Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-28, 15:28
  #1
Medlem
Aeikzs avatar
Tjenare. Tänkte börja träna lite lätt igen. Hade något större armar och allmänt bättre muskler på hela kroppen förr. Ingen seriös träning men gick på gym spontant kanske 3-6 gånger per månad och sprang ganska ofta varje vecka.

Fick ångest problem och slutade med allt som hade med träning och gör i ungefär ett år.

Har fått höra att det ska vara svårare att bygga igen, är detta sant? Hur bör jag börja som är redigt smal och otränad? Är precis på gränsen till undervikt. 180 lång 58kg. (vägde 64 innan, kanske högre vid något tillfälle)
Citera
2011-10-28, 15:33
  #2
Medlem
.adepts avatar
Du kommer tillbaka rätt snabbt pga kroppens muskelminne. Men läs på om kost (om du inte redan gjort) och få ännu bättre resultat än förra gången! Ät mycket, träna hårt och vila!
Citera
2011-10-28, 15:33
  #3
Medlem
kattrumpas avatar
Jag tror snarare det är så att man tycker själv att det är svårare. Om man som otränad börjar träna för första gången så har man ju inget mål utan tänker bara på att träna.
Om du sen slutar träna och får för dig att börja igen så vet du ju redan hur du såg ut förut och har därmed ett mål.
Detta gör nog att det känns som att det tar längre tid.
Citera
2011-10-28, 15:39
  #4
Medlem
Blir ju aldrig svårare. Skitsnack.

Träna på.
Citera
2011-10-28, 15:42
  #5
Medlem
Aeikzs avatar
Jo, det var bara att jag hörde för ett tag sen att ifall man förlorat muskelmassa så har musklerna typ krympt och blivit mindre och mer kompakta därefter svårare att "förstora" igen genom träning.

Tyckte det lät konstigt och som att det var en myt, därefter frågan!
Citera
2011-10-28, 15:46
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeikz
Jo, det var bara att jag hörde för ett tag sen att ifall man förlorat muskelmassa så har musklerna typ krympt och blivit mindre och mer kompakta därefter svårare att "förstora" igen genom träning.

Tyckte det lät konstigt och som att det var en myt, därefter frågan!

Alltid bra att fråga. Det är tvärtom i bästa fall; att det blir lättare att bygga muskler för att komma dit man var tidigare.
Citera
2011-10-28, 15:56
  #7
Medlem
Aeikzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Alltid bra att fråga. Det är tvärtom i bästa fall; att det blir lättare att bygga muskler för att komma dit man var tidigare.

Men detta låter ju underbart! Tack för svar!

Och som svar på kost som innan skrevs. Äter ibland för lite per dag men börjat äta minst 4 mål med mycket varierande kost efter tallriksmodellen.

Jag varken röker, dricker eller illegala droger.

Tar dock Paroxatin mot ångest(sen idag) och Imovane och Propavan för sömn.

Funderar på att börja simma till en början för att liksom allmänt värma upp musklerna inför lite mer fokuserade övningar på kroppen, är det bra?
Citera
2011-10-28, 21:17
  #8
Avstängd
Aktualiseras avatar
Låters om att du har större problem som kommer hindra dig från resultat.
Citera
2011-10-29, 00:07
  #9
Medlem
Hertig-Af-Wermas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Blir ju aldrig svårare. Skitsnack.

Träna på.

När man fyller ~48 och testosteronförråder början tryta, då blir det svårare.
Citera
2011-10-29, 00:22
  #10
Medlem
Fudge0wns avatar
blä inget hinder för att man inte ska träna

Edit: svar till ovanstående
Citera
2011-10-29, 10:43
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aeikz
Jo, det var bara att jag hörde för ett tag sen att ifall man förlorat muskelmassa så har musklerna typ krympt och blivit mindre och mer kompakta därefter svårare att "förstora" igen genom träning.

Tyckte det lät konstigt och som att det var en myt, därefter frågan!

Ja det är en av många träningsmyter. Du ska inte tänka så mycket, det är bara att kötta på!

Kör hårt!
Citera
2011-10-29, 15:48
  #12
Medlem
Aeikzs avatar
Uff, tog en längre rask promenad idag(börjar sakta men säkert) på ungefär 25min. Låg väl på 120 puls i början, sen blev det små-branta backar och fick väl 140 i puls. Märkte i slutet när jag mätte pulsen och stod still så tenderade pulsen att öka mer än vad den låg på under promenaden... Tar pulsen för hand själv, kan ju vara det att jag koncentrerar mig mycket på att ta den och då kan jag hålla andan i en kort stund

Kändes mycket skönare att andas efteråt! Nästan lättare! Ska väl försöka ta 30 min varje dag nu i en vecka innan jag börjar med resten
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback