2011-10-28, 17:08
Medlem
Ludd3emms avatar
Låt oss säga, rent hypotetiskt, att man tjänar en mindre men ändå anmärkningsvärd summa varje månad från ett utländskt företag som man investerat i och pengarna kommer in på sitt svenska konto.

Finns det något sätt att undvika kapitalskatten i Sverige utan att behöva hålla kvar pengarna utomlands?
Citera
2011-10-28, 21:54
Medlem
Ingen aning vad du behöver göra för att skydda avkastningen från svensk beskattning. Fler och fler länder ingår nu avtal med Sverige att lämna ut uppgifter om tillgångar, antingen per automatik eller om skatteverket riktar en fråga; surt för dig om du hållit inne med pengar som skulle tagits till beskattning. Det låter som att det krävs något snillrikt i ägarkonstruktionen som behövs, eller något slags utnyttjande av kvittningsregler eller krumbuktande med transaktioner för att maskera skatteunderlaget... Om detta vet jag ingenting.
Citera
2011-10-29, 18:49
Medlem
kjps avatar
Vad tror du?

Nyckelord: kontrolluppgift (150 tkr), skatteverket, utlandstransaktion, skattehemvist.

Citat:
Ursprungligen postat av Ludd3emm
Finns det något sätt att undvika kapitalskatten i Sverige utan att behöva hålla kvar pengarna utomlands?
Ja, genom att själv flytta utomlands.
Citera
2011-10-30, 02:26
Medlem
Ludd3emms avatar
Som jag sa tidigare är detta hypotetiskt, alltså ingen faktiskt sanning. Jag undrar bara om det skulle gå om det föreföll sig på det sättet.

Kommer man undan kapitalskatt om transaktionen överförs direkt till en enskild firma? Måste man betala kapitalskatt där också eller är den bolagsformen skattebefriad för sådana intäkter? Jag vet att man betalar vinstskatt på aktiebolag men inte enskild firma.

Det enda jag vill veta är om en kapitalvinst förtjänad i utlandet kan överföras till svenskt bankkonto utan halshugga varje transaktion med 30%.

Edit: http://www.tks.nu/starta-eget/20-mer...fordelning.asp

Ett kanske bättre alternativ än att undvika kapitalskatten helt?
Senast redigerad av Ludd3emm 2011-10-30 kl. 02:42.
Citera
2011-10-30, 07:11
Medlem
SingleStars avatar
Är det skattefritt i landet där du får ut vinsten?

Kan du låta någon boende där få ut vinsten som sedan skickar den till dig som gåva? Gåvoskatten i Sverige är på noll procent.
Citera
2011-10-30, 11:48
Medlem
kjps avatar
Citat:
Som jag sa tidigare är detta hypotetiskt, alltså ingen faktiskt sanning. Jag undrar bara om det skulle gå om det föreföll sig på det sättet.
Hypotetiskt kan man överföra pengarna direkt till sitt eget konto och skatteverket struntar i det. I teorin och i praktiken kan banken misstänka penningtvätt och anmäla det, eller också blir skatteverket misstänksamt...

Citat:
Det enda jag vill veta är om en kapitalvinst förtjänad i utlandet kan överföras till svenskt bankkonto utan halshugga varje transaktion med 30%.
Ett svenskt AB som äger minst 10% av ett företag inom EES, får utdelningarna (och vinsten när andelen säljs) skattefritt. Problemet blir att du på ett eller annat sätt blir tvungen att skatta, när/om du tar ut pengarna från AB:et.
Citera
2011-10-31, 00:01
Medlem
Ludd3emms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Är det skattefritt i landet där du får ut vinsten?

Kan du låta någon boende där få ut vinsten som sedan skickar den till dig som gåva? Gåvoskatten i Sverige är på noll procent.

Detta är, som sagt, hypotetiskt, alltså handlar det om vilket land som helst! Och om man känner någon i landet, ja du, det beror väl på vilket land det handlar om?
Citera
2011-10-31, 00:07
Medlem
Ludd3emms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kjp
Hypotetiskt kan man överföra pengarna direkt till sitt eget konto och skatteverket struntar i det. I teorin och i praktiken kan banken misstänka penningtvätt och anmäla det, eller också blir skatteverket misstänksamt...

Ett svenskt AB som äger minst 10% av ett företag inom EES, får utdelningarna (och vinsten när andelen säljs) skattefritt. Problemet blir att du på ett eller annat sätt blir tvungen att skatta, när/om du tar ut pengarna från AB:et.

I praktiken rapporterar banken pengar "utöver det vanliga" till skatteverket?

Hur är det med enskild firma? Jag vet att du betalar vanlig kapitalskatt som privatperson om du har investerat ditt kapital och får avkastning. Säg att jag har en enskild firma som jag stoppar in pengar i, om jag tar och investerar genom detta bolag i ett utländskt företag som ger mig avkastning, vad betalar jag för sorts skatt då? Det kan ju omöjligen betecknas som "inkomst av tjänst" eftersom det är pengarna som jobbar.

Är oerhört obekant med denna bolagsform, du får gärna upplysa mig. Rubriken på tråden är inte så specifik som jag tycker den borde vara, den borde istället lyda: Undvika skatt på inkomst av kapital.
Citera
2011-10-31, 13:02
Medlem
I enskild firma så betalar du skatt på resultatet. Förenklat så går MINST hälften av vinsten bort i egenavgift och inkomstskatt så det blir ett dyrare alternativ än att skatta vinsten privat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in