fan när jag är arg. Sen brukar jag boxa i sängen kanske skulle behöva en boxningssäck.
Citera
2011-11-02, 15:00
  #4
Medlem
Fluweels avatar
Att ge utlopp för sin ilska genom att t ex puckla på någon under ordnade former, har inte visat sig effektiva i att förbygga ilskeutbrott. Snarare tvärtom, att det blir lättare att även utanför boxningsringen få ett utbrott.
Springa är bättre, för då gör du dig av med mycket energi, och då orkar man inte med ilskeutbrott.

När det gäller vardagen, behöver du lära dig att stå upp för dig själv och bli arg på ett passande sätt. Att du får små utbrott när du är ensam är faktiskt ett steg på vägen. Vissa människor förtrycker sin ilska till den grad att de aldrig ens blir medvetna om den. Så, jobba med att lära dig att bli arg på ett bra sätt när det behövs.
Citera
2011-11-02, 15:19
  #5
Medlem
Enzymes avatar
Man får helt enkelt lära sig att behärska sig genom att ändra sitt tankemönster. Tålamod är viktigt att ha och det har man nytta av i en massa olika situationer. Oftast beror sådana utbrott som du beskriver på någon underliggande faktor som t.ex. en depression. Att träna löser inte problemet men det finns ju givetvis många anledningar till att träna ändå. Man mår ju generellt bättre av fysisk aktivitet.
Citera
2011-11-02, 16:14
  #6
Medlem
Bigorexias avatar
Att träna kampsport för aggressionsutlösning är en riktigt dålig idé. Jag tränade thaiboxning i två år, och inte hjälpte det mig att hantera ilskan. Det slutade bara sämre när någon väl retade upp mig.
Citera
2011-11-02, 16:18
  #7
Medlem
Framtidsatlets avatar
Det känns som att den gamla klyschan "Behandla sjukdomen, inte symptomen" passar in väl här. Du behöver ju uppenbarligen jobba med dig själv. Lös ut orsakerna bakom dina aggressionsproblem istället, det är en mer långsiktig lösning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback