Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-01-15, 21:35
  #49
Medlem
Diazeugmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
70-och 80-talet ses som någon slags perfekt tid av många EU-motståndare, och av personer som står både långt till vänster och långt till höger, både V-och SD-sympatisörer, samt en del S-sympatisörer. Faktum är att utan de kraftiga devalveringarna som gjordes på 70-och 80-talen hade Sveriges ekonomi sjunkit som Titanic.
Dessutom åts de löneökningar upp av inflationen under den perioden, reallöneökningen var i princip 0 under 20 års tid. Sedan mitten av 90-talet har reallönerna stadigt ökat, både bland arbetare och tjänstemän. Säger inte att allt beror på EU-medlemsskapet, men det är definitivt en del.
Det är alldeles riktigt. Reallönen stod still 1976-1997 för både arbetare och tjänstemän och stagnationen hade inte brutits utan ett svenskt EU-medlemskap, eftersom den verkliga ekonomiska politiken kom att utgå från Bryssel. Sverige har naturligtvis haft kontroll över penningpolitiken, men utan EU som ramverk för handeln vore denna utveckling inte möjlig.

Mot bakgrund av detta är EU nödvändigt som centraliserad frihandelsunion. Det som dock behöver läggas ned är försöken att etablera en socialpolitisk union -- och finns det inget stopp för denna utveckling är ett EU-utträde den enda möjlighet som återstår.
Citera
2018-01-16, 20:50
  #50
Medlem
Är det ingen som tänker på att om vi haft 10 miljarder att satsa på jobb tex till ungdomar så hade det då även skattats inom landet och som sedan dragit igång hjulen och behovet av lägenhet, möbler med mera.Jag påstår att det rör sig om betydligt mer än 10 miljarder.
Citera
2021-12-21, 15:32
  #51
Medlem
medlemsavgifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xegajP
Jag ska debattera om vad det finns för fördelar med Sveriges medlemsavgift till EU. Vi betalar ca 30 miljarder per år men får endast 10 miljarder tillbaka. Vad finns det fördelar, respektive nackdelar med detta?

Tacksam för svar!


Sverige är verkligen bra i affärer, får verkligen hoppas att denna affärsuppgörelse har ändrats lite
sedan denna tråd startades, invandringen har väl betalats sig bra med hjälp av extra miljarder?
Citera
2022-02-04, 11:44
  #52
Medlem
medlemsavgifts avatar
https://sweden.representation.ec.eur...n-i-sverige_sv

EU-avgiften varierar från år till år. År 2020 var Sveriges totala avgift till ca 46 miljarder kronor.
2021 beslut blev ca 45 miljarder kronor i statens budget ska gå till EU-avgiften för 2021.
Riksdagen sa ja till regeringens förslag. Förslaget bygger på en överenskommelse mellan
Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet.

Spännande att se årets EU avgift, men verkligen dålig deal då Sverige bara få tillbaka en bråkdel.
Citera
2022-03-04, 19:35
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grosen
Frödelen vore möjligvis om vi blev fördummade och extremt lata som grekerna. Då är vi fortfarande kvar i EU och skulle få mängder med stödpaket för att hålla igång vår ekonomi. Med andra ord, går det dåligt för Sverige kan vi få hjälp. Men eftersom Sverige kommer vara ett av de länder som faller sist i EU kommer vi aldrig få någon hjälp, vi kommer så länge vi är med i EU få nöja oss med att bära upp de andra länderna.

Vi borde göra som Norge, inte vara med i EU men vara med i EES. Det betalar Norge ca 3 miljarder NOK om året för. Det är i min mening allt vi behöver från EU, samt Schengensamarbetet. Resten är ju bara bidrag till lata greker och försupna italienare.
Kanske vore något - men tydligen blir EU skyldiga oss bistånd om vi attackeras. Är de skyldiga att ge Norge bistånd vid krig?

Edit: Mina belägg för påståendet är ett annat fb-inlägg som jag inte hittar
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback