23 725 besökare online
856 768 medlemmar • 45 810 424 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Samhälle > Försvunna personer
Svara på ämne
Ämnesverktyg
GasGlad
Medlem
GasGlads avatar
Skon hittades tydligen i nåt som heter Sponvika, som verkar ligga ca 1 km väster om Svinesundsbron.
Citat:
Jørgen Kristiansen fant en sko på stranda si, og som sannsynligvis tilhører savnede Niklas Jonsson.
...//...
Han eier og bor på en strandeiendom i Sponvika.
http://www.ha-halden.no/nyheter/article5809791.ece

KBV 307 åker fram och tillbaka i fjorden enligt fartygsspårningen.
http://www.marinetraffic.com/ais/se/...012:51:00%20PM

Zaedrews
Medlem
Zaedrewss avatar
Finns en del cykelrutter men de ligger en bit från bron på bägge håll.
http://www.bikemap.net/regional/Norw...zoom=14&type=2
http://www.bikemap.net/regional/Norw...zoom=15&type=2

Känns som att om han velat cykla att han då väl valt en väg som var anpassad för det. Men kanske finns många som gärna vill ta sig utanför skyddat område också...

Sedan hur vanligt är det att personer ger sig ut på det här sättet ensamma för någon extremaktivitet? Trodde den gruppen åtminstone hade bra koll att rapportera vart man skulle ifall nu något skulle hända.

SibirienKalle
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Finns en del cykelrutter men de ligger en bit från bron på bägge håll.
http://www.bikemap.net/regional/Norw...zoom=14&type=2
http://www.bikemap.net/regional/Norw...zoom=15&type=2

Känns som att om han velat cykla att han då väl valt en väg som var anpassad för det. Men kanske finns många som gärna vill ta sig utanför skyddat område också...

Sedan hur vanligt är det att personer ger sig ut på det här sättet ensamma för någon extremaktivitet? Trodde den gruppen åtminstone hade bra koll att rapportera vart man skulle ifall nu något skulle hända.
Jo, dom flesta brukar nog lämna nån form av aktivitetsbeskrivning till nån bekant.

Liksom de flesta som tar livet av sig brukar lämna ett avskedsbrev.

Men nu verkar det inte finnas vare sig aktivitetsbeskrivning eller avskedsbrev. Så vad återstår? En hemlig aktivitet som inte gick att berätta om. Eller ett frivilligt, arrangerat försvinnande. Eller också tyckte han trots allt det han skulle göra var så odramatiskt att det inte krävde några förklaringar.

ponydreams
Medlem
ponydreamss avatar
Även han kanske är bragd om livet, sverige verkar hopplöst, allt verkar hända detta år tyvärr

LailaFuck
Medlem
LailaFucks avatar
Orkar inte gå igenom hela tråden igen. Men är det helt "klarlagt" att han hade cykeln med sig till Norge via buss/tåg? Verkar vara många som hakat upp sig på just cykeln. Han kanske liftade med en bil? Har någon sett cykeln i Norge. Fattar det som det bara är en misstänkt/trolig sko de hittat som kan tillhöra honom. Är det populärt med terrängcykling den här tiden på året?

"Om" han hade med sig cykeln på buss/tåg borde ju nån medresenär kommit ihåg det och tipsat polisen. Är väl inte helt vanligt med cyklar på tåg/buss längre? Vad vet ja?

Jag tror inte på självmord i alla fall. Varför skulle han åka just till Norge och göra det? Troligare med olycka, mord, dråp, gått vilse, plötslig sjukdom osv. Dykspåret också. Varför skulle han dyka själv? Dessutom där det tydligen är mycket strömt. Jag är ingen dykare men de gyllene reglerna för dyk måste väl gå tvärtemot de två frågorna. Om det skulle va så så skulle nog polisutredarna redan klurat ut att dräkten och tuberna var borta från hans lgh om han nu förvarade dessa där.

Tror de flesta som tar livet av sig lämnar ett avskedsbrev med en förklaring till sina anhöriga. Utom i de fall där folk fejkar en olycka och tex bränner in en bergvägg med bilen i 200 km/h för att spara de anhöriga en massa vånda.
Att bara ta livet av sig utan att underrätta de anhöriga på nåt sätt och försvinna spårlöst från en bro med ett betongblock runt foten skulle inte vara schysst. Då skulle ju nära och kära ha "hoppet" kvar att han en dag knackar på dörren och kommer hem igen. De skulle ju aldrig kunna sörja klart utan gå och oroa sig livet ut. Vilken mardröm!

Ps. Skumt att inte hemvärnet eller dylikt blivit tillkallat att gå skallgång genom terrängen i hans närhet. När resurserna finns menar jag. Ds

Arctura
Medlem
Arcturas avatar
Jag minns inte var det stått, men tydligen har man säkrat att han åkt tåg till Oslo 20/10 och cykeln var med. Kanske kan man kolla biljetter och att cykelbiljett var löst, kostade en liten peng extra. 20 kr enligt ngn på tråden (verkar dock billigt tkr jag). Efter Oslo vet man inget om cykeln, men att han ätit på en restaurang i Halden verkar också säkrat.

Det kanske finns en liten möjlighet att han försvunnit självmant av okänd anledning , jfr Jenny Persson fr Malmö. Fast hon var ju inte borta såhär länge och så var det sommar och varmt.
Senast redigerad av Arctura 2011-11-16 kl. 22:49.

alfridakatten
Medlem
Seriöst, jag blir tokig om jag tvingas läsa om dykning en gång till i denna tråd! Glöm det!

Och JA, cykeln var med till Oslo!

ÄruBängEller!
Medlem
Inte en chans att han tagit med sig cykel och skit till Norge för att ta livet av sig.
Tror han fortfarande är vid liv fast vill att allmänheten ska tro att han är död.
Hans planer är att frita Breivik.

Mujaheed
Medlem
Mujaheeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfridakatten
Seriöst, jag blir tokig om jag tvingas läsa om dykning en gång till i denna tråd! Glöm det!

Och JA, cykeln var med till Oslo!

Citat:
Ursprungligen postat av ÄruBängEller!
Inte en chans att han tagit med sig cykel och skit till Norge för att ta livet av sig.
Tror han fortfarande är vid liv fast vill att allmänheten ska tro att han är död.
Hans planer är att frita Breivik.

lol era FÄRSKINGAR, uttala er inte om saker ni inte vet något om, detta är ett anonymt forum så kommer ingen ändå få reda på dina ryggdunkningar du får här, så sluta ljug ihop massa saker för att tjäna lite e-ryggdunkningar.....
Senast redigerad av Admin1 Idag kl. 03:56.

ÄruBängEller!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mujaheed

lol era FÄRSKINGAR, uttala er inte om saker ni inte vet något om, detta är ett anonymt forum så kommer ingen ändå få reda på dina ryggdunkningar du får här, så sluta ljug ihop massa saker för att tjäna lite e-ryggdunkningar.....

Ryggdunkningar bla bla vad i helvete snackar du om ditt jävla nöt?
Min huvudpoäng var, varför i helvete skulle han åka till Norge för att ta livet av sig för?
Finns gott om höga avsatser runt Karlstad att hoppa ifrån.

Fan snackar du om din dumma jävla färsking?
Senast redigerad av ÄruBängEller! 2011-11-17 kl. 01:06.

A.Stalker
Medlem
A.Stalkers avatar
Är det jag som är onormal som tycker hans vänner är onormala som inte skriver på hans Facebook, undrar vart han är uttrycker saknad etc?
Jag tycker det är skit-skumt, att i n g e n skrivit ett ord om det på hans wall?
Vad vet dom, vad antar dom?

linkola
Medlem
linkolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GasGlad
Skon hittades tydligen i nåt som heter Sponvika, som verkar ligga ca 1 km väster om Svinesundsbron.
http://www.ha-halden.no/nyheter/article5809791.ece

KBV 307 åker fram och tillbaka i fjorden enligt fartygsspårningen.
http://www.marinetraffic.com/ais/se/...012:51:00%20PM

Superslugt med fartygsspårningen. Man ser också att de hållit låg hastighet (och sökt?) kring broarna. Tyvärr tror jag fyndet av skon i Sponvika bådar det värsta. Alternativet att Niklas slängt ut ett villospår och i hemlighet bytt liv luktar science fiction, men någon gång ska väl det också hända.

Även jag tänker på tjejen som försvann i Malmö men återfanns ur gängorna i ett sommarstugeområde. Sånt går att göra vid den här tiden på året också, men skulle Niklas gjort detta måste han ha tillgång till både husrum och mat. Man kan inte leva på en tre veckor gammal restaurangmiddag. Dessutom måste han fått en rejäl knäpp som inte hör av sig. Det går inte att höra av sig efter ett självmord begått i ångest, men efter så här lång tid borde han väl mjuknat om han är i livet och har hållit sig undan frivilligt.

Sen tänker jag på en annan Niklas (Elmgren?) som cyklade hem efter en fest i Lund för typ 15 år sen, mötte nån okänd och blev knivad till döds och ingen vet vem eller varför.

Allt är fortfarande öppet i fallet Niklas Jonsson, även om hoppet om liv är litet.
Senast redigerad av linkola 2011-11-17 kl. 02:06.

Svara på ämne
Topp Dela »