Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-30, 22:26
  #1
Medlem
Quoters avatar
Text från hd.se.

"Christer Poka, Ängelholm. Sommaren 1985 var Christer Poka semesterledig från sina studier på Polishögskolan. Han reste till Frankrike för att ägna sig åt bergsbestigning. Det sista livstecknet från honom är från den 25 juli 1985. Sannolikt förolyckades den 24-årige ängelholmaren i en klättrings-olycka."

Sista livstecknet från honom skedde i vilken form? Framför allt var?
Citera
2015-12-14, 19:25
  #2
Medlem
Gjorde FN-tjänst med den här liraren på Cypern i början av 80-talet.

Mycket trevlig, sympatisk och korrekt kille, men en stridpitt av Guds nåde.

Nybakad PBS från FJS i Karlsborg. Det var mycket och ofta snack om 'Legionen' och att bara försvinna in i anonymitet.

Den som letar bör nog följa spåret ned mot Marseille / Aubagne, och därifrån kanske ned i Algeriet?
Citera
2015-12-15, 15:36
  #3
Medlem
Har själv klättrat och bestigit berg i alperna, och visst försvinner många där i olyckor. Men, vi har även diskuterat att det vore det "bästa" sättet att enkelt försvinna. Bara ta liften upp på ett högt berg, helst inför dåligt väder, sedan ta sig till en annan liftstation (helst korsa en landsgräns) och med andra kläder och lätt maskerad (det finns väl övervakningskameror idag) åka ner där och försvinna... Ännu enklare på 80-talet när man inte betalade med kort i samma utsträckning.
Citera
2015-12-15, 17:16
  #4
Medlem
Skaraborg2s avatar
Legionen.

Citat:
Ursprungligen postat av 4PennPlaza
Gjorde FN-tjänst med den här liraren på Cypern i början av 80-talet.

Mycket trevlig, sympatisk och korrekt kille, men en stridpitt av Guds nåde.

Nybakad PBS från FJS i Karlsborg. Det var mycket och ofta snack om 'Legionen' och att bara försvinna in i anonymitet.

Den som letar bör nog följa spåret ned mot Marseille / Aubagne, och därifrån kanske ned i Algeriet?

Alltid lika intressant att läsa inlägg från personer som själva kände den försvunne/försvunna. Blir på ett annat sätt.

När du pratar om Legionen antar jag att du menar den franska. Finns ju även en spansk sådan.

Vet du vad som var orsaken till att han ville försvinna in i anonymitetens dimma?
Citera
2015-12-15, 17:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Alltid lika intressant att läsa inlägg från personer som själva kände den försvunne/försvunna. Blir på ett annat sätt.

När du pratar om Legionen antar jag att du menar den franska. Finns ju även en spansk sådan.

Vet du vad som var orsaken till att han ville försvinna in i anonymitetens dimma?

Ja det var den Franska han avsåg, helt definitivt.

Det hela är lite av ett mysterium. Killen verkade komma från ordnade förhållanden, om inte till och med välbärgade.

Oerhört välutbildad, mycket stolt över sin FJS 'examen' och avsåg helt tydligt med en (eller ett par) FN-bataljoner bara som en språngbräda till nånting större.

Som jag sa, väldigt korrekt, en utomordentlig polare och med en lite torr humor som krydda.

Kan säkert bli lite 'spejsat' när grabbar sitter och dricker öl på en pub i varmt klimat, kanske var det sökande efter äventyr, det romantiserade livet som lego-knäkt, eller kanske var det lusten att bara 'försvinna' som lockade.

Men man kunde inte undgå den där känslan av att det fanns en underton av sorg, eller kanske 'sökande' nånstans under ytan hos Christer.

Har också känslan att han kände att han var "meant for better and bigger things".

Vet också att han, tillsammans med några andra FJS-polare, gjort en del research på 'Legionen'.

Ingen aning vad som hände honom efter vi skildes 1982, men han verkade ju ha ett ordnat liv i a f, polisaspirant etc.

Kanske hände nåt som fick Christer att ta steget.

Allt givetvis bara spekulation.
Citera
2015-12-15, 19:06
  #6
Medlem
Skaraborg2s avatar
Verkar ha varit en person som skulle ha passat i legionen.

Citat:
Ursprungligen postat av 4PennPlaza
Ja det var den Franska han avsåg, helt definitivt.

Det hela är lite av ett mysterium. Killen verkade komma från ordnade förhållanden, om inte till och med välbärgade.

Oerhört välutbildad, mycket stolt över sin FJS 'examen' och avsåg helt tydligt med en (eller ett par) FN-bataljoner bara som en språngbräda till nånting större.

Som jag sa, väldigt korrekt, en utomordentlig polare och med en lite torr humor som krydda.

Kan säkert bli lite 'spejsat' när grabbar sitter och dricker öl på en pub i varmt klimat, kanske var det sökande efter äventyr, det romantiserade livet som lego-knäkt, eller kanske var det lusten att bara 'försvinna' som lockade.

Men man kunde inte undgå den där känslan av att det fanns en underton av sorg, eller kanske 'sökande' nånstans under ytan hos Christer.

Har också känslan att han kände att han var "meant for better and bigger things".

Vet också att han, tillsammans med några andra FJS-polare, gjort en del research på 'Legionen'.

Ingen aning vad som hände honom efter vi skildes 1982, men han verkade ju ha ett ordnat liv i a f, polisaspirant etc.

Kanske hände nåt som fick Christer att ta steget.

Allt givetvis bara spekulation.

Verkligen intressant det du berättar om den försvunne Poka från Ängelholm. Lika intressanta är dina spekulationer att få ta del av.

Den här personen verkar ha varit en sådan som skulle ha kunnat ta värvning i legionen och som dessutom skulle ha klarat av det.


Med tanke på hans bakgrund så kan jag mycket väl tänka mig att det var just en sådan person som Poka som legionen skulle ha varit intresserad av.

Vet du om han talade något mera språk utöver svenska och engelska? Alltid bra att ha en del franska kunskaper med sig i bagaget inför en värvning.
Citera
2015-12-15, 19:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Verkligen intressant det du berättar om den försvunne Poka från Ängelholm. Lika intressanta är dina spekulationer att få ta del av.

Den här personen verkar ha varit en sådan som skulle ha kunnat ta värvning i legionen och som dessutom skulle ha klarat av det.


Med tanke på hans bakgrund så kan jag mycket väl tänka mig att det var just en sådan person som Poka som legionen skulle ha varit intresserad av.

Vet du om han talade något mera språk utöver svenska och engelska? Alltid bra att ha en del franska kunskaper med sig i bagaget inför en värvning.

Har ingen aning om han talade Franska eller ej, i a f inte nåt som framkom vid vår FN-tjänstgöring. Han kan ju ha förvärvat de kunskaperna senare förvisso.

Trots hans privat mjuka och korrekta uppförande så var imagen av "badass" viktig för honom. Frivilligt vaken dagar i streck och drack ägg råa när den dagliga supply-trucken anlände till OP:et.

Så Du har rätt - nog var det "rätta virket" alltid.

Kommer ihåg hur vi skämtade vid 'muck' på I-4 i Linköping 1982 att "det där är en kille som vi kommer att återfinna i Främlingslegionen eller som legoknekt i Afrika, om några år."

Intressant också att hans försvinnande ägde rum just i Frankrike...
Citera
2015-12-15, 21:44
  #8
Medlem
Skaraborg2s avatar
Poka - en kille av "det rätta virket".

Citat:
Ursprungligen postat av 4PennPlaza
Har ingen aning om han talade Franska eller ej, i a f inte nåt som framkom vid vår FN-tjänstgöring. Han kan ju ha förvärvat de kunskaperna senare förvisso.

Trots hans privat mjuka och korrekta uppförande så var imagen av "badass" viktig för honom. Frivilligt vaken dagar i streck och drack ägg råa när den dagliga supply-trucken anlände till OP:et.

Så Du har rätt - nog var det "rätta virket" alltid.

Kommer ihåg hur vi skämtade vid 'muck' på I-4 i Linköping 1982 att "det där är en kille som vi kommer att återfinna i Främlingslegionen eller som legoknekt i Afrika, om några år."

Intressant också att hans försvinnande ägde rum just i Frankrike...

Återigen intressant!

Ja nog var han verkligen av det "rätta virket". Legionen, om han nu hamnade där, tog säkert emot honom med "öppna famnen". Personer av hans slag är precis vad de behöver.

Jag förstår att ni skämtade vid muck 1982 att Poka var en kille som skulle framöver återfinnas som legoknekt. Kanske var ert skämt 1982 inte skämt för honom 1986?

Jag antar att den försvunne inte var gift och/eller hade barn sommaren 1985.

Ja det är verkligen intressant att det var just i Frankrike som han försvann.
Citera
2015-12-16, 13:44
  #9
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pokas signalement 1982?

Uppgifter från Sveriges befolkning 1980.

Hans fullständiga namn var/är Christer Raul Michael Poka, född den 9 mars 1961 i Lund.

1980 var han mantalsskriven i Ängelholm.

Alltså en renodlad skåning och var fyllda 24 år då han försvann i Frankrike.

Jag undrar 4PennPlaza hur Pokas signalementet var då du såg honom sista gången 1982?
Citera
2015-12-16, 14:35
  #10
Medlem
Byggd som ett cementblock, cirka 185 i strumplästen, mycket vältränad, bruna ögon och skallen renrakad (förstås).

Och som Du antyder, med en utpräglad bred skånsk dialekt.

Tror tyvärr inte att jag har några bilder, men jag ska kolla i 'arkivet'.
Citera
2015-12-16, 15:46
  #11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var någonsans skedde den ev. olyckan i Frankrike?

Citat:
Ursprungligen postat av 4PennPlaza
Byggd som ett cementblock, cirka 185 i strumplästen, mycket vältränad, bruna ögon och skallen renrakad (förstås).

Och som Du antyder, med en utpräglad bred skånsk dialekt.

Tror tyvärr inte att jag har några bilder, men jag ska kolla i 'arkivet'.

Precis som jag misstänkte att han såg ut 1982.

Jättebra att du kollar i ditt fotoarkiv för att se om du ev. har ett foto på honom.

En annan sak jag funderar över och det är misstankarna om att Poka skulle ha avlidit under bergsklättring. Vad fanns det som talade för det? Bara hans egen utsago är inte tilläcklig utan hittades det något som gjorde att dessa misstankar fanns? Hittades t. ex. några av hans personliga tillhörigheter? Hittades hans pass?

Det kanske viktgaste av allt är om han var ensam eller om hade han sällskap under sin bergsbestigning?

Tror aldrig jag har läst var någonstans denna ev. olycka skulle ha skett i Frankrike? Förresten så verkar hans försvinnande vara dåligt omnämnt?
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-12-16 kl. 16:01.
Citera
2015-12-16, 16:20
  #12
Medlem
Håller med helt och hållet, det här luktar unket lång väg.

Jag vet inte var i Frankrike den här olyckan skulle ha ägt rum och som Du säger har täckningen i media över de senaste 30 åren inskränkt sej till några rader i en tidningsnotis, repeterat på bloggar (liksom här på FB) lite var stans på nätet.

Som "Quoter" säger i inledningen av tråden, sista livstecknet (när, var, hur) borde vara mycket signifikant.

Personligen är jag nästan övertygad att Christer slutligen realiserade sina drömmar, gjorde komet-karriär inom Legionen och att han nu njuter livets dagar antingen som ett grånat överbefäl, eller pensionerad och sittandes på en strand i Franska Polynesien

Känner jag honom rätt så har han ett mjuggt leende i ena mungipan också.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback