Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-26, 20:30
  #25
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Processen mot Assange är en politisk process mot en dissident, den är inget vanligt kriminalfall. Rättsprocessen är korrumperad och politiserad, främmande makt har ett finger med i spelet och media har svikit sin granskande uppgift – i stället har de drivit en Assange-fientlig kampanj ägnad att påverka rättsprocessen. Detta har varit ett tema i tråden så länge jag kan minnas. Skall nu detta tema rensas ut med hänvisning till att tråden handlar om själva rättsprocessen? Då får vi en yttrandefrihet på låtsas. Detta tema måste få diskuteras i tråden, tillsammans med JAs/AAs/SWs förehavanden och olika juridiska aspekter.

Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det du skriver är väl dina personliga åsikter och inget som har påvisats med ordentliga bevis?

Det är nog mer än en personlig åsikt. Jag bedömer det som den mest utbredda uppfattningen i tråden, resultatet av ettt års diskussion, där vi "vänt på alla stenar"..
Citera
2011-10-26, 21:06
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Processen mot Assange är en politisk process mot en dissident, den är inget vanligt kriminalfall. Rättsprocessen är korrumperad och politiserad, främmande makt har ett finger med i spelet och media har svikit sin granskande uppgift – i stället har de drivit en Assange-fientlig kampanj ägnad att påverka rättsprocessen. Detta har varit ett tema i tråden så länge jag kan minnas. Skall nu detta tema rensas ut med hänvisning till att tråden handlar om själva rättsprocessen? Då får vi en yttrandefrihet på låtsas. Detta tema måste få diskuteras i tråden, tillsammans med JAs/AAs/SWs förehavanden och olika juridiska aspekter.
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det du skriver är väl dina personliga åsikter och inget som har påvisats med ordentliga bevis?
Jag skriver iofs inte att det är så. Jag skriver att "Detta har varit ett tema i tråden så länge jag kan minnas." Själv anser jag att det är ungefär så, men det är inte det som är poängen, utan poängen är att den som anser att det är så skall ha möjlighet att argumentera för det, i tråden om processen mot Assange, var annars? Det måste finnas utrymme för att diskutera vilken karaktär processen mot Assange har, att säga att den är just en politisk process av den typ som vi brukar förknippa med totalitära länder, och ge argument för det, ta upp fakta som talar för det, som talar för att det inte handlar om ett vanligt kriminalfall. Och då måste man gå utanför "själva rättsprocessen".
__________________
Senast redigerad av Aleksanterinkatu 2011-10-26 kl. 21:51.
Citera
2011-10-26, 21:09
  #27
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trenterx
Det är nog mer än en personlig åsikt. Jag bedömer det som den mest utbredda uppfattningen i tråden, resultatet av ettt års diskussion, där vi "vänt på alla stenar"..
Jag vill inte gå in på om åsikterna är rätt eller fel eftersom det inte hör hemma i den här tråden. Min poäng är att om det skulle vara klarlagt att så vore fallet borde det ha synts betydligt mer i massmedia (trots att massmedia i denna teori sägs vara en del av konspirationen). Det borde komma fram offentligt. Rejält.
Eftersom det inte har gjort det bör det kunna anses som en teori istället för fastslaget.

Och ja - givetvis bör det få spekuleras kring om det verkligen är som Aleksanterinkatu skriver, men någon form av återknytning till just våldtäktsanklagelserna är väl ingen orimlig begäran? Otaliga inlägg i tråden har diskuterat sidodiskussionerna utan att överhuvudtaget nämna kopplingen, och då blir det väldigt rörigt; är huvudämnet helt övergivet eller finns det någon koppling?

Det finns en stor diskussionsvilja i tråden och många välskrivna inlägg har postats där postaren har lagt ner mycket jobb, och det är inte så att vi gladeligen raderar sådana. Vad som är ett problem är att det ofta är mycket svårt att urskilja var gränsen ska gå.

BaalZeBub, det du skrev:

Citat:
Det jag tycker är väldigt synd är att inläggen som visade en av anmälarnas privata samvaro med Lou Reed tagits bort långt i efterhand. Det var gräv med länkar, fotografier tagna av tjejen backstage med mera. De fanns kvar länge, men ett år efteråt upptagas alltså att det inte går att gå tillbaka för att undersöka detta ämne.

Du kan gärna slänga iväg ett PM till någon av oss med lite mer detaljer; vad handlade inläggen om, ungefär när postades de, av vem postades de. Så många detaljer du kan komma ihåg. Vi kan kika lite och kanske göra en ny bedömning.
Citera
2011-10-26, 21:21
  #28
Medlem
Lignetos avatar
Hela tråden ligger väl fel med tanke på hur den har utvecklats... Skulle den inte passa bättre inom en "politisk kategori" med tanke på att flera säger att det verkar vara mer politik som styr fallet än någon rättsprocess... Då får länkarna till olika medier en annan innebörd som bättre passar till diskussionen... (tror faktiskt tråden skulle platsat där från början med tanke på det där med CIA).
Citera
2011-10-26, 21:42
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Och ja - givetvis bör det få spekuleras kring om det verkligen är som Aleksanterinkatu skriver, men någon form av återknytning till just våldtäktsanklagelserna är väl ingen orimlig begäran? Otaliga inlägg i tråden har diskuterat sidodiskussionerna utan att överhuvudtaget nämna kopplingen, och då blir det väldigt rörigt; är huvudämnet helt övergivet eller finns det någon koppling?
Jag kan hålla med om att det har publicerats en del inlägg med svag eller endast implicit koppling till processen mot Assange. Själv tycker jag att t.ex. en del av diskussionerna om feminismen och en del skvaller om AA med fördel kunde utgått. Om modereringen utgår från en förståelse av vad som är centrala teman i tråden så höjer den kvaliteten på tråden genom att rensa bort ovidkommande, men en mekanisk och ryckig moderering får motsatt effekt.
__________________
Senast redigerad av Aleksanterinkatu 2011-10-26 kl. 21:59.
Citera
2011-10-26, 22:04
  #30
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Jag kan hålla med om att det har publicerats en del inlägg med svag eller endast implicit koppling till processen mot Assange. Själv tycker jag att t.ex. en del av diskussionerna om feminismen och en del skvaller om AA med fördel kunde utgått. Om modereringen utgår från en förståelse av vad som är centrala teman i tråden så höjer den kvaliteten på tråden genom att rensa bort ovidkommande, men en mekanisk och ryckig moderering får motsatt effekt.
Fast vi modererar inte efter smak.
Flyttas gränserna för vad som är ok att diskutera i en ABoK-tråd så måste det ju ske åt alla håll.
Citera
2011-10-26, 22:23
  #31
Medlem
Juxtaposition666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Jag kan hålla med om att det har publicerats en del inlägg med svag eller endast implicit koppling till processen mot Assange. Själv tycker jag att t.ex. en del av diskussionerna om feminismen och en del skvaller om AA med fördel kunde utgått. Om modereringen utgår från en förståelse av vad som är centrala teman i tråden så höjer den kvaliteten på tråden genom att rensa bort ovidkommande, men en mekanisk och ryckig moderering får motsatt effekt.

Att AA och SSW har ett feministiskt engagemang är utan tvekan viktigt för en motivbild... varför ini helvete skulle vi inte få ta upp det nu? Genuscertifierat Flashback?!
Citera
2011-10-26, 22:28
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Fast vi modererar inte efter smak.
Flyttas gränserna för vad som är ok att diskutera i en ABoK-tråd så måste det ju ske åt alla håll.
Och därför ligger kanske tråden fel? Eller den kanske inte passar riktigt in i de kategorier som finns?
Citera
2011-10-26, 22:46
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juxtaposition666
Att AA och SSW har ett feministiskt engagemang är utan tvekan viktigt för en motivbild... varför ini helvete skulle vi inte få ta upp det nu? Genuscertifierat Flashback?!
Självklart, och min något svepande formulering om "en del av diskussionerna om feminismen" syftade inte på diskussion av den typen av omständighter.
__________________
Senast redigerad av Aleksanterinkatu 2011-10-26 kl. 22:52.
Citera
2011-10-26, 23:06
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Det jag tycker är väldigt synd är att inläggen som visade en av anmälarnas privata samvaro med Lou Reed tagits bort långt i efterhand. Det var gräv med länkar, fotografier tagna av tjejen backstage med mera. De fanns kvar länge, men ett år efteråt upptagas alltså att det inte går att gå tillbaka för att undersöka detta ämne.

Jag är hyfsat flitig på RP-knappen i denna tråd då jag är intresserad av brottsfallet och inte sidodiskussioner. Detta är en massiv tråd som blir ännu svårare att hänga med i om det tillåts för mycket sidospår. Att ni i tråden vill leka egna detektiver och göra undersökningar är väl bra men det är Offtopic, deal with it liksom. Gör detta på en blogg eller annat. Ni kan inte ha en fullständig undersökande utredning av fallet och ändå klara topic.

Samvaro med Lou Reed är inte topic. Vad SW gjort med LR har ingen bäring vad som hände de kvällarna med Assange. Att hon umgåtts med LR ger inga svar till vad hon gjorde med Assange, motiv eller annat. Det är väldigt långsökt. I en egen skvallertråd om SW hade det varit ok. Om hon umgåtts med LR säger mig ingenting av saker som är relevata för händelserna med JA.
Citera
2011-10-26, 23:54
  #35
Medlem
Just det här fallet visar ganska bra vilka brister det finns med detta media. Svårt att göra alla nöjda. Personligen anser jag att modereringen måste ligga på topp-nivå i den tråden eftersom den, som TS påpekat, har fungerat som ett nav i detta mystiska fall.

Däremot vet jag att det finns ett fåtal personer som spammat REJÄLT med menlösa inlägg där (en anledning till att jag inte följer den längre) och de borde få sig ett par pekpinnar.
Citera
2011-10-27, 10:51
  #36
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
Jag är hyfsat flitig på RP-knappen i denna tråd då jag är intresserad av brottsfallet och inte sidodiskussioner. Detta är en massiv tråd som blir ännu svårare att hänga med i om det tillåts för mycket sidospår. Att ni i tråden vill leka egna detektiver och göra undersökningar är väl bra men det är Offtopic, deal with it liksom. Gör detta på en blogg eller annat. Ni kan inte ha en fullständig undersökande utredning av fallet och ändå klara topic.


Luften har gått ur tråden de senaste två dagarna. Jag hoppas att engagemenget kommer tillbaka. En förutsättning för det, tror jag, är att vi tillåter en öppen och förutsättningslös diskussion av rättsprocessen. Rättsprocessen påverkas av mediakampanjer mot Assange (”trial by media”) och den påverkas med all sannolikhet också av politiska krafter i och utanför Sverige som uppträder dolt.

Tråden har dokumenterat en del av detta. T.ex Bank of Americas konspiration genom tre säkerhetsföretag att försöka krossa Assange/Wikileaks, inklusive att utnyttja rättsprocessen mot Assange. Vi måste kunna diskutera amerikanska och svenska politiska krafters inblandning, tex via PR-byråer. Visst, det finns också en hel del lösa spekulationer som inte lett någonstans.

Tråden om Assange är unik. Ingenannan stans finns en lika ingående dokumentation, med länkar och förklaringar, till vad som händer runt fallet. FB kan vara stolt över den prestationen. Att ”leka detektiver och göra egna undersökningar” kan absolut inte vara fel på FB. Vem skall annars gör dem? Massmedia gör ju inga egna undersökningar i fallet. Och om de mot förmodan skriver något så har de hitills, alltid, kommit långt efter FB.

Det är möjligt att någon del av diskussionen skulle kunna föras i en egen tråd. Det överlåter jag till moderator att bedöma. Men kom ihåg Darkwands fråga i trådens första inlägg : ”Nu är frågan bara om CIA ligger bakom eller om han är en skitstövel”. Det handlar inte om ett traditionellt brottsfall och rättsprocessen med Interpol Red Notice och European Arrest Warrant är långt ifrån den vanliga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback