2011-09-08, 17:08
Medlem
Kongruensbojds avatar
Beställde Bo Cavefors "Von Platen till RAF". Vad kan jag förvänta mig?
Citera
2011-09-09, 12:04
Medlem
Jag vill instämma i rekommendationen av Stefan Olssons nyutkomna "Handbok i konservatism". Det som Olsson skriver om på sin blogg, och det sätt han skriver där, är någonting helt annat än hans framställning av konservatismen i denna bok.

Här har jag skrivit en recension på ca en A4-sida (Västerviks-Tidningen): http://www.vt.se/opinion/kolumn/?articleid=6042920

...och för den som vill läsa en mera djuplodande ideologisk analys av boken har jag skrivit denna artikel på T&F. Här finns bl.a. all kritik från konservativt håll som jag kunnat komma genom min granskande genomläsning med anteckningsblocket i högsta hugg: http://traditionochfason.wordpress.c...-konservatism/

Själva den fysiska boken är nog den snyggaste som någonsin getts ut om konservatismen i Sverige. Räkna med att denna bok blir en given del av den konservativa referenslitteraturen på svenska under lång tid framöver.

Hälsningar,
Jakob E:son Söderbaum
Citera
2011-09-10, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Ja, den visar om inte annat att det finns en stor spännvidd bland konservativa. Efter att ha läst hans blogg känner jag mig föga lockad av att bekanta mig med hans tankar i bokform, men om detta kommer kloka människor att ha delade åsikter.

Av hemsidan att döma verkar det handla om en urvattnad politiskt korrekt konservatism där konservatismen är en ren klassmarkör. Olsson öppnar för att byta ut Första Maj mot Eidr...

Dessa PK-konservativa vill abstrahera bort nation, etnos och kristendom och vad får man då kvar?
Puritansk sexualmoral, gammalmodiga kläder och traditionella könsroller...Att byta ut svenskarna mot rättrogna, sedesamma muslimer blir inget problem för denna i grunden kulturmarxistiska PK-konservatism.

O T:

Svenska psalmboken (inkl de gamla från 1695 och 1819), Fredmans Epistlar och Evert Taubes samlade visor bör finnas i en svensk konservativ bokhylla.
Citera
2011-09-19, 10:52
Medlem
Diazeugmas avatar
Här är några förslag på insiktsfulla maktpolitiska verk:
  • Aristoteles, Politiken
  • Carl von Clausewitz, Om kriget
  • Thomas Hobbes, Leviathan
  • Rudolf Kjellén (geopolitikens gudfader), Världspolitiken 1911-1919, Världskrigets politiska problem, Stormakterna: Konturer kring samtidens storpolitik
  • Niccolò Machiavelli, Fursten, Republiken: diskurser över de tio första böckerna av Titus Livius
  • Platon, Staten
  • Leo Strauss, The City and Man, Thoughts on Machiavelli
  • Thukydides, Historia om det peloponnesiska kriget
Citera
2011-09-19, 15:58
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diazeugma
Här är några förslag på insiktsfulla maktpolitiska verk:
  • Aristoteles, Politiken
  • Carl von Clausewitz, Om kriget
  • Thomas Hobbes, Leviathan
  • Rudolf Kjellén (geopolitikens gudfader), Världspolitiken 1911-1919, Världskrigets politiska problem, Stormakterna: Konturer kring samtidens storpolitik
  • Niccolò Machiavelli, Fursten, Republiken: diskurser över de tio första böckerna av Titus Livius
  • Platon, Staten
  • Leo Strauss, The City and Man, Thoughts on Machiavelli
  • Thukydides, Historia om det peloponnesiska kriget

Verkar intressant, kan du berätta lite närmare om boken?
Citera
2011-09-19, 18:21
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Allt emellanåt så. Där finns mycken klokskap för Dig att inhämta.
Nej tack. Jag behöver inte läsa GT för att lära mig att gå vilse i öknen eller att bedriva utrotningskrig. I såfall föredrar jag romarna som skrev själva manualen till det.
Citera
2011-09-19, 19:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Nej tack. Jag behöver inte läsa GT för att lära mig att gå vilse i öknen eller att bedriva utrotningskrig. I såfall föredrar jag romarna som skrev själva manualen till det.

kanske för att ritt tillbaka från ökenvandringen. Inget hindrar att man för fullständighetens skull läser både GT och De Bello Gallico. Mångfald är väl fint?
Citera
2011-09-19, 19:46
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
kanske för att ritt tillbaka från ökenvandringen. Inget hindrar att man för fullständighetens skull läser både GT och De Bello Gallico. Mångfald är väl fint?
Kanske.

Romarna i läsform är ändå roligare än greker och judar.
Citera
2011-09-19, 20:07
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubayd-Allah
Verkar intressant, kan du berätta lite närmare om boken?
Du hänvisade till två verk, men jag antar att City and Man är det som avses.

Det är en sammanställning av tre essäer: den första avhandlande Aristoteles Politiken, den andra Platons Staten och den tredje Thukydides Historia om det peloponnesiska kriget. Värt att notera är att ordningen är omvänd, med det yngsta verket först (Aristoteles) och det äldsta sist, där motsatsparen Athen och Sparta specialstuderas.

Rörande politisk filosofi står Strauss i en klass för sig.
Citera
2011-09-19, 21:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Kanske.

Romarna i läsform är ändå roligare än greker och judar.

Man bör nog se till mer än bara läsunderhållningen. För övrigt kan du väl läsa GT på latin om vill göra en cross-over?
Citera
2011-09-19, 21:35
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Man bör nog se till mer än bara läsunderhållningen. För övrigt kan du väl läsa GT på latin om vill göra en cross-over?
Kanske.

Eller så blir det underhållande iaf av att läsa om Moses som slog ihjäl X antal av sitt eget bara för att de inte tog båten.

Och Platon skall man hålla sig borta ifrån om man vill wöörda di gamble vppe pååh pidestaln; karln kunde ju skriva.
Citera
2011-09-19, 21:48
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Kanske.

Eller så blir det underhållande iaf av att läsa om Moses som slog ihjäl X antal av sitt eget bara för att de inte tog båten.

Och Platon skall man hålla sig borta ifrån om man vill wöörda di gamble vppe pååh pidestaln; karln kunde ju skriva.

Även Aristoteles kan vara intressant för oss konservativa. Man bör nog ha ett öppet sinne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in