Citat:
Ursprungligen postat av kjp
Hypotetiskt kan man överföra pengarna direkt till sitt eget konto och skatteverket struntar i det. I teorin och i praktiken kan banken misstänka penningtvätt och anmäla det, eller också blir skatteverket misstänksamt...
Ett svenskt AB som äger minst 10% av ett företag inom EES, får utdelningarna (och vinsten när andelen säljs) skattefritt. Problemet blir att du på ett eller annat sätt blir tvungen att skatta, när/om du tar ut pengarna från AB:et.
I praktiken rapporterar banken pengar "utöver det vanliga" till skatteverket?
Hur är det med enskild firma? Jag vet att du betalar vanlig kapitalskatt som privatperson om du har investerat ditt kapital och får avkastning. Säg att jag har en enskild firma som jag stoppar in pengar i, om jag tar och investerar genom detta bolag i ett utländskt företag som ger mig avkastning, vad betalar jag för sorts skatt då? Det kan ju omöjligen betecknas som "inkomst av tjänst" eftersom det är pengarna som jobbar.
Är oerhört obekant med denna bolagsform, du får gärna upplysa mig. Rubriken på tråden är inte så specifik som jag tycker den borde vara, den borde istället lyda:
Undvika skatt på inkomst av kapital.