Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-27, 23:54
  #1
Medlem
Garderobs avatar
När jag ser någon som är tatuerad på halsen tänker jag automatiskt ”fucked for life” och att jag har en människa i mitt blickfång som har gett upp alla förhoppningar om att någonsin bli sedd som något annat än white trash och/eller wannabe gangster. Idag fick jag den fördomsfulla föreställningen besannad. Hamnade i en betydelselös dispyt i trafiken och visade långfingret åt den andra bilföraren. I backspegeln ser jag hur hans bromsljus tänds och att han vänder runt för att köra efter mig. När jag så stannar vid ett rödljus hundra meter senare kliver passageraren i bilen ut och stegar fram till min bil. Han tar tag i dörrhandtaget och försöker öppna den låsta dörren. Runt 30 år, stickad mössa, pansarlänk och munkjacka. Byxor med trekvarts-längd. Sneakers. Nackmått som en noshörning. Sirliga bokstäver letar sig upp mot höger öra. Han stirrar på mig med uppspärrade ögon. Vrålar att han vill veta varför jag visade fingret. Tonfallet påminner om:

Vi e AIK tjalalalala
Vi e AIK tjalalalala

Att hamna i dialog med medtrafikanter är bland det mest meningslösa som finns, i synnerhet om de är av den här sorten. Jag svarar neutraliserande, vilket verkar göra honom förvirrad och när han hämtar luft för att fortsätta lättar jag på kopplingen och kör vidare. Hade jag gått ur bilen är jag säker på att han hade slagit ner mig. För att någon visade fingret åt hans kompis.

Vad säger ni? Är man fucked med halstatuering? Hur stor andel av alla som har halstatuering är inte hantverkare eller kriminella? Är det eller är det inte ett tecken på att man har accepterat att leva resten av livet på samhällets sociala skuggsida?
Citera
2011-10-28, 00:00
  #2
Medlem
Mister-urbans avatar
Definitivt fucked! Vem fan vill anställa en sådan? Ska vara som en manuell betongblandare då kanske - om bidrag ges från AF
Citera
2011-10-28, 00:15
  #3
Medlem
Ogdens avatar
Topic är halstatueringar, inte huruvida TS agerande var fegt eller inte.

/mod
Citera
2011-10-28, 03:58
  #4
Medlem
Nu råkar det faktiskt vara så att det är väldigt populärt bland kriminella och drägg att tatuera en fräck dödskalle (eller liknande) på halsen men man ska inte dra alla över en och samma kant.

Jag har själv tatuering på halsen (ingen dödskalle eller liknande utan ett motiv som betyder väldigt mycket för mig) och jag är varken kriminell eller drägg. Pluggar på högskola och är en trevlig och glad utåtriktad person. Har aldrig fått negativa kommentarer om min tatuering och folk tittar aldrig snett, tvärt om. Många ställer fråga och ger komplimanger, sen att tjejerna tycker det är sexigt för det ger en liten bad boy look är inte fel det heller

Men för att vara ärlig så är nog 90% av alla med tatueringar på hals och händer drägg eller kriminella, nu råkar jag höra till dom 10% som faktiskt inte är det.
Citera
2011-10-28, 13:08
  #5
Medlem
KlingKlongKlangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geba.
sen att tjejerna tycker det är sexigt för det ger en liten bad boy look är inte fel det heller .

så då handlar det ändå till en liten del om att vilja vara gangster, i alla fall i andras ögon (som TS hävdade).
Citera
2011-10-28, 13:11
  #6
Medlem
qrounxqrounxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlingKlongKlang
så då handlar det ändå till en liten del om att vilja vara gangster, i alla fall i andras ögon (som TS hävdade).

ja verkligen. för just _gangster_ är inget överspel ifrån _bad boy_? ditt vedträ.
Citera
2011-10-28, 13:11
  #7
Medlem
KaptenAlmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geba.
Men för att vara ärlig så är nog 90% av alla med tatueringar på hals och händer drägg eller kriminella, nu råkar jag höra till dom 10% som faktiskt inte är det.

Och nu finns det inget mer att diskutera om saken, case closed.
Citera
2011-10-28, 23:02
  #8
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geba.
Jag har själv tatuering på halsen...Pluggar på högskola...aldrig fått negativa kommentarer...
Du kommer bli negativt särbehandlad på varenda anställningsintervju du går på. Polotröja varje dag i sex månader.
Citera
2011-10-28, 23:25
  #9
Medlem
KaptenAlmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garderob
Du kommer bli negativt särbehandlad på varenda anställningsintervju du går på. Polotröja varje dag i sex månader.

Och?

Om nu arbetsgivaren är så trångsynt är det hans/hennes problem. Personligen skulle jag inte sätta min fot på en arbetsplats med sådana fördomar. Om de inte ser kompetensen pga. en tatuering är de lika trångsynta som vilken rasist som helst.
Citera
2011-10-29, 01:01
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenAlma
Och?

Om nu arbetsgivaren är så trångsynt är det hans/hennes problem. Personligen skulle jag inte sätta min fot på en arbetsplats med sådana fördomar. Om de inte ser kompetensen pga. en tatuering är de lika trångsynta som vilken rasist som helst.


Kunde inte sagt det bättre själv. Hade aldrig sjunkit så lågt att jag tagit ett jobb där dom värderar en pga tatueringar och inte kompetens.
Citera
2011-10-29, 10:31
  #11
Medlem
Garderobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenAlma
Om nu arbetsgivaren är så trångsynt är det hans/hennes problem.
Nja, det blir ditt problem eftersom du inte får de jobb du söker.

Om det stämmer att 9 av 10 som har halstatuering är white trash och/eller kriminell, är det inte trångsynt att anta att det är en dålig rekrytering. Snarare ansvarsfullt.
Citera
2011-10-29, 11:45
  #12
Medlem
KaptenAlmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garderob
Nja, det blir ditt problem eftersom du inte får de jobb du söker.

Om det stämmer att 9 av 10 som har halstatuering är white trash och/eller kriminell, är det inte trångsynt att anta att det är en dålig rekrytering. Snarare ansvarsfullt.

Om arbetsgivaren har den kompetens och intelligens som en arbetsgivare bör ha ska denne snabbt kunna urskilja skillnaden på Ronny 28 med silverlänk och tribal på halsen till skillnad från Adde 28, som har ett genuint intresse för kroppskonst och inte låter andras fördomar stå i vägen för hans lycka.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback