Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-30, 15:15
  #1
Medlem
Hej. När kommer första snön att anlända i Sverige. Enligt många så är den försenad i år och många vilda gissningar är att första snölagret kommer någon gång vid 11-12 november. Vilket är ganska sen med tanke på att jag antecknade att 2010 så kom första snön den 21 Oktober.

Så 20 dagars skillnad är ju ganska mycket tycker jag.

Frågeställning.

1: När tror du att första snön kommer? [Fyll i där du bor]
2: Längtar du till snön?
Citera
2011-10-30, 15:54
  #2
Medlem
Mockens avatar
Det var ju ett par veckor sedan det snöade i norra Norrland.
Citera
2011-10-30, 16:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zozosweden
Hej. När kommer första snön att anlända i Sverige. Enligt många så är den försenad i år och många vilda gissningar är att första snölagret kommer någon gång vid 11-12 november. Vilket är ganska sen med tanke på att jag antecknade att 2010 så kom första snön den 21 Oktober.

Så 20 dagars skillnad är ju ganska mycket tycker jag.

Frågeställning.

1: När tror du att första snön kommer? [Fyll i där du bor]
2: Längtar du till snön?

Har redan snöat i mellersta Norrland också för några veckor sen...
Men jo, jag längtar tills snön har lagt sig, ska bli så jäkla skönt!
Citera
2011-10-30, 16:18
  #4
Medlem
Förra året hade Tandådalen öppet i Oktober... nu är vid i November och det är knappast snö där uppe. Så ja, den e försenad!
Citera
2011-10-30, 19:59
  #5
Medlem
Zarfots avatar
Hoppas att den kommer så snart som möjligt och då rejält! Här i nordvästra Götaland tror jag att snön kommer tidigast någon gång under Novembers andra hälft,(det hoppas jag på). Det är ju bara vad jag tror och ingen annan vet heller när vintern slår till om den ens gör det...

Förra året kom vintern tidigt till södra Sverige som du nämnde i trådstarten. Om jag inte minns fel hade vi 2dm snö den 21 Oktober. Året innan kom däremot vintern senare. Hela November var mild och blöt.
Inledningen av December var inte heller vintrig utan vintern fick inte hela Sverige i sitt grepp förrän den 17-19.
__________________
Senast redigerad av Zarfot 2011-10-30 kl. 20:03.
Citera
2011-10-30, 20:24
  #6
Medlem
Taalmannens avatar
Själv hoppas jag på en snöfri vinter där jag bor; Svealand. Annars hoppas jag på normal ankomst här, dvs en vecka före jul. En tredje rak kall och snörik vinter vill jag inte ha!

Nej, inte längtar jag efter snö, snarare nästa sommar och i väntan på den en resa inom kort till varmare breddgrader. Aruba vore fint...

Dock har jag redan sett snö i höst, på Dundrets topp. För den som vill följa snötäckets utbredning kan jag rekommendera SMHI. Dock har de ännu inte startat med "snödjupsisokartor" som förra vintern.
Citera
2011-11-01, 06:56
  #7
Medlem
Pre 1914s avatar
Vintern 09-10 var extrem. Både att den började så sent, det var lerigt fram till efter lucia. Sedan var det minusgrader konstant fram till slutet av februari, här i södra Dalarna.
Gillar vinter egentligen men då jag jobbar en del utomhus så är den ett praktiskt problem som jag gärna slipper så länge som möjligt, fast gillar ändå när det snöar.
Att gissa när det kommer snö verkar helt meningslöst.
Citera
2011-11-11, 10:01
  #8
Medlem
Overkligt skönt att vara befriad från snö här i västra götaland. Tar gärna en helt snöfri vinter med en och annan plusgrad. Låt hösten gå över i vår.
Citera
2011-11-11, 12:27
  #9
Medlem
Ingen snö ännu i mina trakter.
Citera
2011-11-11, 12:30
  #10
Medlem
r0starNs avatar
Västmanland. I mitten av November - i början av December skulle jag tro. Skulle kunna tro att det blir något liknande som för några år sedan då det bara småsnöade lite som sedan smälte bort sen strax innan jul vart det världens snökaos.

Mer snö åt folket! Sprit och skoteråka!!
__________________
Senast redigerad av r0starN 2011-11-11 kl. 12:33.
Citera
2011-11-12, 14:52
  #11
Medlem
goonerrobbans avatar
hoppas på mitten av november men det MÅSTE va snö till jul iaf.
Citera
2011-11-27, 16:33
  #12
Medlem
Snöar i luleå;D
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback