Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-03-10, 20:13
  #313
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infobank
Om man har för avsikt att enbart köpa och behålla fonder, alltså ingen aktiehandel alls och inte sälja fonderna man anskaffar. Vilket konto är mest fördelaktigt rent skattemässigt då? 30% i kapitalvinstskatt uteblir på ett a&f-konto men beskattning sker varje kvartal på ett ISK.

Det beror på hur länge man hade tänkt spara sina värdepapper antar jag?

Låt säga att jag spottar in 5000kr/mån i 5 olika fonder (1000kr/fond) och vi uppskattar att värdeökningen snittar 5%. Jag köper och behåller allt.

Vilket konto är till min fördel då?

Tack

Beror på hur hög statslåneräntan är i framtiden.
Citera
2013-03-10, 20:35
  #314
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Beror på hur hög statslåneräntan är i framtiden.
Å andra sidan är den hög kan han antagligen få en högre ränta på ett räntesparande med och mitt förslag för alla bakåtsträvare hade varit att ha 70% av pengarna i ISK och 30% på ett sparkonto. Då får de samma hävstång som i en vanlig depå och med räntan på sina 30% av pengarna minus skatt kan de antagligen fortfarande betala schablonskatten och de slipper deklarera.

Dyker börsen har de dessutom möjlighet att gå ifrån det upplägget och trycka in sina 30% som var utanför börsen tidigare.

Exempel schablonskatt på 30% av 1,5% statslåneränta på 70 "kapitalenheter" = 0,3*0,015*70 = 0.315
70% kvar efter skatt på en ränta på 2,5% på ett sparkonto på resterande 30 "kapitalenheter" = 0,7*0,025*30 = 0.525

Så du kan betala skatten och få pengar över med räntesparande, får bara 70% av uppgångarna och 70% av nedgångarna precis som i bästa fall med en vanlig depå men slipper fortfarande deklarera och har pengar att tillgå om du vill öka risken. Skattefria utdelningar med.

(Missar jag något vad gäller tidsaspekt ovan eller inte? Jag antar inte.)
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2013-03-10 kl. 20:39.
Citera
2013-06-03, 12:37
  #315
Medlem
Snubchurps avatar
Har en fråga angående skatten och uttag från investeringssparkonton. Med ett ISK sker beskattningen med en schablonskatt som beräknas kvartalsvis. Finns det några regler kring uttaget från investeringskontot? Om jag inte vill belastas med en schablonskatt varje år så kan jag sälja mina aktier (exempelvis) och eventuellt de pengar jag inte handlat för och föra över dessa till valfritt konto och på så vis tömma ISK:t och inte belastas med skatt nästkommande år?

Kan tyckas vara en självklarhet men jag har läst avtal från Nordnet och Avanza som gjort mig lite osäker kring detta.

Tacksam för svar.
__________________
Senast redigerad av Snubchurp 2013-06-03 kl. 12:39.
Citera
2013-06-03, 14:15
  #316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Har en fråga angående skatten och uttag från investeringssparkonton. Med ett ISK sker beskattningen med en schablonskatt som beräknas kvartalsvis. Finns det några regler kring uttaget från investeringskontot? Om jag inte vill belastas med en schablonskatt varje år så kan jag sälja mina aktier (exempelvis) och eventuellt de pengar jag inte handlat för och föra över dessa till valfritt konto och på så vis tömma ISK:t och inte belastas med skatt nästkommande år?

Kan tyckas vara en självklarhet men jag har läst avtal från Nordnet och Avanza som gjort mig lite osäker kring detta.

Tacksam för svar.

Så länge du inte har för avsikt att sätta in pengarna igen så kan du självklart ta ut dem för att minska skatten, men då du skattar även för insättningarna så tjänar du inget på att plocka ut och sätta tillbaks. Detta funkade med kapitalförsäkringen innan de täppte till det hålet, men på ISK har det mig veterligen aldrig varit aktuellt.
Citera
2013-06-03, 16:15
  #317
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Så länge du inte har för avsikt att sätta in pengarna igen så kan du självklart ta ut dem för att minska skatten, men då du skattar även för insättningarna så tjänar du inget på att plocka ut och sätta tillbaks. Detta funkade med kapitalförsäkringen innan de täppte till det hålet, men på ISK har det mig veterligen aldrig varit aktuellt.

Tack så mycket för ett bra svar!
Citera
2017-09-10, 17:16
  #318
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jag håller med. Min plan är att stegvis avveckla min KF, och övergå till vanlig depå.

Sedan kan man hoppas att Sverige någon gång tas i hampan, och får jämna ut kapitalskatten mot det europeiska snittet, för 30% är för mycket.

http://www.di.se/nyheter/hojd-kapita...-efter-v-krav/

Citat:
Regeringen och Vänsterpartiet har kommit överens om att höja skatten på kapitalförsäkringar och Investeringssparkonton, ISK.

Höjningen som drar in 790 miljoner kronor till statskassan tas ut genom att kapitalunderlaget multipliceras med ett högre belopp, statslåneräntan plus en procentenhet mot tidigare 0,75 procentenheter.

Det framgår av ett pressmeddelande från Vänsterpartiet. Enligt Ulla Andersson, ekonomisk-politisk talesperson för Vänsterpartiet, kommer 40 procent av de ökade skatteintäkterna från den tiondel av befolkningen som har högst inkomster

”Det är viktigt att öka den ekonomiska jämlikheten och då tycker vi att det är en träffsäker reform”, säger hon.

Ulla Andersson vill gärna fortsätta höja skatten på de två sparformerna, som höjdes senast 2016.

Citat:
Förändringen införs från årsskiftet. Enbart den nyare av de två sparformerna ISK, som infördes 2012 av alliansregeringen, har lockat 1,86 miljoner svenskar som tillsammans har 2,2 miljoner konton, enligt Skatteverket.

Steg för steg höjs skatten på roulette-kontona. D v s konton som man skattar för både om man gör vinst och om man gör förlust.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback