Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-10-27, 13:56
  #1
Medlem
Jag ska debattera om vad det finns för fördelar med Sveriges medlemsavgift till EU. Vi betalar ca 30 miljarder per år men får endast 10 miljarder tillbaka. Vad finns det fördelar, respektive nackdelar med detta?

Tacksam för svar!
Citera
2011-10-27, 14:13
  #2
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xegajP
Jag ska debattera om vad det finns för fördelar med Sveriges medlemsavgift till EU. Vi betalar ca 30 miljarder per år men får endast 10 miljarder tillbaka. Vad finns det fördelar, respektive nackdelar med detta?

Tacksam för svar!

Du besvara din egen fråga med din fråga. Självklart finns det inga fördelar med att vi betalar mer än vad vi får tillbaka. Däremot kan ni ju debattera ifall det är värt att ta en nettoförlust på 20 miljarder för att få vara med i EU.

Personligen skulle jag gärna betala 20 miljarder för att slippa vara med i EU.
Citera
2011-10-27, 15:55
  #3
Medlem
Frödelen vore möjligvis om vi blev fördummade och extremt lata som grekerna. Då är vi fortfarande kvar i EU och skulle få mängder med stödpaket för att hålla igång vår ekonomi. Med andra ord, går det dåligt för Sverige kan vi få hjälp. Men eftersom Sverige kommer vara ett av de länder som faller sist i EU kommer vi aldrig få någon hjälp, vi kommer så länge vi är med i EU få nöja oss med att bära upp de andra länderna.

Vi borde göra som Norge, inte vara med i EU men vara med i EES. Det betalar Norge ca 3 miljarder NOK om året för. Det är i min mening allt vi behöver från EU, samt Schengensamarbetet. Resten är ju bara bidrag till lata greker och försupna italienare.
Citera
2011-10-29, 00:08
  #4
Medlem
Hypotetiskt skulle det väl kunna vara så att de överskjutande 20 miljarderna går till områden i Europa som har det sämre än oss. Dessa områden får genom tillskottet från oss råd att köpa saker och tjänster som genererar vinster och jobb i Sverige värda mer än 20 miljarder.

Hur som helst är det väl så, utan att kunna hänvisa till någon direkt källa, att Sverige är ett av världens mest exportberoende länder, och Europa är vår största marknad, så det är viktigt för oss att Europa går bra och att Europa utvecklas på ett sätt som passar oss. Med våra 20 miljarder köper vi en del inflytande över utvecklingen.
Citera
2011-10-29, 01:49
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseltjuren
Hypotetiskt skulle det väl kunna vara så att de överskjutande 20 miljarderna går till områden i Europa som har det sämre än oss. Dessa områden får genom tillskottet från oss råd att köpa saker och tjänster som genererar vinster och jobb i Sverige värda mer än 20 miljarder.

Hur som helst är det väl så, utan att kunna hänvisa till någon direkt källa, att Sverige är ett av världens mest exportberoende länder, och Europa är vår största marknad, så det är viktigt för oss att Europa går bra och att Europa utvecklas på ett sätt som passar oss. Med våra 20 miljarder köper vi en del inflytande över utvecklingen.

Med tanke på vilka korrupta och ineffektiva skitregimer (Bulgarien, Rumänien, Litauen..) som får del av bidragen så skulle Sverige lika gärna kunna skicka pengarna till USA om det nu är exportinkomsterna man är ute efter.
Citera
2011-10-29, 02:20
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dieseltjuren
Hypotetiskt skulle det väl kunna vara så att de överskjutande 20 miljarderna går till områden i Europa som har det sämre än oss. Dessa områden får genom tillskottet från oss råd att köpa saker och tjänster som genererar vinster och jobb i Sverige värda mer än 20 miljarder.
Med det resonemanget borde vi snabbt överföra 100 miljarder till Albanien.
Borde bli rena rama penningmaskinen.
Citera
2011-10-29, 14:02
  #7
Medlem
Fördelen är ju att vi har tillgång till en jättemarknad vars ekonomiska värde för Sverige är betydligt större än de 20 miljarderna.
Citera
2011-10-29, 20:46
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Med det resonemanget borde vi snabbt överföra 100 miljarder till Albanien.
Borde bli rena rama penningmaskinen.
Därav "hypotetiskt", eftersom tråden handlar om fördelar med att betala mer än man får tillbaka i reda pengar/stöd. Hitta på nåt bättre själv innan du slår in pannan.
Citera
2011-10-29, 22:22
  #9
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sleepyman
Fördelen är ju att vi har tillgång till en jättemarknad vars ekonomiska värde för Sverige är betydligt större än de 20 miljarderna.

Jag tvivlar. Har Sverige ökat export/import med EU länder efter inträdet? Det är ju fortfarande olika skattesystem, valutor, språk osv..
Citera
2011-11-02, 01:57
  #10
Medlem
Mortiss avatar
Vi är nummer tre i nettoinbetalare till EU. Tyskland först, sedan Belgien, därnäst Sverige. Frågan är vart går alla pengarna? Finns det nägon FB- medborgare som kan rekommendera en trovärdig hemsida där information om detta kan ges? När vi i Sverige gick med på ett Ja till EU tror jag att huvudargumenten var solidaritet, förhindra ytterliggare krig, fri rörelse av människor och varor inom Unionen mm. Hur andra länder tänker om sitt medlemskap vet jag egentligen inte, men ibland verkar det vara strikt ekonomiska argument.
Citera
2011-11-03, 20:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mortis
Finns det nägon FB- medborgare som kan rekommendera en trovärdig hemsida där information om detta kan ges?
Rekommendera vet jag inte, men ganska snabbt hittade jag detta:
http://www.eu-upplysningen.se/Om-EU/.../EUs-utgifter/
med länkar på sidan till lite mer detaljerade (och torrare) uppgifter
Citera
2011-11-03, 21:37
  #12
Moderator
Strix m/94s avatar
Inte ens vår hysteriska EU-minister tycker att vår medlemsavgift är rimlig: http://di.se/Default.aspx?tr=290260&...6ccdEm_YtbFtjQ

Vi lär väl i sedvanlig ordning snällt acceptera höjd avgift; http://www.europaportalen.se/2011/03...ot-eu-rabatter

Självklart borde det finnas en skötsamhetsrabatt för länder som inte orsakar problem i EU.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback