Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-30, 14:18
  #1
Medlem
Hej käre FB!

Har sökt runt lite utan att få svar på min fråga så tänkte försöka här!

Jag gör pullups med hjälp av en pull up bar för att träna mina axlar men har nu börjat märka att jag håller på att bygga upp en sk. V-taper (http://scoobysworkshop.com/v-taper/).

Jag tränar mest för att jag tidigare var ganska smal men är inte intresserad av att bygga så stora muskler, utan vill se mer slimmad ut om ni förstår. Älskar förövrigt att göra pullups.

Frågan jag tänkte ställa er kunniga är om det går att göra pullups men med händerna mer ihop istället för så långt ifrån varandra? Undviker man då att bygga en "V-taper" men tränar endå axlarna och ryggen?

Är inte speciellt kunnig inom detta som ni kanske märker

Tack på förhand!

Mvh.
Citera
2011-10-30, 14:22
  #2
Medlem
pezrulezhaakons avatar
ingenfantasi


Pullups är just till för ryggen och inte axlarna.

Axlarna tränas främst av att du pressar vikt över huvudet.
Citera
2011-10-30, 14:24
  #3
Medlem
Varför gör du pullups för axlarna? Vore det inte bättre att typ lyfta någonting för att träna dem?

Och är man smal är väl en bred rygg skitbra att bygga? Eller?
Citera
2011-10-30, 14:54
  #4
Medlem
Tack för snabba svar! Jo, kanske det. Jag gör crunches, armhävningar, erhm.. lunges för benen samt pullups. Tränar inte på gym utan hemma, dvs inte så jätte seriöst. Det tar väl lite på axlarna med armhävningar och pullups?
Citera
2011-10-30, 14:58
  #5
Medlem
pezrulezhaakons avatar
ingenfantasi

Armhävningar ja, men inte pullups i den meningen du tänker dig.
Citera
2011-10-30, 15:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
ingenfantasi

Armhävningar ja, men inte pullups i den meningen du tänker dig.


Okok, då vet jag. Tack!

Men är det någon skillnad i vilka ryggmuskler som byggs beroende på hurvida man håller händerna brett isär eller tätt ihop? Någon som vet? Mvh.
Citera
2011-10-30, 15:13
  #7
Medlem
pezrulezhaakons avatar
ingenfantasi

Det är ingen skillnad i vilka muskler som arbetar. Däremot är det skillnad i hur mycket de olika musklerna arbetar vid de olika greppen. Ett smalare grepp betonar armarna mer och ryggen mindre, än ett bredare grepp som betonar ryggen mer och armarna mindre...

Ett smalt grepp bör du ha handflatorna mot dig, och ett brett grepp handflatorna ifrån dig.
Citera
2011-10-30, 15:30
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
ingenfantasi

Det är ingen skillnad i vilka muskler som arbetar. Däremot är det skillnad i hur mycket de olika musklerna arbetar vid de olika greppen. Ett smalare grepp betonar armarna mer och ryggen mindre, än ett bredare grepp som betonar ryggen mer och armarna mindre...

Ett smalt grepp bör du ha handflatorna mot dig, och ett brett grepp handflatorna ifrån dig.


Okej! Toppen, då vet jag! tack! Har du några tips på bra övningar man kan göra för att bygga muskler på ryggen utan att få detta V;et? Kroppen lär inte bli så vacker om man tränar allt utan ryggen, kan inte vara speciellt bra heller för musklerna. Mvh!
Citera
2011-10-30, 15:50
  #9
Medlem
pezrulezhaakons avatar
ingenfantasi

Den muskeln som bildar V-formen är en muskel som heter Latissimus. Den är delaktig i nära nog alla ryggövningar du gör. Så att träna hela ryggen utan att betona den muskeln är omöjligt.
Citera
2011-10-30, 15:54
  #10
Medlem
Okej! Jag får helt enkelt göra pullups med händerna vända mot mig då så jag inte maxar uppbyggnaden där. Tack för alla svaren!
Citera
2011-10-30, 17:02
  #11
Medlem
Boomshiggabangs avatar
Får jag fråga varför du är så rädd att få bredare rygg?
Citera
2011-10-30, 17:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boomshiggabang
Får jag fråga varför du är så rädd att få bredare rygg?

Håller med. Lite chins/ pullups hemma kommer knappast ge dig en V rygg, tro mig. Tycker verkligen inte att du ska sluta göra chins/pullsups, istället för att ersätta med supinerat grepp tycker jag att du ska köra både och!

Du kan ju införskaffa ett hantelset och köra lite curls och pressar också ifall du vill utöka utan att behöva skaffa gymkort.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback