Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-26, 19:42
  #1
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Jag tillhör den majoritet av mänskligheten som är högerhänt. Häromdagen började jag klura lite på hur det skulle kännas att lira på en spegelvänd gamepad där styrspaken/krysset sitter till höger och övriga knappar till vänster. Min spontana känsla är att det skulle kännas förbannat bakvänt och konstigt, men det kan förvisso bero på att jag är uppvuxen med handkontroller där styrkrysset är på vänster sida och därför är van vid det.

Hur är det med er vänsterhänta gamers? Ni borde ju också vara uppväxta med styrkrysset till vänster. Känns det helt naturligt för er, eller dras ni med nån slags känsla av det känns "fel"?

Kan det för övrigt finnas fördelar eller nackdelar med att låta den dominanta handen sköta styrkrysset? Presterar högerhänta och vänsterhänta på nåt sätt olika i sitt spelande?
Citera
2011-10-26, 19:44
  #2
Medlem
Jag är vänsterhänt , detta lärde man sig ju i tidigt ålder , när playstation och sega mega var i rampljuset , det blev man van med så det är inga konstigheter
Citera
2011-10-26, 19:45
  #3
Medlem
salxars avatar
Jag är något mitt i mellan höger och vänster, jag har bland annat testat att köra Gamecubespel med kontrollen upp och ner (ja, jag är seriös). Jag tycker det känns normalt (förutom att man måste styra tvärtom då..) så jag ser inte att det skulle vara något problem för de som är vänsterhänta.
Citera
2011-10-26, 19:46
  #4
Medlem
skrudiss avatar
Är också vänsterhänt. Det är inte konstigare än att sitta med en datormus, då man sedan barnsben blivit fostrad. Annat vore det kanske att spela för första gången som vänsterhänt.

Så tyvärr för dig, och lyckosamt för vi vänsterhänta, inget känns avigt!

Kom dock på detta: Mitt första tv-spel, Nintendo 64, är ju den enda unisex-kontrollen (om man inte räknar styrkorset) och borde således vara den bäst lämpade.
__________________
Senast redigerad av skrudis 2011-10-26 kl. 19:48.
Citera
2011-10-26, 20:33
  #5
Medlem
Buller88s avatar
Jag tycker aldrig det har varit något problem. Håller även datormusen i höger hand, någon vana jag fick direkt från yngre ålder då den var placerad på höger sida.
Citera
2011-10-27, 23:16
  #6
Medlem
cookizs avatar
Efter en hel del diskutioner ang detta tidigare med vänner som är vänster hänta så är det ingen som kännt att det varit något problem. många vänsterhänta lär sig att göra mycket saker med högerhanden utan stora svårigheter. Jag blandar hejvillt. Vissa saker med vänstern andra med högern. Men handkontroller är så naturligt tycker jag. Handlar nog mest om villjan att kunna som sätter ens gränser med händerna :P
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback