Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-11-08, 11:59
  #169
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TB68
Jag tycker precis likadant ang att polisen ej sökt med hundar eller något. Har själv varit ute och kikat i skogen bakom universitetsområdet och ned mot alstern.
Finns det inga planer på universitetet bland alla studenter att annordna någon sökning?

Jag har flyttat från Karlstad, så jag har inte varit där sedan försvinnandet, men jag tycker ju att det inte borde vara svårt att samla ihop ett gäng som går och letar. Hade jag varit i Karlstad så hade i alla fall jag ställt upp.
Citera
2011-11-08, 19:56
  #170
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokkedal
Det är ju först och främst märkligt att han åkt till Norge utan att säga det till någon. Sen stod det ju något i tidningen VF om att polisen misstänkte att han köpt en tågbiljett till Halden. Längs den sträckan finns ju en flygplats vet jag. Någon som kollat upp om han lämnat landet redan innan han blev efterlyst? Eller så kanske han flugit inrikes i Norge, vem vet. Men om det är så att han åkt tåg eller flyg nånstans så känns det ju som att det lutar åt ett frivilligt försvinnande. Men jag tycker att det hela är mycket märkligt. Jag vet att han har en hel del efter sig i skolan och de flesta andra i klassen är färdiga och har fått jobb för längesen. Så det kanske bidrar till att man vill försvinna och strunta i alltihop, men det att inte höra av sig till familjen är ju bara väldigt konstigt.

Ja märklig historia. Bara att hoppas att polisen vet vad de gör. De sitter ju förhoppningsvis med alla fakta som finns och bara att lita på att de gör en rätt bedömning. Om de nu lutar åt frivilligt försvinnande.

Svårigheten här som jag sett angående sökning var att det helt enkelt rörde sig om ett för stort område och man inte hade någon koll på vart han kunde vara. Om det nu gällde att han råkat ut för en olycka eller brott.
Citera
2011-11-08, 20:43
  #171
Medlem
udons avatar
Jag känner Niklas. Mycket skum händelse det här. Trodde först han råkat ut för olycka i skogen (inte osannolikt) men polisen verkar ju ha andra uppgifter :S
Citera
2011-11-08, 22:30
  #172
Medlem
Det som är det mest märkliga i det hela är väl att det helt har tystnat i pressen angående försvinnandet! Normalt om någon försvinner så är det ju inte bara lokalblaskorna som tar upp fallet, det skrivs överallt! Nu skrevs det visserligen i NWT och VF, men sen förra veckan är det locket på! Vad vet polisen som de inte går ut med? Om polisen tror att allt är ok med honom, borde inte DET stå i tidningen åtminstone? Och insatserna att hitta honom verkar ju ha varit minst sagt minimala. Skallgång, helikopter, hundar.....INGENTING!!!!
Citera
2011-11-08, 23:03
  #173
Medlem
raviolos avatar
Ny artikel i VF idag: http://www.vf.se/nyheter/karlstad/po...-utsatts-brott

Från artikeln:
Citat:
På morgonen den 20 oktober satte sig Niklas Jonsson på ett tåg mot Oslo. Han bytte och åkte vidare till Halden. Där använde han sitt kontokort på en restaurang.

Det är snart tre veckor sedan. Under den tiden har ingen hört något från Niklas. Och hans kontokort har inte använts.

Halden av alla ställen... Jag förstår inte alls varför någon - utan att berätta för någon bekant att man ger sig iväg - skulle åka ner dit. Jag kan på något sätt förstå en dagstur till Oslo men det här verkar ju vara något helt annat.

Karlstadspolisen verkar ju också ha kontakt med Oslopolisen (som har kollat sjukhus), så jag börjar fundera på vad de sitter med för information egentligen.
Citera
2011-11-08, 23:18
  #174
Medlem
Håller med föregående....Halden av alla ställen???? Oslo, helt förståeligt....jobb, kompisar, party, shopping eller what ever. Men Halden?

Tack för länken till VF....
Citera
2011-11-09, 08:05
  #175
Medlem
Toshiros avatar
Jag hoppas verkligen att han hittas snart så man vet vad som har hänt.
Citera
2011-11-09, 10:00
  #176
Medlem
Jag förstår verkligen inte det här... Men polisen lär ju ha tillgång till Niklas dator och mailkonton, har han åkt dit för en jobbintervju så lär det ju gå att hitta där. Jag kan för mitt liv inte komma på varför man åker till Halden av alla ställen, men kanske han skulle träffa någon han mött på internet? Återigen borde ju det synas på hans dator...
Citera
2011-11-09, 10:08
  #177
Medlem
linkolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokkedal
Jag förstår verkligen inte det här... Men polisen lär ju ha tillgång till Niklas dator och mailkonton, har han åkt dit för en jobbintervju så lär det ju gå att hitta där. Jag kan för mitt liv inte komma på varför man åker till Halden av alla ställen, men kanske han skulle träffa någon han mött på internet? Återigen borde ju det synas på hans dator...

Precis, det borde synas i hans dator.

Någon som vet hur polisen rubricerar händelsen? Om inte brottsrubriceringen är stark nog så kan inte polisen gå genom datorn och kräva loggar från telebolagen.
Citera
2011-11-09, 10:37
  #178
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linkola
Precis, det borde synas i hans dator.

Någon som vet hur polisen rubricerar händelsen? Om inte brottsrubriceringen är stark nog så kan inte polisen gå genom datorn och kräva loggar från telebolagen.

Det senaste jag hörde var att de rubricerade som mord alternativt dråp, och att de därmed skulle få tillgång till datorn. Detta var ju nån gång i förra veckan, så eventuella uppgifter som kan hämtas från datorn borde ju rimligen redan ha hittats.
Citera
2011-11-09, 11:03
  #179
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raviolo
Ny artikel i VF idag: http://www.vf.se/nyheter/karlstad/po...-utsatts-brott

Från artikeln:


Halden av alla ställen... Jag förstår inte alls varför någon - utan att berätta för någon bekant att man ger sig iväg - skulle åka ner dit. Jag kan på något sätt förstå en dagstur till Oslo men det här verkar ju vara något helt annat.

Karlstadspolisen verkar ju också ha kontakt med Oslopolisen (som har kollat sjukhus), så jag börjar fundera på vad de sitter med för information egentligen.

Verkar vara ett mycket märkligt betende om man håller sig undan frivilligt. Då borde man väll se till att det inte finns några spår på vart man har tagit vägen (varför använda kortet en gång i Norge for att sedan gå under jorden känns märkligt).

Tre alternativ som jag ser det:

1) Någonting hände i Norge som gör att han väljer att hålla sig undan (dena händelse inträffar efter att kontokortet använts).

2) Han försvinner "ofrivilligt" (någon form av brott, mord etc)

3) Han råkar ut för en olycka i Norge och har ännu inte hittats (någon som vet mer om Halden, vad kan man tänkas göra där???)
Citera
2011-11-09, 12:24
  #180
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jvt22f
Verkar vara ett mycket märkligt betende om man håller sig undan frivilligt. Då borde man väll se till att det inte finns några spår på vart man har tagit vägen (varför använda kortet en gång i Norge for att sedan gå under jorden känns märkligt).

Tre alternativ som jag ser det:

1) Någonting hände i Norge som gör att han väljer att hålla sig undan (dena händelse inträffar efter att kontokortet använts).

2) Han försvinner "ofrivilligt" (någon form av brott, mord etc)

3) Han råkar ut för en olycka i Norge och har ännu inte hittats (någon som vet mer om Halden, vad kan man tänkas göra där???)

Det enda jag vet om Halden är att det ligger vid vattnet. Han kan ju ha trillat i vattnet, men det borde någon ha sett och det löser inte mysteriet med varför han åkte dit från första början.

En möjlig lösning är ju att han tagit värvning på någon fiskebåt eller liknande, då kan han ju inte använda kortet, telefonen kan vara tom på batterier, och alla som har sett honom gå ombord på båten är sannolikt ombord på samma båt. Men vad finns det för båtar nuförtiden som är borta såpass länge? Han har ju inte figurerat i nyheterna, så det kan ju förklara att ingen på den eventuella båten har hört av sig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback