2011-10-29, 04:58
Medlem
Cecilia.s avatar
Hej, det är så att jag är lite osäker över internetinställningarna över hur man tar bort hemgruppsdelning när jag inte sitter på mitt egna nätverk. Hur lätt är det att sniffa min nätverkstrafik?
Vill ju hålla mina konversationer hemliga, men samtidigt vågar jag inte pilla alltför mycket på min dator då jag inte är allt för kunnig och vill verkligen inte strula till det för den som äger w-lanet.

Hjälp en vilsen själ (dator-okunnig),
Citera
2011-10-29, 07:13
Medlem
Run3s avatar
Öhm. Vad Windows delar ut för mappar i nätverket har ju inget att göra med säkerheten i nätverket. Men om jag inte har helt fel får man när man ansluter till ett annat nätverk välja om det är "Public", "Work" eller "Home", dock har jag aldrig riktigt använt en laptop med Windows så jag vet inte (kör Linux på min). Den inställningen bör ju påverka vad som delas ut och vad inte.

Vad som däremot påverkar om andra i nätverket kan sniffa din trafik är om nätverket är krypterat eller ej. Fast skulle nätverket köra med krypteringen WEP kan du nästan lika gärna se trafiken som öppen, då den krypteringen är rätt kass och föråldrad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in